چین تجارت با آسیای میانه را به ۶۳ میلیارد دلار افزایش داد

تهران - ایرنا - یک رسانه حوزه آسیای میانه در گزارشی با موضوع افزایش روابط چین و کشورهای حوزه آسیای مرکزی، نوشت چین حجم تجارت با کشورهای این حوزه جغرافیایی را به ۶۳.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آکی پرس، تجارت متقابل چین و آسیای مرکزی به بیش از ۶۳.۵ میلیارد دلار رسیده است که بیشترین رشد مربوط به قرقیزستان با بیش از ۱۲۰ درصد افزایش معادل ۱۳.۷ میلیارد دلار و کمترین رشد مربوط به قزاقستان با شاخص ۲۳ درصد است.

بر همین اساس تاجیکستان با ۶۰ درصد معادل ۲.۴ میلیارد دلار، ترکمنستان با ۵۰ درصد برابر با ۱۰.۱ میلیارد دلار، ازبکستان با ۲۷ درصد معادل ۹ میلیارد دلار و قزاقستان هم با ۲۳ درصد رشد برابر با ۲۸.۲ میلیارد دلار افزایش تجارت متقابل با چین داشته اند.

یک مقام رسمی وزارت بازرگانی چین پیشتر اعلام کرده بود، حجم تجارت میان چین و ۵ کشور آسیای میانه بیش از ۱۰۰ برابر طی ۳۰ سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا از روزنامه «گلوبال تایمز» چین، یک مقام رسمی وزارت بازرگانی چین اعلام کرد از زمان تاسیس روابط دیپلماتیک با ۵ کشور آسیای میانه و با سرمایه گذاری مستقیم سهام‌داران چینی در این کشورها به ارزش ۱۴ میلیارد دلار، حجم تجارت میان چین و این ۵ کشور طی ۳۰ سال گذشته بیش از ۱۰۰ برابر افزایش یافته است.

در گزارشی که از سوی «دیلی اکونومیست» منتشر شد، آمده است: در سال ۱۹۹۲ تجارت چین با ۵ کشور آسیای میانه تنها به ۴۶۰ میلیون دلار می رسید؛ ۳۰ سال بعد این رقم با افزایشی حدودا ۱۰۰ برابری به ۴۰ میلیارد دلار رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha