تداوم بحران در گذرگاه لاچین در سایه کم‌توجهی جامعه جهانی

تهران- ایرنا- نبود یک راه حل کارساز برای پایان دادن به بحران در گذرگاه لاچین در کنار کم‌توجهی جامعه جهانی به این مساله، وضعیت این منطقه را به سمت بحران انسانی سوق می‌دهد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، گذرگاه لاچین به مدت ۳ دهه تنها مسیر برای اتصال منطقه قره باغ به سرزمین اصلی ارمنستان بوده است. اما اکنون، تردد منظم کامیون‌های حمل بار و اتوبوس‌ها متوقف شده در حالیکه نگهبانان وظیفه تنها حرکت کاروان پس از کاروان نیروهای حافظ صلح روسی و صلیب سرخ را نظاره می‌کنند.

جمهوری آذربایجان با گماشتن گروه‌هایی که مدعی حمایت از محیط زیست هستند، از روز ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) باعث بسته شدن این گذرگاه و اخلال در تردد محور نامبرده شده است.

واهان هونانیان، سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان در بیانیه‌ای برای نشریه پولیتیکو نوشت: یک «فشار ملموس» بر روی جمهوری آذربایجان از سوی شرکای بین‌المللی نیاز است. پیام آمریکا و اتحادیه اروپا باید روشن باشد، تهاجم جدید باکو غیرقابل قبول است و قابل تحمل نخواهد بود. هرگونه نقض توافقات دائمی با پیامدهای سیاسی و اقتصادی مواجه خواهد شد.

سیاستمداران در ایروان با انتقاد از موضع روسیه این کشور را به انفعال در بحران فعلی متهم کردند. نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در مورد سربازان روسی صلحبان مستقر در این منطقه گفته است که آنها به شاهد خاموش کاهش جمعیت منطقه قره‌باغ کوهستانی تبدیل شده اند.

ارمنستان با بی تفاوتی نسبت به نقش روسیه که قفقاز جنوبی را جزو حوزه نفوذ خود می‌بیند، خواهان یک نیروی حافظ صلح چندملیتی یا گروه حقیقت یاب است.
به نوشته نشریه پولیتیکو، بر اساس گزارش‌ها شورای امنیت سازمان ملل در روزهای پایانی سال ۲۰۲۲ در نظر داشت بیانیه‌ای مشترک در مورد این بحران صادر کند و فرانسه به عنوان عضو دائم این شورا به دنبال محکوم کردن جمهوری آذربایجان بود. اظهار نظرهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان از آن زمان به صورت ضمنی نشان داد که روسیه یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت به شکل موثری مانع این اقدام شده است.

در میانه مشغولیت روسیه با جنگ اوکراین، ترکیه مداخله خود در پرونده مناقشه بین دو کشور را افزایش داد و از باکو حمایت تمام قد کرد. درحالیکه جمهوری آذربایجان بارها چشم انداز دخالت یا نفوذ خارجی را نپذیرفته بود.

مداخلات از سوی دیگر بازیگران جهانی نیز شدت گرفت اما هیچ اقدام عملی برای پایان بخشیدن به بحران هنوز صورت نگرفته است. ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ماه دسامبر از دولت جمهوری آذربایجان خواست تا تردد آزاد را به گذرگاه لاچین بازگرداند.

انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی نیز اظهارات مشابهی را مطرح کردند درحالیکه پیتر استانو سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که بروکسل در راستای تضمین آزادی و امنیت تردد به جمهوری آذربایجان فشار خواهد آورد.

این در حالی است که برخی باور دارند اروپا اقدام کافی را برای نگرانی‌های بشردوستانه انجام نمی‌دهد. در حالی که قدرت‌های جهانی همچنان در گیر و دار تصمیم گیری در مورد اقدام‌های خود در قبال این مناقشه هستند، بحران انسانی همچنان افرادی ساکن در منطقه قره باغ را که دسترسی‌شان به سرزمین اصلی ارمنستان قطع شده، تهدید می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha