۲۳ میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات زعفران‌کاران خراسان‌شمالی تخصیص یافت

بجنورد- ایرنا- مدیرتعاون روستایی خراسان شمالی گفت: ۲۳ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مطالبات زعفران‌کاران این استان بابت تحویل زعفران نگین به این اداره کل تخصیص یافت.

جلیل رمضانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خرید حمایتی زعفران از دهه اول آبان ماه سال جاری با هدف کنترل قیمت، تنظیم بازار و متضرر نشدن کشاورز آغاز و طبق دستورالعمل ابلاغی، قیمت خرید حمایتی هر یک کیلوگرم زعفران نگین ۴۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، شبه نگین ۳۳ میلیون تومان و پوشال مرغوب ۳۲ میلیون تومان از کشاورزان خریداری شد.

وی تصریح کرد: دولت در مجموع ۲ تن محصول نگین زعفران را خرید حمایتی کرد که قرارداد خرید ۶۷۰ کیلوگرم آن نهایی شده است که با این اعتبار ۳۰ درصد از این میزان پرداخت و مابقی نیز در طی سه ماه باید پرداخت شود.

مدیر تعاون روستایی خراسان شمالی عنوان کرد: قرارداد یک تن و ۳۳۰ کیلوگرم نیز نهایی نشده است و این میزان از زعفران در نزد جهادکشاورزی به صورت امانی باقیست و هر زمانی که کشاورز درخواست کند قرارداد نهایی و پول پرداخت می شود.

وی ادامه داد: ۲۳ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مطالبات زعفران‌کاران تخصیص یافته است و سهم زیادی از قراردادهای نهایی پرداخت می شود.

مدیر تعاون روستایی خراسان شمالی عنوان کرد: سال ۱۳۹۸ در حدود ۷۶۱ تن زعفران نگین، سال ۱۳۹۹ نیز ۲ هزار و ۱۰۰ تن زعفران نگین از کشاورزان خرید حمایتی شد و سال ۱۴۰۰ هیچگونه خرید حمایتی انجام نشد.

"نگین" به زعفرانی گفته می شود که موقع پاک کردن آن سه کلاله زعفران از قسمت سفید(ریشه) و قسمت نارنجی رنگ (بوری) کاملا جدا شود و هیچگونه رنگی جز رنگ قرمز در آن نباشد و هر چه این کلاله ها درشت تر باشد قدرت رنگ دهی بیشتر و شکل ظاهری آن زیباتر است.

وی گفت: بعد از تحویل نگین برای مشخص شدن کیفیت آن به آزمایشگاه دانشگاه فردوسی مشهد ارسال می شود و بعد از اعلام نتیجه و پذیرش از سوی کشاورز که حدود ۲ هفته طول می کشد ۳۰ درصد مبلغ به آنان پرداخت و مابقی را در کمتر از سه ماه پرداخت می شود.

تولید زعفران از سطح کشتزارهای این استان با ۵.۵ کیلوگرم در هر هکتار بیش از میانگین کشور است و این در حالی است که میانگین برداشت زعفران در کشور بیش از چهار کیلوگرم در هر یک هکتار است.

خراسان شمالی با چهار هزار و ۶۳ هکتار سطح زیر کشت زعفران بعد از استان های خراسان رضوی و جنوبی مقام سوم در کشور دارد که از این میزان ۶۱ هکتار غیر بارور است و پیش بینی می شود امسال ۲۲ تن زعفران به ارزش ۷۷۰ میلیارد تومان از سطح کشتزارهای این استان برداشت شود.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود ۴۷ هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha