کمبود زیرساخت های اداری؛ چالش شهرستان های کوچک کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج - ایرنا - کمبود زیرساخت های اداری یکی از چالش های زندگی شهروندان شهرستان های کوچک کهگیلویه و بویراحمد است که ساکنان از مسئولان انتظار دارند تا در خصوص تامین این امکانات تلاش بیشتری داشته باشند.

وجود زیرساخت های اداری از نخستین نیازهایی است که ساکنان هر منطقه ای برای دریافت خدمات دستگاه های اجرایی به آن نیاز دارند اما مردمان این شهرستان های کوچک که بیشتر در دهه اخیر براساس تصمیمات وزارت کشور و ظرفیت های آنان عنوان شهرستان گرفته اند از چنین امکاناتی محروم هستند.

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۹ شهرستان است که تنها شهرستان های بزرگ بویراحمد،گچساران و کهگیلویه دارای همه زیرساخت های اداری هستند و بیشتر شهرستان های کوچک استان یا به صورت نمایندگی اداره می شوند و یا در برخی موارد اساسا اداره ای در کار نیست.

کارشناسان توسعه شهری کهگیلویه و بویراحمد می گویند:از آنجا که نبود زیرساخت های مورد نیاز مردم شهرهای کوچک می تواند منجر به مهاجرت آنان به شهرهای بزرگ و به دنبال آن مشکلاتی چون گسترش حاشیه نشینی و تامین درآمد از طریق مشاغل کاذب شود ایجاد امکانات اولیه نیازی ضروری در شهرستان های کوچک استان است.

این صاحب نظران با اشاره به تجربیات گسترش حاشیه نشینی در شهر یاسوج ،مشکلات پس از آن و چالش دیگری چون ترافیک که به دنبال مهاجرت مردمان شهرهای کوچک به شهرستان های بزرگ پیش بینی می شود تاکید می کنند تکمیل زیرساخت های مورد نیاز شهرهای کوچک کهگیلویه و بویراحمد نیازمند چاره اندیشی عاجل مسئولان است.

مشکلات شهروندان برای دریافت اداری در شهرستان های اداری

یکی از ساکنان شهرستان مارگون در شمال کهگیلویه و بویراحمد می گوید: مردم این شهرستان برای انجام برخی کارهای اداری ناچار به سفرهای ۶۰کیلومتری تا شهر یاسوج هستند.

احمد حسینی با اشاره به خطرات جاده ای به ویژه در فصل زمستان، هزینه های سوخت خودرو و اتلاف وقت برای دریافت خدمات اداری از مسئولان خواست تا با راه اندازی اداره های خدمات رسان برای رفاه مردم مارگون اقدام کنند.

یکی از ساکنان شهرستان کوچک باشت در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد نیز می گوید که برای دریافت برخی خدمات ناچار به سفر به شهرستان گچساران هستیم.

مجتبی حسن زاده عنوان با اشاره به فاصله ۴۵ کیلومتری باشت تا شهر دوگنبدان ابراز کرد: شهروندان باشتی از مسئولان انتظار دارند تا نسبت به تکمیل زیرساخت های این شهرستان اقدام کنند.

وی تاکید کرد: اداراتی که مستقر هستند بیشتر مواقع به دلیل نمایندگی بودن مسئولی برای پاسخگویی به ارباب و رجوع ندارند.

چرا ادارات در برخی شهرستان های کوچک راه اندازی نشد

مدیرکل مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری کهگیلویه و بویراحمد می گوید:شماری ازشهرستان های کوچک استان نظیر لنده،چرام،باشت و مارگون از برخی زیرساخت های اداری محروم هستند.

محمدباقر شریفی تاکید کرد: استقرار همه دستگاه های اجرایی در شهرستان های کوچک کهگیلویه و بویراحمد نیازمند تامین نیروی های اداری است.

وی با اشاره به اینکه بکارگیری نیروهای اداری برای استقرار دستگاه های اجرایی نیازمند تعریف ردیف های استخدامی است تصریح کرد: تحقق این مهم از سوی مسئولان در دست پیگیری است.

برخی دستگاه های اجرایی مارگون نمایندگی ندارند

فرماندار مارگون می گوید: ۲۱ دستگاه اجرایی این شهرستان مستقر شده اند و ۱۰ دستگاه دیگر هنوز نمایندگی هم ندارند.

کمبود زیرساخت های اداری چالش شهرستان های کوچک کهگیلویه و بویراحمد

مختار اندرخور تاکید کرد: شعبه هلال احمر به عنوان یکی از دستگاه های اجرایی مهم خدمات رسان به زودی در مارگون مستقر می شود و با پیگیری های انجام شده مسوولان برای مستقر شدن اداره بنیاد شهید انقلاب اسلامی این شهرستان قول مساعد داده اند.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ دستگاه اداری مارگون در ساختمان های استیجاری و ۱۰ اداره دیگری در ساختمان های فرسوده خدمات رسانی می کنند بر ضرورت ایجاد مجتمع اداری این شهرستان تاکید کرد.

اندرخور تصریح کرد: ۱۰ هزار متر مربع زمین برای راه اندازی سایت اداری مارگون پیش بینی شده و مسئولان دستگاه های اجرایی می توانند برای راه اندازی ساختمان های جدید در این شهرستان اقدام کنند.

شهرستان مارگون با جمعیتی حدود ۲۱ هزار نفر در فاصله ۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد بیش از ۱۰۰ روستا دارد.

وضعیت استقرار دستگاه های اجرایی باشت

معاون فرمانداری باشت گفت: هشت دستگاه اجرایی در این شهرستان حتی نمایندگی هم ندارند.

سید سجاد حسین پور افزود:تعزیرات،صنعت و معدن، امور مالیاتی، بیمه سلامت، تعاون روستایی،امور عشایر و ثبت اسناد از جمله دستگاه های اجرایی که در باشت استقرار ندارند.

وی در پاسخ به گلایه شهروندان باشتی در خصوص بسته بودن درب برخی دستگاه های اجرایی در برخی موارد عنوان کرد: اداراتی که به صورت نمایندگی اداره می شوند تنها یک نیرو دارند و در صورت حضور در جلسات اداری، سفرهای کاری یا بیماری فردی برای پاسخگویی به شهروندان مراجعه کننده ندارند.

حسینی تاکید کرد: اداراتی بنیاد مسکن، هلال احمر،اوقاف، میراث فرهنگی،مسکن و شهرسازی از جمله دستگاه های اجرایی باشت هستند که به صورت نمایندگی اداره می شود.

فرماندار باشت نیز در پاسخ به مطالبات شهروندان گفت: بیشتر ادارات و نهادهای دولتی در این شهرستان تاکنون راه‌اندازی نشده‌اند که این به یک مطالبه جدی مردم از مسوولان تبدیل شده است.

کمبود زیرساخت های اداری چالش شهرستان های کوچک کهگیلویه و بویراحمد

نادر گرامی تصریح کرد: مستقر نشدن دستگاه‌های اجرایی در این شهرستان برای مردم مشکلات زیادی ایجاد کرده به طوریکه برخی از ساکنان ناچارند برای انجام امور اداری مسافت طولانی ۴۵کیلومتری تا شهرستان گچساران را پیمایش کنند.

گرامی تصریح کرد: در سالجاری با پیگیری فرمانداری و مساعدت ادارات کل، نمایندگی اداره های امور عشایر، امور مالیاتی ، تعاونی روستایی ، صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی و اداره ثبت اسناد و املاک نیز به زودی در این شهرستان مستقر می شود.

وی افزود: تعدادی زیادی از دستگاه های اجرایی دولتی در منازل مسکونی و یا خانه های سازمانی مستقر هستند که متاسفانه برخی از آنان با کمبود فضا مواجه اند.

فرماندار باشت گفت: مجوز تاسیس ۶ نمایندگی اداری این شهرستان امسال گرفته شده ولی متاسفانه به دلیل نبود مکان تاکنون راه اندازی نشده است.

گرامی با اشاره به در دست اجرا بودن طرح ساختمان مجتمع ادارات باشت گفت: این طرح در زمینی به مساحت ۲ هزارو ۲۰۰ متر مربع در حال اجراست.

گرامی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی این طرح در سال ۹۰ با اعتباری بیش از ۲۷ میلیارد ریال آغاز شده افزود این طرح ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فرماندار باشت گفت: در صورت همکاری متولیان امر و جذب اعتبار مورد نیاز سایت ادارات باشت در سال آینده تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.

وی تصریح کرد: با راه اندازی این طرح دستگاه های اجرایی بدون ساختمان ساختمان و یا تازه تاسیس در این سایت مستقر خواهند شد.

شهرستان ۲۶ هزار نفری باشت در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha