۹ دی ۱۴۰۱، ۸:۵۰
کد خبرنگار: 2011
کد خبر: 84983457
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

یمن قربانی پترودلار

۹ دی ۱۴۰۱، ۸:۵۰
کد خبر: 84983457
یمن قربانی پترودلار

تهران- ایرنا- ابعاد جنایات در یمن با وجود مصادیق آشکار نقض سیستماتیک و جدی حقوق بشر به طور گسترده منتشر نمی‌شود. استفاده تجاری آمریکا و متحدان اروپایی از تداوم بحران، در کنار دیپلماسی پترودلار از سوی عربستان و امارات بسترساز ورود فاجعه هشت ساله به فاز فرسایشی شده است.

از ششم فروردین سال ۱۳۹۴ (۲۶ مارس ۲۰۱۵) که با تشکیل ائتلاف عربی – آمریکایی و تجاوز به یمن در عملیات «توفان قاطعیت» کلید خورد، این کشور فقیر منطقه تا به امروز یکی از بدترین بحران‌های حقوق بشری در جهان را تجربه می‌کند.

به تازگی صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) اعلام کرده از ابتدای تجاوز نظامی بیش از ۱۱ هزار کودک یمنی کشته یا نقص عضو شده‌اند. به گفته یونیسف، شمار واقعی کودکان که در جریان جنگ هشت ساله یمن کشته شده اند، ممکن به مراتب بیشتر باشد.

«کترین راسل» رییس اجرایی یونیسف، گفت: هزاران کودک جان خود را از دست داده اند، صدها هزار کودک دیگر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قابل پیشگیری یا گرسنگی قرار دارند.

او افزود که نزدیک به ۲.۲ میلیون کودک یمنی به شدت دچار سوتغذیه استند که ۲۵ در صد آنان زیر پنج سال سن دارند. به گفته‌ این مقام یونیسف، بیشتر این کودکان در معرض خطر بیماری‌هایی چون کولرا، سرخکان و سایر بیماری‌ها قرار دارند که توسط واکسین قابل پیشگیری می‌باشند.

یمن قربانی پترودلار

۸ سال جنایت علیه بشریت در یمن

همان طور که «کترین راسل» رییس اجرایی یونیسف اعلام کرد که «شمار واقعی کودکان که در جریان جنگ هشت ساله یمن کشته شده اند، ممکن به مراتب بیشتر باشد»، این موضوع واقعیت دارد و با وجود مصادیق مختلف نقض سیستماتیک و جدی حقوق بین‌الملل بشردوستانه در یمن، ابعاد این فاجعه به طور گسترده منتشر نمی‌شود.

جنگ یمن از سال ۲۰۱۵ تا کنون، موجب شکل‌گیری یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های حقوق بشری در جهان شده‌ است. در حال حاضر یمن با چالش‌های اساسی حقوق بشری از جمله محاصره اقتصادی توسط عربستان و بروز قحطی، تخریب مراکز بهداشتی توسط جنگنده‌های ائتلاف سعودی و شیوع انواع بیماری های واگیردار، تخریب مدارس و اماکن آموزشی و محرومیت دانش آموزان از تحصیل، بازداشت فعالان رسانه‌ای و شکنجه آنان توسط نیروهای مورد حمایت امارات، بازداشت بی‌دلیل فعالان سیاسی و حبس آنان در زندان های زیرزمینی توسط نیروهای سعودی و اماراتی، بدرفتاری با زنان و دختران آواره توسط گروه های سلفی، دستگیری مهاجرین آفریقایی و تجاوز به آنان توسط قاچاقچیان انسان و نیروهای مورد حمایت امارات و... روبه رو است.

در نمودار ذیل به ابعاد و مصادیق نقض فاحش حقوق بشر در یمن اشاره خواهد شد؛ جنایاتی که سازمان ها و کشورهای مدعی حقوق بشر تا کنون به دلایل مختلف، چشمان خود را بر روی این فجایع بسته اند.

یمن قربانی پترودلار

همان طور که اشاره شد، در کنار کشتار مردم بیگناه و تخریب زیرساخت ها و اماکن عمومی یمن، این کشور با چالش‌های اساسی همچون محاصره اقتصادی توسط عربستان و متحدان آن مواجه است که بسترساز بروز قحطی شده اند.

«حسین العزی» معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن چند روز پیش با تاکید بر اینکه محاصره ملت این کشور جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است، گفت: دبیر کل سازمان ملل، شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای اروپایی، چشم خود را به روی محاصره یمن بسته اند، گویی که این حق طبیعی کشورهای متجاوز است.

لازم به ذکر است که بخش تجارت خارجی وزارت صنعت و معدن دولت نجات ملی یمن با انتشار گزارشی مجموع خسارات و ضررهای وارده به تجارت خارجی این کشور را در بازه زمانی ۲۰۱۵ تا پایان سال ۲۰۲۱ حدود ۶۴.۷ میلیارد دلار اعلام کرده است.

چه کشورهایی مانع تحقق صلح اند؟

سال هاست که موشک هایی که عربستان و امارات از آمریکا خریداری می کنند، هر روز بر سر مردم یمن می ریزد و این فاجعه وارد فاز فرسایشی شده است.

حتی توافق آتش‌بس دو ماهه‌ای که در آستانه ماه مبارک رمضان منعقد شد بیش از هزار بار در هفته توسط ائتلاف سعودی نقض شده‌ است به طوری که همان زمان واحد رسانه‌ای ارتش یمن اعلام کرد: «نیروهای ائتلاف سعودی در اولین هفته اجرای آتش‌بس یک هزار و ۶۴۷ بار آتش‌بس بشردوستانه و نظامی برقرار شده در یمن را نقض کردند.»

بر پایه گزارش چند روز پیش (۵ دی) شبکه «المسیره» یمن، نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۸ بار آتش بس را در الحدیده یمن نقض کردند که ۶ مورد آن از طریق پرواز هواپیماهای جاسوسی بر فراز منطقه حیس در ساحل غربی یمن و نیز و ۳۳ مورد نقض آتش بس از طریق حملات توپخانه ای و ۸۰ مورد تخلف با گلوله‌های مختلف صورت گرفته است.

سود سرشار آمریکا از فروش تسلیحات به اعراب مانعی جدی در مسیر پایان یابی جنایات در یمن است. جنبش انصارالله یمن، آمریکا، انگلیس و ائتلاف سعودی را مانعی مقابل صلح در یمن می داند.

یمن قربانی پترودلار

به تازگی «علی القحوم» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در صفحه توئیتر خود نوشته است: در صلح باز است و کسی که در مقابل آن مانع ایجاد می‌کند آمریکا، انگلیس و ایادی سعودی و اماراتی آنها هستند که با توقف تجاوز و رفع محاصره و موضوعات انسانی از جمله گشودن فرودگاه‌ها و بنادر و پرداخت حقوق کارکنان از درآمدهای نفت و گاز مخالفت می‌کنند.

وی افزود: معیارهای دوگانه آمریکا در یمن واضح است. به گونه‌ای که در اوکراین خواستار عقب نشینی برای تحقق صلح و مذاکره به عنوان مبنای اصلی هستند اما موضع آمریکا در یمن متفاوت است و بر منطق زورگویی و ادامه اقدامات تجاوزکارانه بدون توقف تجاوز، رفع محاصره و عقب نشینی نیروهای اشغالگر پافشاری دارد.

مانع تراشی غرب در مسیر تحقق صلح در یمن در شرایطی ادامه دارد که پیش‌بینی می شود در صورت استمرار جنگ تا سال ۲۰۳۰، تعداد کشته شدگان یمنی به عدد یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برسد؛ واقعیتی که نهادهایی همچون یونیسف و شورای حقوق بشر سازمان ملل باید به آن توجه نشان داده و واکنش آنها تنها در سطح انتشار یک بیانیه و گزارش آماری نباشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha