تلاش طرفداران روسیه در آلمان برای تغییر نظر برلین علیه اوکراین

تهران-ایرنا- آن دسته از شهروندان آلمانی که طرفدار پوتین و روسیه هستند، هر از چندگاهی اعتراضات خود را از فضای مجازی به عرصه خیابان‌های شهرهای مختلف آلمان می‌کشند تا برلین را به سوی دوستی با مسکو و دشمنی با کی‌یف سوق دهند یا دستکم دولت این کشور را به دست کشیدن از حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه مجاب کنند.

به گزارش ایرنا، رویترز سه‌شنبه شب گزارش داد، حدود ۲ هزار معترض در ماه سپتامبر (شهریور) در میدانی در زیر مناره‌های دوقلوی کلیسای جامع گوتیک شهر کلن، گردهم آمدند تا از دولت آلمان بخواهند از ائتلاف غربی حامی اوکراین جدا شود و با روسیه صلح کند.

مارکوس بیسیخت سیاستمدار راستگرای آلمانی، در آن اجتماع گفت: «ما نباید جایگاه خود را تا حد یک دست‌نشانده آمریکا تنزل دهیم.» جمعیت دست زدند و پرچم‌های روسیه و آلمان را به اهتزاز درآوردند.

این تظاهرات تنها یکی از موارد متعدد اعتراضات در فضای مجازی یا در فضای واقعی در خیابان‌ها بود که در آن مردم فریاد زدند که برلین باید در حمایت خود از اوکراین تجدید نظر کند.

آلمان تاکنون بیش از یک میلیارد یورو کمک بشردوستانه به اوکراین و کشورهای همسایه به اضافه تجهیزات نظامی از جمله سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته اختصاص داده است. اکثریت آلمانی‌ها همچنان از اوکراین حمایت می‌کنند اما پس از افزایش شدید هزینه‌های انرژی، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تعداد کمتری از مردم مایل به افزایش حمایت‌های نظامی برلین از کی‌یف هستند.

دولت آلمان اعلام کرده است که هر گونه تلاش دولت‌ها یا افراد خارجی برای اعمال نفوذ، به ویژه «در زمینه جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین» را «بسیار جدی» می‌گیرد.

روابط آلمان و روسیه به قرن‌ها قبل بر می‌گردد. امپراتور کاترین کبیر در قرن هجدهم از هموطنان آلمانی خود برای مهاجرت به روسیه دعوت کرد. از سال‌ ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۲، حدود ۱.۵ میلیون نفر از فرزندان این مهاجران با استفاده از قوانینی که به افراد دارای تبار آلمانی اجازه می‌داد ادعای شهروندی کنند، به آلمان بازگشتند.

تحقیقات دولت آلمان نشان می‌دهد که این جامعه بیشتر از سایر گروه‌ها به حزب راست افراطی رای می‌دهد، حزبی که قصد دارد کنترل‌های مهاجرتی را تشدید و نفوذ اسلام را در آلمان محدود کند.

این دست اعتراضات نشأت گرفته از ارتباطات عمیق میان آلمان و روسیه است، ارتباطاتی که با حضور چندین میلیون روسی زبان در آلمان، میراث روابط شوروی با آلمان شرقی کمونیستی و دهه‌ها وابستگی آلمان به گاز روسیه تقویت شده است.

بنابراین با توجه به این دست ارتباطات عمیق و کهن میان دو کشور و اعتراضاتی که هر از چندگاهی از فضای مجازی به خیابان‌های شهرهای آلمان راه پیدا می‌کند، اگر روزی فرا برسد که آلمان به‌ عنوان بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا، به کی‌یف پشت کند، یکپارچگی اتحاد اروپا بر سر جنگ روسیه و اوکراین، شکسته خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha