۱۳ دی ۱۴۰۱، ۱۶:۴۶
کد خبرنگار: 808
کد خبر: 84988053
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نخستین اعتصاب گسترده انگلیس در سال تازه

۱۳ دی ۱۴۰۱، ۱۶:۴۶
کد خبر: 84988053
نخستین اعتصاب گسترده انگلیس در سال تازه

تهران - ایرنا - اعتصاب روز سه شنبه کارکنان بخش راه آهن در نخستین روز کاری سال ۲۰۲۳ پس از تعطیلات سال نو، در آمد و شد شهروندان کشور بحران زده انگلیس اختلال ایجاد کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانس پرس؛ ایستگاه های قطار معمولا پرتردد و ازدحام انگلیس، در پی آغاز تازه ترین اعتصاب کارگری در اعتراض به دشوارترین بحران هزینه زندگی در ده ها سال گذشته، ساکت و آرام بود.

کارکنان بخش های گوناگون اقتصاد انگیس شامل صنعت ریلی، بندری، نیروهای مرزبانی و پست به همراه وکیلان، پرستاران و کارکنان آمبولانس های انگلیس که در ۲۰۲۲ با تقاضای افزایش دستمزد برای زنده ماندن در میانه تورم بی سابقه در ده ها سال گذشته که اکنون به نزدیک ۱۱ درصد رسیده، اعتصاب کرده و به رویارویی با دولت ریشی سوناک نخست وزیر پرداخته بودند، قصد دارند در سال ۲۰۲۳ هم به این اقدام ادامه دهند.

شرکت "نتوورک ریل" بهره بردار و ارایه دهنده خدمات راه آهن بریتانیا به مسافران در باره کاهش چشمگیر خدمات ریلی و راه اهن یا حتی توقف کامل این خدمات تا یکشنبه آینده، هشدار داده است.

این اقدام پنج روزه شامل اعتصاب ۴۸ ساعته ۴۰ هزار عضو اتحادیه "آر ام تی" است که قرار است اتحادیه "اسلف" نیز از پنجشنبه به آن بپیوندد.

مارک هارپر وزیر ترابری انگلیس با ناکارآمد خواندن این تصمیم اتحادیه های تجاری که تنها به صنعت ریلی و منافع کارکنانش زیان می رساند، از اتحادیه های کارکنان راه اهن درخواست ازسرگیری مذاکره کرد.

سوناک به رغم اوج گیری درخواست های افزایش دستمزد، بر مبارزه با آنها و پایبندی دولتش به افزایش های بسیار ملایم تر دستمزد کارکنان بخش های دولتی تاکید کرده و بهترین راه کمک به اعتصابیون و شهروندان را مهار و کاهش هرچه زودتر نرخ تورم دانسته است.

به گزارش ۱۲ دی ماه ایرنا؛ صدها هزار تن از کارکنان مراکز درمانی در تداوم اعتراض به شرایط کاری و دستمزدهای خود برای اعتصاب در هفته‌های آینده آماده می‌شوند. کارکنان آمبولانس قرار است در ۱۱ و ۲۳ ژانویه (۲۱ دی و ۳ بهمن) و پرستاران در ۱۸ و ۱۹ ژانویه (۲۸ و ۲۹ دی) دست از کار بکشند. پزشکان جوان و تازه‌کار نیز قرار است برای اعتصاب در روز نهم ژانویه (۱۹ دی) رای‌گیری کنند.

مسئولان بهداشت انگلیس می‌گویند که دسامبر یکی از چالش‌برانگیزترین ماه‌ها در تاریخ سازمان خدمات بهداشتی این کشور بوده است. ده‌ها مرکز بهداشتی در انگلیس هم زمان با اعتصاب کارکنان بخش اورژانس و هنگامی که تعداد بی‌سابقه‌ای از بیماران در راهروهای بیمارستان انتظار می‌کشیدند، وضعیت بحرانی اعلام کردند.

توبیاس الوود عضو رئیس کمیته پارلمانی دفاعی انگلیس می‌گوید که سازمان بهداشت انگلیس با کمبود جدی بودجه مواجه است. او گفت که پول زیادی به این سازمان تزریق شده اما واضح است که این میزان کافی نبوده است.

خدمات بهداشت ملی انگلیس (ان اچ اس) برای اولین بار در سال ۱۹۴۸ و پس از پایان جنگ جهانی دوم به‌منظور ارائه خدمات درمانی به آسیب دیدگان و مجروحین جنگی راه‌اندازی شد و در حال حاضر با داشتن یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار کارمند، به‌صورت رایگان به مردم انگلستان خدمات بهداشتی ارائه می‌کند.

بودجه این سازمان در سال راه‌اندازی‌اش در سال ۱۹۴۸ میلادی، بالغ‌بر ۴۳۷ میلیون پوند (به ارزش امروزی‌اش در حدود ۹ میلیارد پوند) بوده و این رقم در سال جاری میلادی به حدود ۱۳۶ میلیارد پوند رسیده که فشار زیادی را بر بودجه دولت این کشور وارد کرده است. دولت انگلیس در حال حاضر به‌منظور کاهش کسری بودجه و سامان‌دهی به اوضاع اقتصادی به دنبال کاهش هزینه‌های عمومی رفاهی از جمله در بخش بهداشت است.


اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha