۱۸ دی ۱۴۰۱، ۱۷:۲۰
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 84992284
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مخالفت ناتو با ورود نظامیان صربستان به کوزوو

۱۸ دی ۱۴۰۱، ۱۷:۲۰
کد خبر: 84992284
مخالفت ناتو با ورود نظامیان صربستان به کوزوو

تهران- ایرنا- رییس‌جمهوری صربستان از مخالفت نمایندگی ناتو در کوزوو با درخواست ارسال یک‌هزار نیروی پلیس و ارتش این کشور به کوزوو به منظور برقراری امنیت صرب‌تبارها خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، الکساندر ووچیچ در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اعلام این خبر افزود: آن‌ها پاسخ دادند که این هیات برای ورود نظامیان صربستان به کوزوو نیازی احساس نمی‌کند.

وی همچنین با اشاره به دستگیری یک سرباز خارج از ماموریت به جرم تیراندازی به دو جوان صرب‌تبار توسط پلیس کوزوو که در شب کریسمس ارتودکس رخ داده بود، از این تصمیم ناتو انتقاد کرد.

در این میان، رسانه‌های صربستان نیز گزارش داده‌اند که مرد جوان دیگری در ساعات ابتدایی روز شنبه توسط گروهی از آلبانیایی‌تبارها مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، مقام‌های صربستان این گونه حوادث را «اقدامات تروریستی» دانسته و آن‌ها را نشانه‌ای از عدم پذیرش صرب‌تبارها در کوزوو اعلام کردند.

سازمان‌های بین‌المللی نیز این حملات را محکوم کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: درحالی که نیمی از جمعیت صرب‌تبار کوزوو در مناطق شمالی زندگی می‌کنند و بیشتر آن‌ها استقلال کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسند، انتظار می‌رود که روند بی‌اعتمادی میان اکثریت آلبانیایی‌های قومی و حدود یک صد هزار صرب‌تبار که در کوزوو زندگی می‌کنند، از این نیز بیشتر شود.

کوزوو به عنوان استانی از صربستان در سال ۲۰۰۸ استقلال خود از این کشور را اعلام کرد.

ماه گذشته، برای نخستین بار پس از پایان جنگ ( از سال‌ ۱۹۹۹ و ۱۹۹۸ میلادی)، صربستان به دلیل موج درگیری‌ها میان مقام‌های کوزوو و صرب‌تبار در مناطق شمالی این کشور، خواستار استقرار نیروهای صربستان در این مناطق شد.

بر این اساس، هیات نمایندگی ناتو (سازمان پیمان آنتلانتیک شمالی) در کوزوو موسوم به KFOR، از سال ۱۹۹۹ میلادی و پس از تصویب قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت سازمان ملل به منظور نظارت بر خروج نیروهای صربستان از این منطقه، در کوزوو مستقر شدند.

در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل آمده است که صربستان، تنها در صورت تایید KFOR، ممکن است اجازه داشته باشد که پرسنل نظامی خود را در گذرگاه‌های مرزی، اماکن مذهبی مسیحیان ارتودکس و مناطق با اکثریت صرب‌؛ مستقر کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha