۱۷ دی ۱۴۰۱، ۱۵:۱۱
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 84991343
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

خشکسالی در اروپا؛ نگرانی‌ها از افزایش بی‌سابقه دما در هفته نخست ۲۰۲۳
پیست اسکی کوه جاهورینا در بوسنی و هرزگوین روز چهارم ژانویه ۲۰۲۳/ مبنع رویترز

تهران- ایرنا- پس از خشکسالی کم‌سابقه اروپا در تابستان ۲۰۲۲، اکنون قاره سبز همزمان با آغاز فصل زمستان میزبان موج گرمایی بی‌سابقه است و بسیاری از کارشناسان و محققان با هشدار نسبت به پیامدهای آن، از ادامه این روند ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، تارنمای «اسپیس» روز شنبه در گزارشی درباره ورود موج گرمای بی‌سابقه اروپا همزمان با آغاز زمستان و سال جدید میلادی نوشت: زمان آن رسیده است که دریاچه‌های یخی و مناظر پوشیده از برف اروپا را به فراموشی بسپاریم.

در نخستین روز از سال ۲۰۲۳ میلادی، درحالی که مردم اروپا در بحبوحه گرانی بهای انرژی، از تجربه دمای تابستانی لذت می‌بردند، کارشناسان هوشناسی درباره شتاب‌گیری تغییرات اقلیمی در قاره سبز هشدار می‌دادند.

بر اساس این گزارش، تصویری که در یکم ژانویه ۲۰۲۳ (۱۱ دی ماه ۱۴۰۱) توسط ماهواره سنتینل-۲ (Sentinel-2) اروپا ثبت شده است، نشان می‌دهد شهری در نزدیکی کوه‌های آلپ سوییس که میانگین دمای آن برای این زمان از سال منفی ۲ تا مثبت ۴ درجه سانتی‌گراد برآورد شده بود،‌ در این روز، دمای ۱۹.۲ درجه را تجربه کرده است. این دما در هنگام شب نیز به کمتر از ۱۶ درجه سانتی‌گراد نرسیده است.

بیشتر کشورهای مرکز و شمال غرب اروپا از جمله دانمارک، هلند، لهستان و جمهوری چک نیز شرایط یکسانی را ثبت کرده‌اند.

خشکسالی در اروپا؛ نگرانی‌ها از افزایش بی‌سابقه دما در هفته نخست ۲۰۲۳

تارنمای روزنامه «نشنال نیوز» نیز در گزارشی به پیامدهای خشکسالی در اروپا پرداخت و نوشت: گرمایش جهانی اختلاف دما میان عرض‌های جغرافیایی کم و زیاد را کاهش می‌دهد که در نهایت می‌تواند بر آب‌وهوای عرض‌های جغرافیایی میانی اثر بگذارد.

فرانسوا ویمکس اقلیم شناس و مدیر تحقیقات موسسه پژوهش و توسعه در مارسی فرانسه هشدار داد: اگر شرایط اقلیمی در اروپا در همین مسیر باقی بماند، دمایی که در تابستان ۲۰۲۲ شدید در نظر گرفته می‌شد در سال ۲۰۵۰ ، هنگامی که در جنوب اروپا دما تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد در تابستان افزایش پیدا می‌کند، به یک دمای معمولی تبدیل خواهد شد.

وی افزود: تغییرات اقلیمی و به ویژه موج‌های گرمایی، علاوه بر آسیب به اکوسیستم‌ها، کاهش زمین‌های قابل کشت و خشکسالی، شمار مرگ‌ومیر را نیز افزایش می‌دهد.

در همین رابطه، سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که بیش از ۱۵ هزار نفر بر اثر گرمای شدید تابستان ۲۰۲۲ اروپا جان باختند.

خشکسالی در اروپا؛ نگرانی‌ها از افزایش بی‌سابقه دما در هفته نخست ۲۰۲۳
پیست اسکی مصنوعی روز جمعه ۶ ژانویه در اتریش/ منبع آسوشیتدپرس

بر اساس گزارش تارنمای خبری تحقیقاتی کانورسیشن (Conversation)، تنها در تابستان گذشته ۶.۲ درصد از حجم یخچال‌های طبیعی رشته کوه آلپ در کشور سوییس از بین رفته است. اکنون زمستانی که به طور معمول با بارش برف و یخبندان این یخچال‌های طبیعی را تا حدودی ترمیم می‌کرد نیز چندان کمکی به بهبود وضعیت آن‌ها نمی‌کند.

گفتنی است که دانشمندان پیش از این از دست رفتن سالانه ۲ درصد از یخچال‌های طبیعی را شدید دسته‌بندی می‌کردند.

خبرگزاری رویترز نیز نوشت: رشته‌ کوه آلپ با سرعتی حدود دوبرابر میانگین جهانی هر ۱۰ سال، ۰.۳ درجه گرم‌تر می‌شود. پیش‌بینی‌های انجام شده براساس داده‌های فعلی انتشار گازهای گلخانه‌ای هشدار می‌دهد که تا پایان قرن تا ۸۰ درصد یخچال‌های طبیعی آلپ ناپدید خواهند شد.

خشکسالی در اروپا؛ نگرانی‌ها از افزایش بی‌سابقه دما در هفته نخست ۲۰۲۳
پیست اسکی در جمهوری چک روز پنجشنبه ۵ ژانویه که به دلیل نبودن برف کافی تعطیل است / منبع آسوشیتدپرس

در ماه آگوست ۲۰۲۲ (مرداد/ شهریور) کمیسیون اروپا نیز گزارشی از وضعیت وخیم کشورهای این قاره در مواجهه با خشکسالی منتشر کرد. در این گزارش عنوان شد که اروپا در سال ۲۰۲۲ بدترین خشکسالی در حداقل ۵۰۰ سال اخیر را داشته است.

تارنمای اسپیس به نقل از یک محقق تغییرات اقلیمی در فرانسه نوشت: مردم اروپا خوشحال هستند زیرا دمای متعادل زمستانی علاوه بر احساس خوشایندی که همراه دارد، قبوض انرژی آن‌ها را نیز کاهش می‌دهد.این محقق در عین حال هشدار داد که طولانی شدن الگوهای دمایی معتدل در اروپا، با به خطر انداختن تولید در بخش کشاورزی، امنیت غذایی در سراسر این قاره را تهدید می‌کند. همانگونه که در پنج سال گذشته زمستان‌های گرم‌تر از معمول به بخش کشاورزی قاره سبز آسیب زده بود.

خشکسالی در اروپا؛ نگرانی‌ها از افزایش بی‌سابقه دما در هفته نخست ۲۰۲۳

موج زمستانی گرما در اروپا به دنبال گرمای بی‌سابقه و خشکسالی تابستان گذشته واکنش بسیاری از هواشناسان و دانشمندان این حوزه در شبکه اجتماعی توییتر را نیز به همراه داشته است.

در همین رابطه،‌ رایان استافر دانشمند حوزه آب و هوای سازمان فضایی ناسا (NASA / اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا) در توییتی با انتشار تصاویری از پیش‌بینی وضعیت آب و هوایی سه روز نخست ژانویه در اروپا نوشت: من تا به حال چنین پیش‌بینی آب‌وهوایی را ندیده بودم. هرگز.

خشکسالی در اروپا؛ نگرانی‌ها از افزایش بی‌سابقه دما در هفته نخست ۲۰۲۳
کابین تله کابین در کوه جاهورینا در بوسنی و هرزگوین ۴ ژانویه/ منبع رویترز

شبکه خبری الجزیره نیز در گزارشی به این مساله پرداخت و با انتشار تصاویری از کوه‌های بدون برف و پیست‌های اسکی مصنوعی در اروپا نوشت: کوه‌های جاهورینا در بوسنی و هرزگوین که مسابقات المپیک زمستانی سال ۱۹۸۴ (۱۳۶۲ شمسی) در آن برگزار شد، مطابق روال هر ساله در این زمان از سال باید شلوغ‌ترین روزهای فصل را تجربه کند. اما در عوض، کابین‌های تله کابین بر فراز چمن‌های گِل آلود آن بی‌حرکت مانده‌اند.

تارنمای شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی نیز به نقل از یک هواشناس فرانسوی نوشت: « اروپا در نخستین روز از سال نو میلادی یکی از باورنکردنی‌ترین روزهای آب‌و هوایی تاریخ را سپری کرد».

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha