به گزارش ایرنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز سهشنبه در جریان یکصد و نوزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران تذکراتی را ارائه کردند و مهدی پیرهادی با اشاره به وضعیت آلودگی هوا اظهار داشت: نامه ای به ریاست سازمان استاندارد ارسال کرده و خواستم گزارشی از کیفیت سوخت، از جمله سوخت نیروگاهها و غلظت دی اکسید گوگرد ارائه کند.
وی با بیان اینکه همچنین سازمان استاندارد مکلف بوده استاندارد سوخت ها را تدوین و پیگیری کند، گفت: گزارش کیفی و نتایج نمونه برداری های صورت گرفته به شورای شهر ارسال شود.
پیرهادی همچنین از هیات رئیسه شورای شهر تهران خواست تا از رئیس سازمان استاندارد دعوت شود تا در خصوص فعالیت استاندارد در حوزه آلودگی هوای تهران گزارشی را به مردم ارائه کند.
حبیب کاشانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران، با بیان اینکه در یک دوره ۴۴ ساله و این پروسه زمانی، همه ما دست اندرکار برای رفع آلودگی هوا بودیم، گفت: از شورای اول و شورای پنجم که کاملا در اختیار اصلاح طلبان بود و شورای سوم و چهارم که مشترک بودیم و عملکردی که در دوره ریاست جمهوری حداقل بیش از ۲۰ سال، سازمان محیط زیست و زیرمجموعه دولت تحت تفکر آن دوستان داشت، می بینیم که برخی امروز در حال اجرای نمایش هستند.
وی با اشاره به نامه اعضای شورای یه سران قوا اظهار داشت: اگر این نامه به سران قوا را که نوشتیم، چهار سال پیش نوشته بودید، امروز می نوشتیم پیرو آن نامه ها، این نامه را ارسال کرده ایم.
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: شورا نامه ای را به سران قوا ارسال کرده که نخ تسبیحی ایجاد شود تا کسی که ترک فعل کرده را بازخواست کند اما برخی رسانه ها گفتند مشکل این هست که آقای زاکانی ناکارآمد است!
وی با بیان اینکه من خط و ربط ها را نمی دانم اما می گویم که آقای رئیس جمهور این گره به دست شما باز می شود؛ گفت: رئیس جمهور، یک نفر را به عنوان نخ تسبیح در نظر بگیرد و بازخواست انجام دهد چراکه دنیا با برنامه ریزی آلودگی هوا را کمرنگ کرده و در کشور ما برای کسانی که یک نمونه آن سردار سلیمانی است، مقابله با آلودگی هوا کاری ندارد.
هزینه ترک فعل گذشتگان را می دهیم
سید احمد علوی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در خصوص آلودگی هوا ترک فعل انجام شده است، گفت: باید از قوه قضاییه بخواهیم به موضوع ورود کند، روزی که شرکت واحد اتوبوسرانی را با پنج هزار اتوبوس تحویل دوره پنجم دادیم و قرار بود به ۹ هزار دستگاه برسد، به کمتر از هزار و ۷۰۰ دستگاه رسید و نه اتوبوس خریداری شد و نه اتوبوسی تعمیر شد.
وی با بیان اینکه اتوبوسی که در آن زمان با یک میلیارد تومان تهیه می شد امروز به پنج میلیارد تومان رسیده است، گفت: اگر این پنج میلیارد تومان را در تعداد اتوبوس هایی که باید تهیه شود، ضرب کنیم، چقدر به جیب شهروندان ضرر زده می شود؟
وی افزود: وقتی مترو در زمان آقای قالیباف تحویل داده شد، فقط باید زیرساخت تقویت می شد، اما اکنون می بینیم که نه تنها واگنی اضافه نشد، بلکه واگن ها فرسوده شده و اشکالاتی پیش آمده است.
وی با اشاره به هزینه ساخت تونل مترو و حفاری نیز گفت: زمانی هر کیلومتر با ۲۰۰ میلیارد تومان ساخته می شد، اما امروز هر کیلومتر با هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ساخته می شود؛ حساب کنید این موضوع چه ضرری به جیب مرم تهران زده است؟
علوی با اعلام اینکه مدیریت شهری در تعویض تاکسی ها و ون ها موفق بوده و این ربطی به اختلاف نظرها و مشکلات ندارد، اظهار داشت: اینکه عملکردها را به گونه ای بیان کنند که اقدمات در چهار سال قبل رو به جلو بوده و متوقف شده، درست نیست.
سازمان فاوا کیلومترها از وضعیت گذشته عقب مانده است
ناصر امانی عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بازدید از سازمان فاوا، تذکر خود را به این سازمان اختصاص داد و گفت: این سازمان فاوا با سازمانی که در سال ۹۶ دیده بودیم کیلومترها فاصله گرفته و عقب افتاده است.
وی با بیان اینکه اساسنامه سازمان فناوری های نوین که هنوز تشکیل نشده بود، از سوی وزارت کشور رد شد، گفت: کاش برای ایجاد این سازمان جدید عجله نمی کردند و اجازه می دادند که اساسنامه تصویب شود.
امانی افزود: سازمان فناوری اطلاعات ۵۰ سال در شهرداری قدمت دارد، اما هنوز هیات مدیره کامل نشده، بودجه آن واگذار نشده و سامانه تهران من از این سازمان جدا شده به امید اینکه به سازمان فناوری های نوین ملحق شود.
لزوم تداوم برنامه های فرهنگی فاخر در مجموعه شهرداری تهران
علیرضا نادعلی، سخنگو و نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مراسم رونمایی از روایت موسیقایی «سربازنامه» به مناسبت سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در تالار وحدت به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، افزود: این کار که یکی از آثار هنری فاخر است توسط پرواز همای اجرا شد که شعر این اثر زیبا را توسط افشین اعلا سروده شده بود.
وی تاکید کرد: برگزاری این نوع موضوعات فرهنگی در شهر تهران اهمیت ویژه ای دارد و باید توسط شهرداری تهران به صورت جدی پیگیر برگزاری چنین برنامه های فرهنگی باشد.
بهای بلیت مترو در روزهای آلوده نیم بها شود
مهدی عباسی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به آلودگی هوا، گفت: این تجربه را برخی کشورها داشتند و حمل و نقل عمومی را رایگان می کردند.
وی اظهار داشت: یکی از راهبردهای دشمن استثنایی سازی است و از هر شهروندی در خصوص آلودگی هوا بپرسیم می گویند تنها یک شهر در جهان آلوده است و آن هم تهران است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه دولت و مجموعههای مردم نهاد تمام تلاش خود را می کنند که قدرت صنعتی شدن و اثرات آن را کاهش دهند، گفت: آلودگی هوا یک معضل جهانی است و تهران نیز جزء شهرهای آلوده به شمار می رود.
عباسی افزود: در پاریس و لندن که بحران آلودگی هوا شدید بوده حمل و نقل رایگان مدنظر قرار گرفت و به نظر من رایگان و یا نیم بها کردن بلیت مترو و اتوبوس حداقل در ساعات میانی و غیر پیک اثرگذار است.
نظر شما