۱۶ دی ۱۴۰۱، ۷:۵۰
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 84989851
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

 صیدماهیان استخوانی در گیلان ۱۱ درصد افزایش یافت

رشت - ایرنا - چهار هزار صیاد پره های صیادی استان گیلان پس از گذشت حدود سه ماه از آغاز فصل صید در استان ۷۳۳ تن انواع ماهیان استخوانی صید کردند که به گفته مدیر کل شیلات استان این رقم نسبت به سال قبل در این زمان رشد ۱۱ درصدی دارد.

به گزارش ایرنا، کوروش خلیلی روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا افزود : با شروع فصل صید از ۲۲ مهرماه امسال تا دهه اول دیماه امسال ۴۶ پره صیادی گیلان از آستارا تا چابکسر موفق شدند این میزان انواع ماهیان استخوانی صید کنند.

پره های صیادی استان گیلان از آغاز فصل صید تاکنون (هرساله فصل صید ماهیان استخوانی در دریای خزر از ۲۰ مهر تا ۲۰ فرودین سال بعد ادامه دارد) پس از طی سه دوره کاهش ۴۵، ۲۴ و۲۷ درصدی رونق صید را در سفره‌های خود تجربه کردند.

مدیر کل شیلات گیلان اضافه کرد : طی مدت یاد شده ۴۸۲ تن کفال معادل ۶۵ درصد، ۲۳۶ تن سفید، ۳۲ درصد و ۱۵ تن سایر گونه ها معادل سه درصد، صید شده است.

وی ارزش ناخالص این میزان صید را برای کل پره های صیادی ۱۱۷ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود : افزایش ۱۱ درصدی صید درحالی بوده که تعداد دفعات پره‌کشی ۲۲ درصد کاهش داشت.

گیلان از کانون‌های صیادی در شمال کشور است که چهار هزار صیاد در قالب ۵۰ شرکت تعاونی پره از ۲۰ مهر تا ۲۰ فروردین ماه سال بعد در ۳۰۰ کیلومتر آب های ساحلی استان به صید ماهی می پردازند.

روش صید پره، شیوه ای است که در آن تور آماده به کمک یک کرجی بصورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل تا عمق ۱۴ متری دریا پهن می شود.

تور مورد استفاده از ۱۱ تکه پره با اندازه‌های مختلف به هم دوخته شده، تشکیل شده و کشش و جمع کردن تور در گذشته توسط نیروی انسانی و در حال حاضر با استفاده از نیروی تراکتور انجام می شود.

به گفته کارشناسان بیش از ۹۵درصد ماهیانی که هم اکنون در سه استان گیلان، مازندران و گلستان صید می شود، حاصل تکثیر و رهاسازی مراکز بازسازی ذخایر سازمان شیلات است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha