طرح‌های ترافیک عادلانه‌تر می‌شود

تهران - ایرنا - مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه نیازمند ایده های جدید هستیم، گفت: هم اکنون روش های بکار گرفته در مدیریت ترافیک پایتخت پیشرو در جهان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید مجتبی شفیعی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: اجرای طرح دوچرخه های اشتراکی و کنترل تردد خودرو در طرح های زوج و فرد از طرح هایی است که در کلانشهر های جهان اجرا می شود.

وی با بیان اینکه این طرح ها نقش بسزایی در کنترل ترافیک تهران دارد، گفت: هم اکنون هم نیازمند دریافت و اجرای طرح های جدید هستیم.

برگزاری نوزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک در تهران

شفیعی از برگزاری نوزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک در تهران خبر داد و اظهارداشت: از سال ۱۳۷۴ این کنفرانس مهم در حوزه حمل و نقل و ترافیک برگزار شده که البته دستاوردهای مهمی داشته است.

وی ادامه داد: این کنفرانس در روزهای ۱۵ و ۱۶ اسفندماه در برج میلاد برگزار خواهد شد که از روز ۶ آذر تا ۱۵ بهمن پژوهشگران و محققان می توانند مقالات خود را به دبیرخانه این کنفرانس ارائه کنند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک خاطرنشان کرد: داوری مقالات تا پایان بهمن به پایان می رسد و ثبت نام شرکت در این کنفرانس از روز ۱۲ اسفند آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه این کنفرانس در ۱۱ محور برگزار خواهد شد، گفت: حمل و نقل همگانی و هوشمند، ایمنی ترافیک، مدیریت سیستم های حمل و نقل و همچنین اقتصاد حمل و نقل از محورهای مهم این کنفرانس است.

بدنبال عادلانه تر شدن طرح های ترافیک هستیم

شفیعی در خصوص اجرای طرح های ترافیکی در پایتخت نیز گفت: این طرح ها از سال ۷۷ در تهران اجرا شد که در این سال ها تلاش شده طرح ها به سمت عادلانه تر شدن پیش رود.

به گفته وی، در این دوره از مدیریت شهری نیز تلاش کردیم تعداد طرح ها را کاهش و در راستای تسهیل در رفت و آمد شهروندان اقداماتی انجام دهیم.

شفیعی افزود: طرح هایی جدید در حوزه مدیریت ترافیک پیش بینی شده که پس از آماده شدن و تایید نهایی شورا اطلاع رسانی و اجرا خواهد شد.

نیازمند مدل جدید دوچرخه سواری هستیم

وی در خصوص توسعه مسیرهای دوچرخه سواری در پایتخت نیز گفت: این روش یکی از مدل های اصلی مدیریت ترافیک است که باید توسعه پیدا کند اما اکنون سهم مدل دوچرخه سواری در سیستم حمل و نقل ۶ دهم درصد است که عدد ناچیزی است.

به گفته وی، نیازمند طرح های توسعه از سوی دولت و سایر نهادها هستیم تا این روش در تهران با استقبال بیشتری از سوی شهروندان دنبال شود.

کارگروه ویژه در شهرداری برای عملیاتی‌شدن فرآیند اجرای TOD تشکیل شده است

شفیعی تاکید کرد: طی یک دوره فشرده دو روزه حجم جدیدی از مباحت مهندسی ترافیک توسط محققان، پژوهشگران و دانشگاهیان به اشتراک گذاشته می‌شود و سبب بالابردن دانش مدیران می‌شود؛ کنفرانس فرصت مغتنمی با هزینه اندک است که اندیشمندان گردهم جمع شوند و درباره مشکلات به صورت تخصصی بحث کنند، در ضمن کنفرانس کار اجرایی نمی‌کند.

رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره TOD اظهار کرد: یکی از راه‌های جا انداختن مفاهیم سخت، تکرار آن است. همچنین دادن فرصت برنامه ریزی به شهرها یک اولویت است. تکرار این موضوع در کنفرانس‌ها و اصلاح مفاهیم TOD، در همین کنفرانس‌ها اتفاق افتاده است. یکی از محورهای ویژه این کنفرانس، TOD است. کارگروه ویژه‌ای در شهرداری تشکیل شده تا فرایند و راهکارهای اجرای TOD را دنبال کند تا محورهای آن عملیاتی شود تا با مفهوم صحیح پیاده سازی شود.

انتشار محتوای آموزشی درباره روش فعلی طرح ترافیک

شفیعی درباره بازنگری طرح ترافیک توضیح داد: جلساتی با شورای شهر برگزار شده اما ملاحظات کلی در این رابطه وجود دارد و باید تعداد دفعات روش اجرا را کاهش دهیم و به بهینه سازی روش اجرا برسیم. روش موجود نسبت به دنیا عقب مانده نیست و نمی‌توان قطعا گفت که آیا در سال آینده طرح جدید پیاده می‌شود. اگر به جمع بندی برسند، روش جدید اجرا خواهد شد، در غیر این‌صورت روش پیشین ادامه خواهد داشت. قرار است که محتوای آموزشی درباره روش فعلی طرح ترافیک تولید و منتشر شود.

وی با بیان اینکه اگر به ترافیک پرداخته نشود، وضعیت آن روز به روز بدتر خواهد شد، افزود: اگر پارامترهای ترافیک طی ۱۰ سال تغییر نکند، پیشرفت کرده‌ایم. اگر وضع موجود ترافیک حفظ یا کاهش پیدا کند، یک دستاورد محسوب می‌شود.زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

وی ضمن اشاره به متولی بودن شرکت کنترل ترافیک درخصوص چراغ‌های راهنمایی و رانندگی بیان کرد: پلیس نمی‌تواند روی زمان بندی چراغ‌ها ورود پیدا کند و شرکت کنترل ترافیک زمان بندی‌ها را تعریف می‌کند، اما جایی که پلیس نیاز به دخالت دارد، عامل انسانی آن در محل وارد عمل می‌شود و به صورت دستی کنترل چراغ را بر عهده می‌گیرد و پس از رفع نیاز نیز چراغ‌ها به حالت خودکار برمی‌گردند و بر اساس همان زمان بندی قبلی عمل می‌کند.

رئیس سازمان حمل ‌و نقل و ترافیک شهرداری تهران با طرح این پرسش که آیا باید این دخالت انجام شود یا خیر، افزود: این موضوع در همه دوره‌های قبلی نیز مورد بحث و اختلاف بوده، اما باید این نکته را در نظر بگیریم که برخی چراغ‌ها اشکال پیدا می‌کنند. قراردادی منعقد شده تا یکبار دیگر زمان بندی تمامی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی مورد بازنگری قرار گیرد.

تاثیر اجرای صحیح طرح زوج و فرد از درب منزل بر کاهش آلودگی هوا

شفیعی درباره تأثیر اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل بر کاهش آلودگی هوا عنوان کرد: اگر طرح زوج و فرد از درب منزل درست اجرا شود، بر موضوع آلودگی هوا موثر است؛ روزهای گذشته که این موضوع تصویب و برای اجرا اعلام شد، پلیس اعلام کرد که باید جریمه با هزینه بالاتری اعمال شود و کد جریمه متفاوتی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه ابزارهای مکانیزه سازمان نمی‌تواند کل سطح شهر را پوشش دهد و فقط محدوده طرح ترافیک را پوشش می‌دهد، افزود: اگر پلیس آنقدر نیرو داشته باشد که این طرح را درست اجرا کند، قطعا می‌تواند موثر باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha