مشاهده اولین زیرسویه‌های اُمیکرون در ایران؛ خطر موج جدید کرونا را جدی بگیریم

سمنان- ایرنا- اولین موارد ابتلا به زیرسویه‌های اُمیکرون در ایران مشاهد شد. بعد از مدت‌ها افت شیوع کرونا، اکنون احتمال اوج‌گیری دوباره این ویروس نقل محفل‌ها است و توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، از عوامل مهم و مانع خیز دوباره کرونا در جامعه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طی هفته‌های گذشته استان سمنان مانند دیگر نقاط کشور از لحاظ مهار کرونا در شرایط مطلوب و در وضعیت آبی قرار داشت به طوری که در ماه‌های اخیر بعد از ۲۶ ماه مبارزه، تعداد ابتلا به این ویروس به کمتر از ۱۰ نفر رسید و روزهای بدون فوتی و شناسایی افراد مبتلا به ویروس کرونا نیز به دفعات تکرار شد که سبب امیدواری مردم بود، اما اکنون یکی از هشت شهرستان استان برطبق اعلام تازه‌ترین رنگ‌بندی کرونایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از وضعیت آبی به زرد تغییر یافت و این تغییر رنگ‌بندی هشدار و زنگ خطری برای اوج‌گیری دوباره شیوع کرونا است و انتظار می‌رود آحاد جامعه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانع از جولان این ویروس منحوس شوند.

یکی از هشت شهرستان استان برطبق اعلام تازه‌ترین رنگ‌بندی کرونایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از وضعیت آبی به زرد تغییر یافت و این تغییر رنگ‌بندی هشدار و زنگ خطری برای اوج‌گیری دوباره شیوع کرونا است و انتظار می‌رود آحاد جامعه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانع از جولان این ویروس منحوس شوند.

بیشتر بخوانید: مهدیشهر تنها شهرستان زرد کرونایی استان سمنان است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی روزهای گذشته (دوم دی) در حاشیه نشست سلامت پژوهان و مدیران حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هشدار داد: آمار و اطلاعات کرونا در دیگر کشورها نگران کننده است؛ به طوری که در روزهای اخیر در کشورهایی همچون ژاپن، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، مرگ و میر بیماران کووید ۱۹ سه رقمی شده است. از طرفی ایران در منطقه‌ای قرار گرفته که در اطراف آن، میزان ابتلا به کرونا افزایشی است اما بزرگترین عامل حفظ سلامت در مقابل کرونا، واکسیناسیون است.

بهرام عین اللهی افزود: واکسیناسیون اقدام بسیار ساده و برای همه به آسانی قابل انجام است و از مردم تقاضا داریم که دست کم یکبار در سال واکسن کرونا را تزریق کنند و اگر فردی امسال، واکسن کرونا را تزریق نکرده حتما به این کار اقدام کند. زیرا تا وقتی کرونا از بین نرفته، لازم است هر سال مانند آنفلوآنزا، واکسن تزریق شود. از سوی دیگر، افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا ضعف سیستم ایمنی هستند و یا سالمندان، در صورت حضور در تجمعات، حتما از ماسک استفاده کنند.

با مشاهده اولین زیرسویه‌های اُمیکرون در ایران؛ خطر موج جدید کرونا را جدی بگیریم

مشاهده اولین موارد ابتلا به زیر سویه‌های اُمیکرون در ایران

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مشاهده نخستین موارد ابتلا به زیر سویه‌های جدید اُمیکرون با نام‌های BQ۱ و XBB در کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا از وبدا، پدرام پاک آیین در این باره گفت: روز گذشته، سه مورد ابتلا به زیر سویه‌های جدید اُمیکرون که در بسیاری کشورهای جهان شایع است در کشور مشاهده شد.

وی افزود: از این سه مورد، ۲ نمونه مربوط به زیرسویه BQ۱ و یک مورد مربوط به زیرسویه XBB است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: این نمونه‌ها در آزمایشگاه مرجع دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران تشخیص داده شده است.

پاک آیین اضافه کرد: با توجه به سرعت انتقال بالای این زیر سویه‌ها در روزهای آینده شاهد افزایش آمار ابتلا به این زیر سویه های جدید خواهیم بود.

وی افزود: کرونا در ایران و هیچ جای دنیا تمام نشده است؛ کرونا در ایران وجود دارد و با همکاری مردم و مدیریت تأمین واکسن روند کاهشی را طی کرده که همکاری مردم، رعایت مسائل بهداشتی و تزریق ۱۵۶ میلیون دز واکسن در کشور از دلایل آن است.

پاک‌آیین ادامه داد: وزارت بهداشت از مردم تقاضا دارد سالانه یک بار واکسن کرونا را تزریق کنند و اگر فردی امسال، واکسن کرونا را تزریق نکرده است حتما به این کار اقدام کند همچنین مطابق آخرین مصوبه کمیته ملی واکسیناسیون کرونا، به همه افراد بالای ۱۸ سال که دارای بیماری زمینه‌ای بوده و ۶ ماه از آخرین واکسن آنها گذشته، توصیه اکید می‌شود هر چه سریعتر نسبت به تزریق دز یادآور اقدام کنند.

خبر کامل را بخوانید

در استفاده از ماسک سهل‌انگاری نکنیم

رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود استفاده از ماسک را یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا خواند و ابراز داشت: استفاده از ماسک موثر و مستمر به طوری‌که روی بینی و دهان را پوشش دهد به ویژه در فضاهای سربسته ضروری است و انتظار می‌رود در رعایت این نکته بهداشتی سهل‌انگاری نشود.

حسین شیبانی افزود: تزریق دز یادآور واکسن علیه ویروس کرونا در کنار استفاده از ماسک به منظور ارتقای ایمنی بدن باید مورد توجه باشد.

وی درباره نتایج تحقیقات درباره عوارض تزریق واکسن کرونا، افزود: تحقیق بر روی عوارض انواع واکسن کرونا انجام شد که بر اساس تحقیقات ۱۶ ماهه کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود و هفت دانشگاه دیگر کشور نتایج خوبی به دست آمد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ادامه داد: در این مطالعه عوارض تمامی واکسن‌های کرونا از جمله سینوفارم، اسپوتنیک و برکت به مدت ۱۷ هفته و آسترازنکا به مدت ۲۵ هفته در جامعه آماری ۱۰۸ هزار نفر از دریافت کنندگان واکسن مورد بررسی قرار گرفت و براساس تحقیقات انجام شده این واکسن‌ها عوارض جدی و خاص ندارند.

با مشاهده اولین زیرسویه‌های اُمیکرون در ایران؛ خطر موج جدید کرونا را جدی بگیریم

تزریق دز یادآور واکسن کرونا مورد توجه باشد

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی، خدمات بهداشتی، درمانی استان سمنان با تأکید بر اینکه واکسیناسیون در کاهش شدت بیماری مؤثر است، بیان کرد: خواهش ما از کسانی که بیمار نشده‌اند، این است که واکسیناسیون خود علیه ویروس کرونا را کامل کنند.

سید سعید کسائیان اظهار داشت: کسانی که ۶ ماه از تزریق آخرین دز واکسن آن ها گذشته و در این ایام بیمار نشده‌اند، خواهش می‌کنیم که برای تزریق واکسن مراجعه کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در تمام مراکز بهداشت مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، هر فرد بالای ۱۸ سال که ۶ ماه از آخرین تزریق دز واکسن کرونایش گذشته باشد باید برای تزریق دز بعدی واکسن مراجعه کند و انتظار می‌رود آحاد جامعه با انجام به موقع واکسیناسیون در حفظ حقوق شهروندی و کمک به کادر درمان در قطع زنجیره انتقال این ویروس منحوس همراهی کنند.

با مشاهده اولین زیرسویه‌های اُمیکرون در ایران؛ خطر موج جدید کرونا را جدی بگیریم

خوردنی‌های مفید و تقویت کننده ایمنی بدن

فوق تخصص بیماری‌های ریه در استان سمنان با تاکید بر تغذیه صحیح و استفاده از میوه و سبزیجات برای ارتقای ایمنی بدن، گفت: افراد با تغذیه مناسب در کنار تزریق واکسن و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، ایمنی بدن خود را در مقابله با ویروس کرونا تقویت کنند.

دکتر فرهاد ملک افزود: بهترین ریزمُغذی‌هایی که سبب افزایش قدرت سیستم ایمنی می‌شوند ویتامین ث است که در میوه‌جات و سبزیجات زمستانی به فراوانی یافت می‌شود و مصرف روزانه ۹۰ میلی‌گرم ویتامین ث در روز توصیه می شود که مصرف ۲ تا سه عدد پرتقال متوسط به صورت روزانه این حجم از ویتامین ث را تامین می‌کند.

وی بیان کرد: همچنین مصرف سبزیجات سبزرنگ به ویژه سبزیجاتی که رنگ سبز آن پررنگ‌ و تیره‌تر باشد میزان ویتامین ث آنان بیشتر است و کاهو، اسفناج، فلفل دلمه ای منابع بسیار غنی ویتامین ث هستند.

فوق تخصص بیماری‌های ریه در استان سمنان گفت: ریزمغذی مهم دیگر ویتامین آ است که نقش بسیار مهمی در افزایش قدرت سیستم ایمنی علیه ویروس‌ها دارد و بیشتر میوه‌جات و سبزیجات فصول زمستان و پاییز، حاوی مقادیر زیادی ویتامین آ هستند که شلغم پخته و هویج غنی‌ترین منبع ویتامین آ به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آمار کرونا در ماه‌ها و روزهای اخیر نشان می‌دهد واکسن نقشی مهم در کاهش ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا داشته است و اکنون تزریق دز بعدی واکسن به عنوان یادآور و پرهیز از عادی انگاری و سهل انگاری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی لازمه دفع خطر و پیشگیری از شیوع موج دیگر کرونا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha