اوضاع حقوق بشر در دوره بن سلمان بدتر شده است / رژیم های آل سعود و اسرائیل دو روی یک سکه هستند

تهران – ایرنا – «سید حمزه الشاخوری» از رهبران جنبش معارضان عربستان، رژیم صهیونیستی و رژیم آل سعود را دو روی یک سکه دانست و گفت: اوضاع حقوق بشر در عربستان در دوره حکمرانی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی بدتر شده است و شیعیان نسبت به دیگران با برخورد شدیدتری مواجه هستند.

سید حمزه الشاخوری امروز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه بین الملل ایرنا افزود: رژیم سعودی از ابتدا تاکنون با جرایم مختلف و متوالی از زندان، شکنجه، تبعیض، بازداشت، اعدام های غیرقانونی، محاکمه های نمایشی به نقض حقوق بشر پرداخته است.

وی اضافه کرد: در عربستان قوه قضائیه هیچ استقلالی ندارد و در سیطره پادشاه و شاهزادگان است و در قوه مجریه و روند قانونگذاری نیز همه چیز در دست پادشاه است و این موضوع چیز جدیدی نیست و از زمان تاسیس این رژیم در سال ۱۹۳۲ اینگونه بوده است.

اوضاع حقوق بشر در دوره بن سلمان بدتر شده است / رژیم های آل سعود و اسرائیل دو روی یک سکه هستند

** سرکوب دامن خانواده های معارضان را نیز گرفته است

الشاخوری گفت: این اوضاع اکنون بسیار بدتر شده است به عنوان مثال رژیم آل سعود در دوره های قبل، خانواده ها و نزدیکان مخالفان و معارضان را سرکوب نمی کرد ولی اکنون این سرکوب به همسر، فرزندان، والدین و برادران و خواهران شخصیت های مخالف نیز رسیده است.

وی بیان کرد: پس از به قدرت رسیدن سلمان و آمدن پسرش اوضاع بسیار خطرناک شده است و این شامل همه مناطق کشور و همه قبایل و ادیان و مذاهب و اقشار جامعه شده است.

این معارض در تبعید عربستانی گفت: این ظلم و استضعاف و اقدامات غیر قانونی و انسانی و اخلاقی دامن بیشتر اقشار ملت را گرفته است و هر روز اوضاع وخیم تر می شود.

الشاخوری اضافه کرد: پیگرد مخالفان و بستن دهانها و جلوگیری از گفتن و شنیده شدن سخن حق در عربستان چیز جدیدی نیست ولی اکنون در آزادی بیان کار به جایی رسیده که انسان با نوشتن یک جمله یا توئیت یا بازنشر توئیت دیگران ممکن است جان خود را از دست بدهد.

وی یادآور شد: همه دیدیم که یک پزشک زن فقط به خاطر ریتوئیت یک توئیت که نوشته خودش هم نبود و فقط به خاطر اینکه این جمله در حمایت از حزب الله لبنان بود، به سه سال زندان محکوم شد و پس از اعتراض به این حکم، زندان وی به ۱۵ سال افزایش یافت.

الشاخوری افزود: همه شاهدند که چگونه گفتن یک کلمه یا یک سخنرانی و یا نوشتن یک کتاب برخلاف عقیده وهابی ها ممکن است انسان را ۳۵، ۴۰، ۵۰ یا ۶۰ سال به زندان بفرستد؛ درحالی که پیش از این اینگونه نبود.

وی بیان کرد: از زمان مرگ عبدالله و رسیدن سلمان به پادشاهی، فرزندش محمد بن سلمان حاکم اصلی عربستان شده است و زشت ترین جنایت ها را رقم زده است که نمونه ای از آن اعدام آیت الله شیخ نمر و گروه هایی دیگر از افراد بی گناه بود که در بزم های خونین ۴۰، ۵۰ و ۶۰ نفره یک شبه یا در یک نیم روز اعدام شدند.

**آل سعود هربار با اعدام های دسته جمعی دنیا را غافلگیر می کند

این رهبربرجسته جنبش معارضان عربستان گفت: ملت و عموم جامعه در سراسر عربستان که در چنبره سلطه آل سعود است با سیاست ها و برنامه های رژیم در ابعاد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مخالف هستند ولی قدرت مخالفت به خاطر ترس از ظلم حکومت و بازداشت ها و اعدام ها ندارند.

الشاخوری افزود: همه شاهدند که چگونه دنیا هرچند وقت یکبار، ناگهان با برگزاری اعدام های خونین در عربستان غافلگیر می شود.

وی یادآور شد: در ۷ سال گذشته حدود ۲۰۰ فعال، مخالف و عالم دینی در عربستان اعدام شده اند.

اوضاع حقوق بشر در دوره بن سلمان بدتر شده است / رژیم های آل سعود و اسرائیل دو روی یک سکه هستند

الشاخوری درباره احتمال اعدام گروهی دیگر از شهروندان عربستان نیز گفت: آنچه در برخی رسانه ها درباره تصمیم رژیم سعودی برای اعدام گروهی از مخالفان که حکم اعدام آن ها امضا شده، منتشر شده است چیز عجیبی نیست زیرا ما عادت کرده ایم تا شاهد این باشیم که آل سعود از هر مناسبتی برای انجام کشتارهای خونین استفاده کند و این موضوع می تواند صحت داشته باشد و نشانه هایی نیز در این رابطه وجود دارد.

وی افزود: خبرهایی از داخل عربستان داریم ولی نمی توانیم میزان صحت آن را مشخص کنیم، برخی از زندانیان در روزهای گذشته تماس هایی با خانواده های خود داشته اند که بیشتر به تماس وداع و خداحافظی شبیه بوده است و برخی از خانواده ها این موضوع را احساس کرده اند.

این معارض عربستانی اضافه کرد: اینکه این احساس چقدر به واقعیت نزدیک باشد را نمی دانیم ولی قصد و نیت رژیم آل سعود برای اجرای یک کشتار خونین همواره پابرجاست و اگر این اعدام ها انجام شود تعجب نمی کنیم و از این موضوع غافلگیر نمی شویم.

الشاخوری گفت: هر روز احکام اعدام برای فعالان و مخالفان صادر می شود و حکم اعدام حدود ۴۵ نفر از این افراد توسط پادشاه عربستان تایید شده و در مراحل آخر قرار دارد و هر لحظه ممکن است اجرا شود.

وی بیان کرد: دستگاه قضایی عربستان مستقل نیست، محاکمه ها به صورت علنی برگزار نمی شود و بازداشت شدگان از داشتن وکیل محروم هستند و گاهی از زمان بازداشت تا محاکمه، خانواده های آن ها، ماه ها از آن ها خبری ندارند.

الشاخوری افزود: برخی از بازداشت شدگان بیش از ۳ تا ۴ سال ربوده می شوند و خانواده و دیگران از سرنوشت آن ها خبری ندارند و حتی اجازه تماس با خانواده به آن ها داه نمی شود.

وی اضافه کرد: بهترین نمونه در این باره "احمد المغسل" است که از فرودگاه بیروت ربوده و به ریاض بازگردانده شد و سالهاست که هیچ کس از سرنوشت وی خبری ندارد و نه اجازه برقراری تماس دارد و نه کسی می تواند با وی ملاقات کند. پس انجام اعدام های جدید در عربستان چیز عجیب و غیر ممکنی نیست.

اوضاع حقوق بشر در دوره بن سلمان بدتر شده است / رژیم های آل سعود و اسرائیل دو روی یک سکه هستند

**مخالفت مردم عربستان با برنامه های غیر اخلاقی بن سلمان

الشاخوری درباره برنامه های ضد فرهنگی بن سلمان در عربستان تصریح کرد: ترس زیادی از مخالفت آشکار با سیاست های آل سعود حکمفرماست ولی همانطور که همه می دانند مردم حجاز ملتی متدین و ملتزم به دین و اخلاق هستند و در اقشاری از آنها که پیرو اهل بیت (ع) هستند چه شیعیان قطیف و احساء یا مدینه یا اسماعیلیان در جنوب و نجران و جیزان و ینبع و یا برادران شافعی و صوفی و بسیاری از برادران سنی دوستدار اهل بیت (ع) با برنامه های غیر اخلاقی محمد بن سلمان که از ساده ترین ارزش ها و آداب و رسوم و عقاید اسلامی عبور کرده است، مخالفند.

وی اضافه کرد: همه شاهد بودند که جشن های برگزار شده در جده و ریاض که آل سعود در آن به عادی سازی و تطهیر همجنس بازان پرداخت چه صحنه های زشت و چندش آوری را رقم زد.

اوضاع حقوق بشر در دوره بن سلمان بدتر شده است / رژیم های آل سعود و اسرائیل دو روی یک سکه هستند

** جامعه جهانی به دنبال منافع خود است؛ نه حمایت از حقوق بشر

این رهبر معارضان آل سعود تصریح کرد: نمی توان برای دفاع از حقوق ملت های مظلوم و مستضعف روی جامعه جهانی حساب کرد زیرا قدرت های بین المللی و کشورهای استکباری، اروپا و آمریکا فقط منافع خود را می بینند.

الشاخوری افزود: امروز کسی در دنیا نیست که نداند حکام عربستان جنایتکار و خودکامه و نظام آن ها یک نظام دیکتاتوری است که هیچ نسبت و تناسبی با این عصر ندارد.

وی اضافه کرد: در این کشور انتخاباتی برگزار نمی شود، قوای سه گانه هیچ استقلالی ندارند و همه تحت امر و فرمان و سیطره یک نفر هستند و این پادشاه است که بر همه امور سلطه دارد.

الشاخوری گفت: دنیا شاهد جنایتی خونین در خانه عربستان یعنی در استانبول بود و دید که چگونه جمال خاشقچی قطعه قطعه و جنازه اش نابود شد، دنیا در این ۷ سال شاهد اعدام ۲۰۰ شخص در گروه های ۴۰ و ۵۰ نفره بود و دید که چگونه این افراد گردن زده شدند و حتی جنازه آن ها تحویل خانواده هایشان نشد و کسی نمی داند کجا و چگونه دفن شدند ولی صدایی از این دنیا بلند نشد به همین خاطر هیچ کس انتظاری از آنچه به جامعه جهانی مشهور است ندارد.

وی بیان کرد: آن ها فقط ادعا می کنند که حقوق بشر در چین، روسیه و یا ایران نقض می شود و پرونده هایی ساختگی برای مخالفان با نظام فاسد بین الملل تشکیل می شود اما موضوعات حقوق بشری واقعی چشم پوشی می شود.

**خون خاشقچی فدای منافع غرب شد

این معارض عربستانی اضافه کرد: غربی ها بر اعدام خاشقچی چشم بستند زیرا به نفت و گاز آل سعود نیاز دارند.

الشاخوری گفت: این منافع و هم پیمانی ها و ائتلاف ها میان رژیم سعودی و رژیم های غربی، دست غرب را بسته است و شاید هم هدف و مطلوب این باشد که از موضوعات حقوق بشری برای وادار کردن رژیم های حاکم در شرق در راستای پاسخگویی به خواسته های غرب استفاده شود.

وی افزود: هر رژیمی تسلیم غرب شود و به خواسته هایش پاسخ مثبت دهد، هر جنایتی در حق ملتش و دیگران مرتکب شود، مجازات یا با آن مخالفت نمی شود زیرا هم و غم آن ها حقوق بشر نیست.

الشاخوری تصریح کرد: موضوع گسترش دمکراسی و حقوق بشر دروغی بزرگ است که غربی ها برای وادار کردن کشورهای شرقی، اسلامی و عربی نسبت به پذیرش خواسته های خود بکار می گیرند و چیزی بیش از آن نیست.

اوضاع حقوق بشر در دوره بن سلمان بدتر شده است / رژیم های آل سعود و اسرائیل دو روی یک سکه هستند

**اوضاع حقوق بشر برای شیعیان وخیم تر است

عضو برجسته جنبش معارضان عربستان گفت: شیعیان در همه مناطق و شهرهای عربستان حضور دارند و اینگونه نیست که از دیگر مناطق حجاز مانند احساء و قطیف به این شهرها نقل مکان کرده باشند بلکه از ساکنان اصلی این مناطق بشمار می روند.

الشاخوری اضافه کرد: اوضاع شیعه از یک سو تحت تاثیر مجموع سیاست های عمومی رژیم آل سعود است که همه اقشار و گروه های تشکیل دهنده جامعه عربستان را هدف قرار داده است و از این رو آن ها نیز به عنوان بخشی از ساکنان این سرزمین تحت تاثیر سیاست های اقتصادی، مالیاتی، فساد اداری، دیکتاتوری، خودکامگی، عدم استقلال دستگاه قضایی و عدم مشارکت در تعیین سرنوشت هستند.

وی افزود: این ها واقعیت ها و سیاست هایی است که همه را از اهل سنت و شیعیان با هر تفکر و اندیشه ای شامل می شود و سیاست های رژیم سعودی بر همه آن ها تاثیر می گذارد.

الشاخوری اظهار داشت: از سوی دیگر شیعیان در عربستان با مشکلات، محدودیت ها و خفقان ویژه نیز روبرو هستند که می توان به رنج های ناشی از سرکوب، بی توجهی، تبعیض، تجاوز به مناطق زندگی آن ها و جداکردن بخش هایی از آن در ۳۰ سال گذشته با عناوین مختلف اشاره کرد.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال اخیرا استان جدیدی با نام البیضاء با جدا کردن بخشی از قطیف ایجاد شد که تاثیر شدیدی بر بودجه خدمات عمومی در این منطقه برجای خواهد گذاشت.

رهبر برجسته مخالفان رژیم آل سعود بیان کرد: رنج های شیعیان عربستان به این موارد محدود نمی شود و محرومیت از خدمات، تبعیض در سپردن مناصب، محرومیت از حضور در دستگاه های نظامی و امنیتی، محدودیت در استخدام در ادارات دولتی، محرومیت از خدمات بهداشتی و درمانی در این مناطق و نبود دانشگاه در مناطقی مانند قطیف که حدود دو میلیون جمعیت دارد از دیگر نمونه های این رنج ها و مشکلات است.

الشاخوری گفت: : در سراسر منطقه قطیف فقط یک بیمارستان وجود دارد و امروز تلاش می شود که بیمارستان دیگری نیز احداث شود ولی آن هم با کمک ها مردمی است.

وی افزود: خدمات در این مناطق با کمک های مردمی، اموال مصادره شده، مصادره وجوهات شرعی نزد علمای دین مانند خمس و زکات و اجبار آن ها به پرداخت هزینه طرح های خدماتی و بهداشتی آنجا می شود.

الشاخوری اضافه کرد: دولت در این مناطق به گونه ای رفتار می کند که گویا کشور فقیر است و همه درآمد آن از منابع فتی و گازی قطیف و احساء نیست.

اوضاع حقوق بشر در دوره بن سلمان بدتر شده است / رژیم های آل سعود و اسرائیل دو روی یک سکه هستند

**روابط آل سعود و صهیونیست ها داستانی قدیمی است

وی درباره روابط آل سعود و رژیم صهیونیستی گفت: نباید فراموش کنیم که این یک رابطه قدیمی است و از زمان تاسیس هر دو رژیم توسط انگلیسی ها آغاز شده است.

این معارض عربستانی یادآور شد: انگلیس بنیانگذار هر دو رژیم است و آن دو را با یک هدف و آن تجزیه و تفرقه جهان اسلام و عرب، تسلط بر منابع و امکانات منطقه، جلوگیری از پیشرفت ملت ها، جلوگیری از تعیین سرنوشت ملت های منطقه به دست خودشان ایجاد شدند.

الشاخوری بیان کرد: به همین خاطر ما معتقدیم که نابودی رژیم صهیونیستی به نابودی رژیم سعودی و نابودی رژیم آل سعود به نابودی رژیم صهیونیستی منجر می شود زیرا ارتباط آن ها چنان نزدیک و محکم است که می توان ان دو را دوقلو نامید.

**روابط محرمانه آل سعود و صهیونیست ها درحال آشکار شدن است

وی افزود: از سوی دیگر این روابط ده ها سال محرمانه باقی ماند ولی اخیرا در حال آشکار شدن است و بدون هیچ شرم و خجالتی در حال اعلام آن هستند.

الشاخوری اضافه کرد: در دوره عبدالله بن عبدالعزیز و قبل از رسیدن سلمان به پادشاهی، سعودی هایی مانند سعود الفیصل و یا برخی افسران اطلاعاتی مانند "انورعشقی" و دیگران بارها در همایش ها و کنفرانس های مشترک با صهیونیست ها شرکت می کردند.

وی گفت: این مشارکت ها به حضور در رسانه ها، شبکه ها و نشریات نیز کشیده شد اما با وجود اینکه این دو رژیم از مدتها قبل با هم در مسائل امنیتی و سیاسی باهم هماهنگی داشته اند، آشکار شدن روابط آن ها به تدریج در حال انجام است.

الشاخوری یادآور شد: مثلا در دهه ۶۰ قرن گذشته در جنگ یمن، اسرائیلی ها در کنار سعودی ها اقدام به بمباران اهدافی در عمق یمن کردند.

وی افزود: در پیمان سازش کمپ دیوید نیز ملک فهد واسطه اصلی امضای آن بود، عبدالعزیز نیز پیشتر آمادگی خود را برای چشم پوشی از حق فلسطینی ها به انگلیسی ها اعلام کرده بود؛ در حالی که شریف حسین با آن مخالفت می ورزید.

این شخصیت معارض عربستانی گفت: این ها نشانه هایی از عمق و قدمت روابط رژیم های آل سعود و صهیونیستی است، اما اخیرا کار بالا گرفت و سعودی ها به صهیونیست ها اجازه دادند که پا بر خاک عربستان بگذارند و نه تنها در پایتخت به گشت و گذار بپردازند بلکه وارد مناطق مقدسی شوند که ورود غیر مسلمانان به آن ممنوع است.

اوضاع حقوق بشر در دوره بن سلمان بدتر شده است / رژیم های آل سعود و اسرائیل دو روی یک سکه هستند

**معامله قرن بدون موافقت آل سعود غیرممکن بود

الشاخوری اضافه کرد: پذیرش و ورود برخی کشورهای عربی به بازی معامله قرن بدون موافقت، تشویق و فشار آل سعود غیر ممکن بود و این کار بدون چراغ قرمز سعودی ها هرگز به نتیجه نمی رسد.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال رژیم آل خلیفه در همکاری با رژیم صهیونیستی به مراحل خطرناکی رسیده است و همه این موارد بدون همراهی و موافقت آل سعود امکان پذیر نبود، علمای بحرین مانند آیت الله شخ عیسی قاسم و علامه الغریفی بارها نسبت به خطرات این اقدام هشدار دادند. آنچه در بحرین در جریان است با حمایت و تشویق آل سعود انجام می شود.

**رژیم سعودی نمی خواهد پیشرو در عادی سازی روابط با صهیونیست ها باشد

الشاخوری افزود: عربستان مشکلی در برقراری ارتباط علنی با رژیم صهیونیستی ندارد و مخالف با این ارتباط نیست بلکه مشکل آل سعود این است که نمی خواهد به عنوان پیشرو رابطه با صهیونیست ها باشد زیرا سال ها با ادعای رهبری جهان اسلام، خادم الحرمین بودن حکام آن و عمق اسلامی و عربی بودن عربستان گوش فلک را کر کرده است.

وی بیان کرد: عربستان خواستار روابط کشورهای بیشتری با صهیونیست هاست و حتی فشارهایی را به دیگر کشورهای عربی و اسلامی و حتی به کشورهایی در شرق آسیا مانند مالزی و اندونزی برای ورود به مسیر عادی سازی روابط با صهیونیست ها وارد کرده است.

رهبر برجسته معارضان سعودی گفت: این تلاش های آل سعود به این خاطر است که پس از مدتی داشتن روابط علنی عربستان با صهیونیست ها موضوعی عادی و طبیعی جلوه کند ولی ما شاهد هوشیاری ملت ها در منطقه هستیم.

الشاخوری بیان کرد: در جریان و حاشیه جام جهانی فوتبال در قطر ما شاهد رفتار آگاهانه ملت های مسلمان و عرب منطقه و رفتار آن ها با صهیونیست ها و رسانه های آن ها بودیم.

وی افزود: صهیونیست ها که گمان می کردند ملت های منطقه نیز مانند حکام و رژیم های خود آماده پذیرش ارتباط با آن ها هستند از این واقعیت شوکه و غافلگیر شدند.

اوضاع حقوق بشر در دوره بن سلمان بدتر شده است / رژیم های آل سعود و اسرائیل دو روی یک سکه هستند

**درگیری برای نفوذ به رده های بالا از گذشته میان شاهزادگان وجود داشت

الشاخوری درباره رقابت میان شاهزادگان سعودی نیز گفت: یک درگیری و برنامه مخفی میان شاهزادگان سعودی برای وارد کردن فرزندانشان در ساختار حکومت و تضمین نفوذ خود در رژیم بویژه از سوی شاهزادگان قدیمی تر وجود داشت.

وی یادآور شد: در اواخر دوران ملک فهد تلاش ها و رایزنی هایی برای انتقال حکومت به نسل سوم آغاز شد و این موضوع در دوران عبدالله از طریق تلاش برای رساندن فرزندش متعب فرمانده گارد ملی به ولایتعهدی پیگیری شد ولی ناکام ماند و پیش از آنکه این طرح را اجرایی کند از دنیا رفت.

فعال سیاسی عربستانی بیان کرد: اینگونه برنامه ریزی کرده بودند که مقرن بن عبدالعزیز را که شخصی ضعیف و بدون پشتیبان بود را از ولایتعهدی برکنار و متعب را جایگزین وی کنند.

الشاخوری افزود: با مرگ سلطان بن عبدالعزیز و پس از او مرگ نایف بن عبدالعزیز وزیر کشور، نبرد فرزندان برای گرفتن جای پدران خود شدت یافت و با مرگ عبدالله، میدان برای سلمان خالی شد و همه دیدیم که چگونه مقرن بن عبدالعزیز را عزل و احمد بن عبدالعزیز خوار کرد.

وی گفت: با اینکه این دو از فرزندان عبدالعزیز بودند ولی ضعیف بودند و وزن، قدرت، مقبولیت مردمی و ثقل امنیتی و نظامی نداشتند.

الشاخوری اضافه کرد: هرچند که احمد بن عبدالعزیز سال ها در وزارت کشور خدمت کرده بود اما در زمان و حیات نایف بن عبدالعزیز این فرزندش محمد بود که بر وزارت کشور مسلط بود.

اوضاع حقوق بشر در دوره بن سلمان بدتر شده است / رژیم های آل سعود و اسرائیل دو روی یک سکه هستند

**محمد بن سلمان پیش از ولیعهدی عهده دار هیچ منصب اجرایی مهمی نبود

وی تصریج کرد: صعود محمد بن سلمان و نشستن بر تخت ولایتعهدی خیلی سریع اتفاق افتاد و این موضوع به خاطر توان و قدرت شخصیتی محمد بن سلمان نبود زیرا دیدم که در سال های نخست کار وی چگونه بی پروا و بلندپروازانه و بی تجربه عمل کرد.

الشاخوری افزود: محمد بن سلمان پیش از اینکه ولی عهد شود هیچ منصب اجرایی مهمی را برعهده نداشت بلکه با تجربه و مهارت پدرش این جایگاه را اشغال کرد. حضور ترامپ در راس دولت آمریکا نیز کار او را آسان تر کرد و ائتلاف با ترامپ و پذیرش اعلام نشده و مخفیانه معامله قرن و عادی سازی روابط با صهیونیست ها به او کمک کرد که نقشه خود را درباره عزل دیگر شاهزادگان مانند محمد بن نایف و احمد بن عبدالعزیز و دیگر شاهزادگانی که از نفوذ و رقابت آن ها می ترسید اجرا کند.

** بن سلمان از جانب همه شاهزادگان احساس خطر می کرد

وی تصریح کرد: شیوه رفتاری محمد بن سلمان با دیگر شاهزادگان سعودی به دو گونه بوده است. شیوه نخست، عزل و به زیر کشیدن همه شاهزادگانی بود که آن ها را رقیب اصلی خود می دانست و قدرت یا نفوذ سیاسی و یا مورد حمایت قبایل بودند و یا روابط و حضور بین المللی داشتند یا بر دستگاه های نظامی و امنیتی و یا اقتصادی مسلط بودند. این گروه از طریق مصادره اموال، املاک و دارایی ها و شرکت های آن ها تحت عنوان مبارزه با فساد و بازگرداندن اموال غارت شده تضعیف شدند.

اوضاع حقوق بشر در دوره بن سلمان بدتر شده است / رژیم های آل سعود و اسرائیل دو روی یک سکه هستند

به گفته الشاخوری، شیوه دوم نیز حذف گروه دیگری از شاهزادگان بود. این گروه از شاهزادگان به زندان افتادند و یا با اقامت اجباری و یا جلوگیری از خروج آن ها از عربستان روبرو شدند. این گروه کسانی بودند که محمد بن سلمان می ترسید نسبت به تسلط وی بر مقدرات عربستان و نشستن وی بر مسند ولی عهدی تا رسیدن به پادشاهی اعتراض کنند و محمد بن سلمان به شیوه های مختلف خود را از دست آن ها خلاص کرد. این شاهزادگان هرچند کشته و اعدام نشدند و زنده ماندند اما دیگر حضوری سیاسی، اقتصادی و یا اجتماعی ندارند و تاثیر و نقش آفرینی آن ها در جامعه عربستان از دست رفت و مانند افراد عادی در حال گذران عمر هستند. بهترین نمونه از این شاهزادگان ولید بن طلال است که بیشتر به یک دلقک تبدیل شد و یا محمد بن نایف و متعب بن عبدالعزیز که نه حضور و نه قدرتی دارند و دیگر خطری برای محمد بن سلمان و به پادشاهی رسیدن او به شمار نمی روند

این معارض عربستانی گفت: گروهی سومی از شاهزادگان نیز هستند که با محمد بن سلمان و پروژه، دیدگاه ها و سیاست های وی همراه شدند و این شاهزادگان چه از برادرانش و یا پسرعموهایش همچنان قدرتی در دست دارند و یا منصبی را اشغال کرده اند اما بن سلمان از آن ها غافل نیست و آن ها را زیر نظر دارد. امروز شاهزاده ای در عربستان نیست که مانند گذشته قدرتی در دست داشته باشد.

اوضاع حقوق بشر در دوره بن سلمان بدتر شده است / رژیم های آل سعود و اسرائیل دو روی یک سکه هستند

** محمد بن سلمان از برادر خودش هم می ترسد

الشاخوری تصریح کرد: امروز همه منابع قدرت اقتصادی، سیاسی و امنیتی در دست محمد بن سلمان است و دیگر شاهزادگان اجرا کننده سیاست های او هستند و حتی به وزیر دفاع که برادر وی است اعتماد ندارد و او را نیز زیر نظر دارد. در دوره های گذشته توازن و تعادلی وجود داشت و حتی با وجود اینکه پادشاه از فرزندان عبدالعزیز بود، دیگر برادرانش نیز سال ها درکنار او مسئولیت هایی داشتند. به عنوان مثال نایف حدود ۳۴ سال وزیر کشور و سلطان بن عبدالعزیز ده ها سال وزیر دفاع بود و یا عبدالله بن عبدالعزیز تقریبا ۴۰ سال رئیس گارد ملی بود. یعنی در گذشته در تقسیم منابع قدرت توازنی برقرار بود، مثلا فرزندان ملک فیصل وزارت خارجه را در دست داشتند اما امروز همه دستگاه های امنیتی، نظامی و اقتصادی در چنبره محمد بن سلمان و دیگر شاهزاده های موافق وی است. اکنون شاهزاده هایی که در مناصب اجرایی هستند اختیاری ندارند و ممکن است شب بخوابند و صبح بیدار شوند و ببینند با فرمان پادشاهی عزل شده باشند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha