۱۱ دی ۱۴۰۱، ۲۱:۴۶
کد خبر: 84986183
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

با قوانین مناقصات و مزایدات تا چه حد آشنایی دارید؟

سالانه مناقصات و مزایدات زیادی در سراسر کشور برگزار می شود و برای آنکه در مناقصات و مزایدات داخلی در جایگاه شخص حقیقی یا حقوقی، شرکت کنید نیاز است که به قوانین و مفاد آن آگاهی کامل داشته باشید.

سالانه مناقصات و مزایدات زیادی در سراسر کشور برگزار می شود و برای آنکه در مناقصات و مزایدات داخلی در جایگاه شخص حقیقی یا حقوقی، شرکت کنید نیاز است که به قوانین و مفاد آن آگاهی کامل داشته باشید. تشریفات برگزاری این فرایندها در هر دستگاه دولتی یا خصوصی با یکدیگر فرق دارد اما قانون کلی آن یکسان است. شما در وهله اول می‌ توانید با مراجعه به سایت مناقصه و مزایده از انواع آگهی در این زمینه مطلع شوید.

درواقع مناقصه‌گزار یا مزایده‌گزار برای طرح یا پروژه فروش و غیره با استفاده از یک فراخوان اقدام به آگهی عمومی کرده و از افرادی که دارای شرایط مورد نظر مناقصه یا مزایده هستند دعوت می‌ کند تا در مدت زمان مشخص شده اسناد و مدارک خود را ارسال کرده، قیمت پیشنهادی را اعلام و در روز جلسه بازگشایی پاکت الف، ب و ج، نماینده قانونی شخص حقیقی یا حقوقی، حضور یابند. در ادامه این مقاله با معرفی بیشتر قوانین مناقصات و مزایدات با ما همراه شوید.

نحوه شرکت در مناقصات و مزایدات

فراخوان مناقصات و مزایدات عمدتا در پایگاه مزایدات و مناقصات نیز منتشر می‌شود و افراد می‌توانند با استفاده از سایت های آگهی معاملاتی نیز از این فرایندها مطلع شوند. شرکت های استارتاپی که تازه تاسیس هستند با استفاده از این فرایندها می توانند خود را به دیگر شرکت های دولتی و خصوصی بیشتر معرفی کنند و به این صورت قابلیت های فنی و عملیاتی آنها بیشتر دیده می شود.

شرکت های متوسط و بزرگ هم با شرکت در مناقصه و مزایده رقبای خود را در حوزه های مختلف شناسایی کرده و در جهت پیشرفت خود گام برمی دارند. همچنین می‌توانند تعامل بهتری با مدیران و مسئولان شرکت های بزرگ دولتی و خصوصی در زمینه های مخلتف داشته باشند.

هر سال هزاران مناقصه و مزایده در ۳۱ استان کشور برگزار می شود که دستگاه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌ وزارت نفت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت آموزش و پرورش و وزارت صمت و راه و شهرسازی از جمله دستگاه هایی هستند که مناقصات بسیاری را برگزار می کنند.

در این زمینه، مزایده خودرو نیز یک مزایده رایج است که به صورت کلی در اغلب ارگان های دولتی، خصوصی و یا شرکت ها به دلیل آن که آنها نمی توانند خودرو را به صورت مستقیم به کسی بفروشند برگزار می شود. ارگان های مختلفی مانند شهرداری ها، استانداری ها، پلیس، بیمارستان ها، دانشگاه ها، گمرک، اجرای احکام، اجرای اسناد و شرکت های خصوصی در صورت لزوم و به دلایل مختلفی اقدام به برگزاری مزایده خودرو می کنند.

قوانین مناقصات و مزایدات

قانون مناقصه و مزایده کشور شامل ۳۰ ماده و ۴ فصل است. در فصل نخست این قانون در ارتباط با کلیات قانون مانند طبقه بندی معاملات و انواع مناقصات توضیحاتی داده شده است که شامل ماده های ۱ تا ۴ می شود. در فصل دوم در ارتباط با سازماندهی مناقصات، اطلاعاتی ارائه شده که شامل وظایف کمیسیون برگزاری رویداد، هیات رسیدگی به شکایت و وظایف آنها است و ماده ۵ تا ۸ را شامل می شود.

فصل سوم به موضوع برگزاری مناقصات مربوط می شود و ماده ۹ تا ۲۱ را در بر می‌گیرد و قوانین روش برگزاری مناقصه تا بازگشایی پاکات و شرایط تسلیم و ارزیابی فنی و بازرگانی پیشنهاد ها و تعیین برنده و انعقاد قرارداد را شامل می شود تا به این صورت اطلاعات خوبی را در اختیار شرکت کنندگان قرار دهد.

در فصل چهارم این قوانین، مقررات برگزاری این رویدادها مورد بررسی قرار گرفته و از شرایط ارسال اسناد و مکاتبات و مستند سازی و اطلاع رسانی گرفته تا شرایط تجدید و لغو مناقصات تا ترک تشریفات و هیات ترک تشریفات و موارد عدم الزام به برگزاری مناقصه را دربر می گیرد که موارد ۲۲ تا ۳۰ است.

در حال حاضر قانونی که مبنای تصمیم گیری در این فرایندها است در تاریخ بیست و پنجم فروردین ماه سال ۱۳۸۳ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و توسط غلامعلی حداد عادل، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی به حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی، رئیس جمهور وقت جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شده است.

با قوانین مناقصات و مزایدات تا چه حد آشنایی دارید؟

تعاریف قانونی

در ارتباط با هر کدام از اصطلاحاتی که در جریان فرایند مناقصه و مزایده انجام می شود؛ یک تعریف قانونی به شرح زیر وجود دارد:

مناقصه: فرآیندی را می‌گویند که به منظور تامین کیفیت مورد نظر، شرکت کننده ای که کم ترین قیمت را بر اساس اسناد مناقصه پیشنهاد می دهد، انتخاب و کار به وی واگذار می شود.

مناقصه گزار: برگزار کننده مناقصه را می گویند.

مناقصه گر: شرکت کننده در مناقصه را می گویند که می تواند شخص حقوقی یا حقوقی باشد.

مزایده: فرایندی رقابتی که در آن کالا یا خدمات به بالاترین قیمت اعلام شده توسط خریدار به او واگذار می شود.

کمیته فنی: هیاتی است با حداقل ۳ عضو خبره فنی و بازرگانی که صلاحیت آن ها از سوی مقام مناقصه گزار تایید شده است.

ارزیابی کیفی: منظور، ارزیابی توان انجام تعهدات شرکت کننده در مناقصه به منظور بررسی ظرفیت های فنی و دانش فنی مناقصه گر صورت میگیرد که توسط کمیته فنی،‌ ارزشیابی می شود.

ارزیابی مالی: به منظور بررسی بهترین قیمت بر اساس ماده ۲۰ این قانون، پیشنهادهایی که از نظر فنی و بازرگانی پذیرفته شوند،‌ برگزیده خواهند شد.

ارزیابی شکلی: منظور، کامل بودن اسناد و امضاء آن توسط شرکت کننده است.

با قوانین مناقصات و مزایدات تا چه حد آشنایی دارید؟

آگاهی از فرایند مناقصات و مزایدات
شرکت های برگزار کننده مناقصات و مزایدات برای اعلام فراخوان عمومی خود از روش های مختلفی استفاده می کنند که یکی از آنها انتشار آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار است. در کنار این روش، روش های دیگری مانند استفاده از وب سایت های اطلاع رسانی و دیگر شبکه های اجتماعی نیز وجود دارد. وب سایت های متعددی در این زمینه اقدام به اطلاع رسانی در ارتباط با این آگهی ها می کنند که ارتباط گستران هزاره با دارا بودن سابقه ای بیش از ۲۰ سال تاکنون به عنوان شرکت پیشرو در پوشش دهی مناقصه‌ ها و مزایده‌ های سراسر کشور شناخته می شود.

سرویس اطلاع رسانی هزاره، با استفاده از آخرین ابزار و روش های فناوری اطلاعات، اقدام به جمع آوری، طبقه بندی و ارسال روزانه کلیه آگهی های مناقصه و مزایده رسمی و منتشر شده کشور می کند. آگهی‌ های مناقصه و مزایده که در بیش از ۱۰۰۰ عنوان نشریه رسمی و همچنین در ۲۰۰۰۰ درگاه اینترنتی منتشر می ‌گردند، به صورت روزانه توسط کارشناسان خبره هزاره و با استفاده از امکانات نرم افزاری و سخت افزاری، با حداکثر دقت جمع آوری می شوند و در سرویس های مختلف اطلاع رسانی آن منتشر می شوند.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha