مقام اوکراینی: غربی ها با رفع موانع ذهنی، تانک های پیشرفته را به کی یف تحویل دهند

تهران- ایرنا- مشاور وزیر دفاع دولت کی‌یف در پی توافق آمریکا و آلمان برای ارسال تجهیزات پیشرفته‌تر به اوکراین، خواهان عملی شدن این توافق و ارسال تانک‌های مدرن شد و تاکید کرد که غرب برای این کار باید نخست موانع ذهنی خود را برطرف کند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، این مقام دفاعی دولت اوکراین می گوید که تحویل تانک های جنگی مانع بعدی است که غربی ها باید نخست در ذهنشان آن را برطرف کنند.

براساس مطلب درج شده در این روزنامه، چند ساعت پس از توافق هفته گذشته آمریکا و آلمان برای ارسال شماری خودروی زرهی به اوکراین، وزیر دفاع دولت کی‌یف در توئیتی نوشت: «ما برای پیروزی سریع‌تر، به تانک نیاز داریم». این توئیت به گفته ناظران نه نشانه ناسپاسی کی‌یف که حاکی از افزایش اعتماد آنها به نتیجه درخواست های مکررشان از غرب برای ارسال تانک های پیشرفته است.

گفته می شود بریتانیا نیز در حال ارزیابی این است که آیا تانک های مدرن چلنجر ۲ خود را به اوکراین بفرستد یا خیر.

«ماتئوش موراویسکی» نخست وزیر لهستان اواخر هفته گذشته گفت که در حال مذاکره با هدف ایجاد ائتلاف گسترده‌تری از کشورها برای تحویل تانک‌های غربی به کی‌یف است. یک مقام لهستانی نیز اعلام کرد که دولت ورشو آماده ارسال ۲۴۰ فروند تانک لئوپارد ۲ ساخت آلمان است. تصمیمی که به گفته ناظران به تائید نهایی دولت آلمان بستگی دارد.

در این راستا «یوری ساک» مشاور وزیر دفاع اوکراین تصمیم غرب برای ارسال تانک به کشورش را مانعی دانست که به گفته وی مقام های غرب باید نخست در ذهنشان آن را برطرف کنند. وی ابراز امیدواری کرد مقام های دفاعی کشورهای غربی در نشست موسوم به رامشتاین در تاریخ ۲۰ ژانویه برای هماهنگی ارسال تسلیحات به کی‌یف موافقت کنند.

اکثر تحلیلگران غربی بر این عقیده هستند که تانک های لئوپارد ۲ آلمان با موتور دیزلی بهتر از "آبرامز" آمریکایی، "چلنجر ۲" بریتانیایی و یا "لکلرک" فرانسه برای اوکراین مناسب است. در حال حاضر ۱۳ ارتش اروپایی از تانک های لئوپارد ۲ آلمان استفاده می کند.

از سوی دیگر آمریکا به دلیل بیم از اینکه روسیه ارسال تانک های آبرامز را تشدید درگیری تلقی کند، در برابر ارسال این نسل از تانک های خود به کی‌یف تاکنون مقاومت کرده است. علاوه بر این واشنگتن نگران است مخازن سنگین توربین گاز تانک های آبرامز برای نیروهای اوکراینی چالش برانگیز باشد.

همزمان آلمان نیز از بیم ورود ناتو به جنگ با روسیه از دادن تانک های لئوپارد۲ خود امتناع ورزیده است. «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان تحت فشار فزاینده شرکای ائتلاف خود برای تسلیم شدن است. آنها تصمیم هفته گذشته فرانسه مبنی بر ارسال تعداد نامشخصی از خودروهای زرهی موسوم به "تانک قاتل" را ستودند.

گفته می شود متحدان کی‌یف در حال مذاکره بر سر تشکیل کنسرسیومی برای تامین تانک و آوردن آلمان برای مشارکت در این کنسرسیوم هستند. هرچند تحلیلگران ارسال ۲۰۰ تانک مدرن به اوکراین که به اندازه کل نیروی فرانسه است را کار بزرگی می دانند که مستلزم تلاش بسیار و بررسی های دقیق است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha