یک بام و دوهوای آمریکا درمورد صنعت هسته ای؛ ضروری برای خود، ممنوع برای دیگران

تهران- ایرنا- رشد سرمایه گذاری دولتی و خصوصی در صنعت هسته‌ای ایالات‌متحده و رونق دوباره آن به بهانه مقابله با گرمایش زمین درحالی است که واشنگتن مخالف سرسخت توسعه صنعت مربوطه در بسیاری از کشورهای دیگر بوده و آن را بهانه‌ای برای اعمال تحریم‌های شدید قرار داده‌است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه فایننشال تایمز، صنعت هسته‌ای آمریکا از سال ۲۰۲۲ وارد مرحله جدید شده و با افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت بی‌سابقه دولت، جان تازه‌ای گرفته است.

گزارش ها حاکی است براساس تصویب یک قانون جدید، دولت فدرال آمریکا نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار در دهه آینده به بخش صنعت هسته ای تزریق می کند، ضمن آنکه پنج میلیارد دلار از بودجه خصوصی هم به شرکت های طراح راکتور جدید اختصاص یافته است.

«رایان نورمن» تحلیلگر اندیشکده انرژی"Third Way" محیط سرمایه گذاری کنونی در آمریکا را چه در بخش خصوصی و چه دولتی عالی ارزیابی کرد و به رسمیت شناختن آن از سوی دولت فدرال را کلیدی دانست.

هجوم بودجه بخش خصوصی و دولتی به سمت صنعت هسته ای آمریکا در حالی است که این بخش از مدت ها پیش به دلیل نگرانی‌های مربوط به ایمنی و نبود انگیزه در سرمایه گذاران محجور مانده بود. اما این بخش در حال حاضر به ‌عنوان یک عنصر اصلی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی بار دیگر به مرکز توجه تبدیل شده است.

نورمن صنعت هسته ای را بسیار قابل اعتمادتر از منابع تجدیدپذیری مانند باد و خورشید دانست و «کریگ پیرسی» رئیس انجمن هسته‌ای آمریکا نیز مسیر پیش روی صنعت هسته ای کشورش را نه یک رنساس که نوعی روشنگری ارزیابی کرد و اضافه نمود: مقام های ارشد صنعتی و دولتی در حال دست و پا زدن برای قرارگرفتن در مسیر کربن زدایی هستند، حال آنکه بهترین راه برای مقابله با گرمایش زمین روی آوردن به صنعت هسته ای است.

آمریکا بزرگترین ناوگان هسته ای جهان را با ۹۳ راکتور در اختیار دارد که نزدیک به ۲۰ درصد از انرژی مورد نیاز این کشور را تامین می کند.

شکوفایی دوباره صنعت هسته ای آمریکا در حالی است که این کشور از سال ۲۰۱۳، ۱۳ راکتور خود را تعطیل کرده و کارشناسان هشدار داده اند بدون مداخله دولت نیمی از ناوگان هسته ای آن تا پایان دهه جاری غیرفعال می شوند.

پیرسی در بخش دیگری از اظهارات خود تشریح کرد: آنچه که صنعت هسته ای آمریکا در ۱۲ تا ۱۸ ماه گذشته شاهد بوده یک سرمایه‌گذاری نسلی است. وی این اختصاص بودجه را در بیش از ۷۰ سال گذشته بی سابقه توصیف کرد و گفت: «فکر می‌کنم امسال به عنوان نقطه عطفی مثبت برای صنعت هسته‌ای در خاطره ها بماند».

تلاش آمریکا برای احیای گسترده صنعت هسته ای در حالی است که این کشور مخالف سرسخت توسعه صنایع هسته ای سایر کشورها بوده و آن را بهانه ای برای اعمال تحریم های شدید علیه دولت های فعال در این امر قرار داده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha