۱۳ دی ۱۴۰۱، ۲۳:۱۰
کد خبر: 84988406
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سوناک: اوکراین روی حمایت بلندمدت انگلیس حساب کند

لندن- ایرنا- ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس در تداوم سیاست‌های ماجراجویانه و جنگ‌طلبانه لندن، به ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت که او می‌تواند در بلندمدت روی حمایت انگلیس در جنگ با روسیه حساب کند.

به گزارش ایرنا، دفتر نخست وزیر انگلیس روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که رهبران دو کشور در گفت‌ وگوی تلفنی در مورد آخرین تحولات جنگ در اوکراین رایزنی کردند. سوناک در این تماس ادعا کرد که تلاش‌های لندن برای ارسال تجهیزات نظامی بیشتر به اوکراین در هفته‌ها و ماه‌های آینده برای تضمین پیروزی این کشور مقابل روسیه جریان دارد.

وی به نشست ماه گذشته رهبران کشورهای حامی اوکراین (Joint Expeditionary Force) اشاره کرد و افزود که طرف‌های مشارکت‌کننده در این نشست به تلاش برای ارسال تجهیزات نظامی مورد نیاز کی‌یف ادامه می‌دهند.

انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روس، ارسال تسلیحات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تاکنون بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ شهروند روس و بیش از ۱۰۰ سازمان دولتی روسیه را تحریم کرده است.

جنگ در اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

رئیس جمهور روسیه شهریور ماه گذشته برای انجام مذاکرات صلح با کی‌یف اعلام آمادگی کرد و از اوکراین خواست خصومت را کنار بگذارد. اما زلنسکی رئیس جمهور اوکراین تحت القائات مقام‌های جنگ‌طلب غرب عنوان کرد که زمانی آماده مذاکره است که رئیس جمهور دیگری در روسیه به قدرت برسد.

این درحالیست که وزیر امور خارجه انگلیس هم در تداوم رویکرد ضد روسی غرب، پیرامون مذاکرات صلح با مسکو هشدار داد و ادعا کرد که روسیه ممکن است از این فرصت برای ترمیم قوای نظامی و گسترش حملات خود به اوکراین استفاده کند.

جیمز کلورلی گفت کسانی که از اوکراین حمایت می کنند باید هنگام نزدیک شدن به موضوع گفت وگوهای صلح "بسیار بسیار محتاط" باشند. وی در اظهاراتی ادعایی هشدار داد که پوتین "با حسن نیت" عمل نمی‌کند.

سخنگوی کرملین می‌گوید که روسیه برای حل و فصل بحران اوکراین یک مسیر دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد اما تسلیم فشارهای غرب نمی‌شود. "دیمیتری پسکوف" ماه پیش در سخنانی تصریح کرد: «عملیات نظامی ویژه ادامه دارد. با این اوصاف، رئیس‌جمهور پوتین برای مذاکرات آماده بوده، هست و خواهد بود. قطعا مسیر ترجیحی ما برای تامین منافعمان یک دیپلماسی مسالمت‌آمیز است.»

چندی پیش «ائتلاف جنگ را متوقف کنید» به عنوان بزرگترین پویش ضد جنگ انگلیس که بیش از یک میلیون نفر عضو دارد، با صدور بیانیه‌ای هشدار داد که دولت ریشی سوناک با تداوم حمایت تسلیحاتی از کی‌یف، در مسیر پایان جنگ میان روسیه و اوکراین مانع‌تراشی می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha