۱۹ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۵۷
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 84993241
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شبکه‌های اجتماعی و زمینه‌سازی برای آغاز آشوب در برزیل+فیلم

تهران – ایرنا - یک روزنامه آمریکایی نوشت: در هفته‌های منتهی به حملات خشونت‌آمیز روز گذشته اغتشاشگران به کنگره و دیگر ساختمان‌های دولتی برزیل، رسانه های اجتماعی این کشور مملو از فراخوان‌ حمله به پمپ بنزین، پالایشگاه‌ها و سایر زیرساخت‌ها بوده و از مردم دعوت شده بود تا در پایتخت تجمع کنند.

به گزارش ایرنا، روزنامه واشنگتن پست با انتشار گزارشی از آشوب طرفداران رئیس جمهور سابق برزیل، افزود: سازمان ‌دهندگان تجمع دیروز (۱۸ دی) تاریخ، فراخوان زمان و مسیرهای «کاروان‌ آزادی» که مردم را از دستکم ۶ ایالت برزیل به پایتخت منتقل می کرد، در پیامرسان تلگرام منتشر کردند. در یکی از پست‌ها آمده بود: میهن پرستان توجه کنید! مشغول سازماندهی یک هزار اتوبوس هستیم. ما به (حضور) ۲ میلیون نفر در برازیلیا نیاز داریم.

این کنشگری آنلاین منجر به آن شد که اتوبوس‌هایی پر از مسافر دیروز به پایتخت وارد شوند و هواداران بولسونارو به سه ساختمان اصلی دولتی یورش برده، آنها را تخریب کرده و بنا بر گزارش‌ها، آتش زده و دست به سرقت اسلحه زدند.

این گزارش می افزاید: پژوهشگران دریافته اند که در تارنمای اشتراک فیلم تیک تاک، پنج مورد از هشت نتیجه نخست جست و جوی کلید واژه "رای گیری" شامل عباراتی مانند "رای تقلبی" و "رای دستکاری شده" بوده است. هزاران کاربر فیس بوک و اینستاگرام نیز با جست و جوی عبارات مربوط به انتخابات، به گروه هایی هدایت می شدند که سلامت رای گیری را زیر سوال می بردند. در تلگرام، مرکز سازماندهی راست افراطی برزیل، یک ویدیوی پربیننده که توسط مسئولان حذف شده، خواستار قتل فرزندان هواداران لولای چپگرا شده بود.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، در تمام رسانه‌های اجتماعی، مطالب حامی کودتا و هشتگ ‌های رایج طرفداران بولسونارو که مدعی «تقلب در انتخابات» و «انتخابات به سرقت رفته» هستند، دست به دست می‌شوند. سازمان ‌دهی‌ ها و خشونت ‌آمیزترین مطالب در پیام ‌رسان تلگرام که تا حد زیادی بر آن نظارت نمی شود، انجام می شود.

بنا بر اعلام محققان برزیلی، توییتر نیز به‌ شدت توسط حلقه‌ای از کاربران پر مخاطب راست ‌گرا که هوادار بولسونارو بوده و به ترویج "تقلب در انتخابات" می پردازند، استفاده می‌شود. حساب های چند تن از این کاربران که اکنون در آمریکا اقامت دارند،مسدود شده است.

دیوان عالی برزیل ساعاتی پیش و پس از هجوم هزاران تن از حامیان ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری پیشین، به ساختمان های دولتی، فرماندار برازیلیا را به دلیل قصور در برقراری امنیت پایتخت به مدت ۹۰ روز از سمت خود برکنار کرد.

الکساندر دی موراس، قاضی دیوان عالی برزیل همچنین به رسانه های اجتماعی فیس بوک، توییتر و تیک تاک دستور داد تا تبلیغات هواداران کودتا را مسدود کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha