ابراز نگرانی شورای امنیت از تصمیم طالبان درباره تعلیق حضور زنان در دانشگاهها  

نیویورک- ایرنا- شورای امنیت سازمان ملل متحد از تصمیم طالبان در تعلیق حضور زنان در دانشگاهها ابراز نگرانی عمیق کرد و  خواستار مشارکت کامل و فعال زنان و دختران در افغانستان شد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی در بیانیه ای که همه ۱۵ عضو شورای امنیت با آن موافقت کرده اند، افزود که ممنوعیت حضور زنان و دختران در دبیرستانها و دانشگاهها در افغانستان بیانگر کاهش فزاینده احترام به حقوق بشر و آزادی های اساسی در این کشور است.

این شورا افزود که ممنوعیت کارمندان زن در نهادهای بشردوستانه، که روز شنبه از سوی مقامات طالبان اعلام شد، تاثیرات قابل توجه و فوری بر عملیات های بشردوستانه در افغانستان، از جمله عملیات های سازمان ملل خواهد داشت.

شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد این محدودیت‌ها با تعهدات طالبان در قبال مردم افغانستان و همچنین انتظارات جامعه جهانی در تضاد است و خواستار لغو آنها شد.

اخیرا سر پرست وزارت تحصیلات عالی افغانستان با نشر خبرنامه‌ای از تعلیق آموزش دختران در دانشگاه‌ها خبر داد؛ خبری که واکنش گسترده جامعه جهانی را بدنبال داشت.

مولوی ندامحمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان افغانستان در گفت‌وگویی با تلویزیون ملی، به چهار دلیل مسدود شدن دانشگاه‌ها به روی دختران اشاره کرده است: رفت‌وآمد دختران از راه های دور به دانشگاه ها بدون محرم، یکی از دلایل مسدود شدن دانشگاه‌ها به روی دختران اعلام شده است.

به گفته این مقام طالبان، عدم رعایت حجاب از سوی دانشجویان دختر، ادامه‌ اختلاط میان دانشجویان دختر و پسر در برخی دانشگاه‌ها و حضور دختران در دانشکده‌هایی مثل مهندسی و کشاورزی که به گفته او، «برای عزت و وقار آن‌ها مساعد نیست»، سه دلیل دیگر برای تعلیق آموزش دختران در دانشگاه‌ها است.

در پی واکنش های داخلی و بین المللی به این تصمیم، مولوی عبدالکبیر یک مقام سیاسی حکومت طالبان افغانستان با تاکید بر اینکه این کشور در بخش های مختلف به کاردهای متعهد نیاز دارد، گفت که حکومت طالبان مخالف تعلیم زنان نیست و تلاش می کند که تاخیر به وجود آمده به زودی خاتمه یابد.

دولت طالبان پس از آن نیز، به سازمان‌های غیردولتی داخلی و بین‌المللی در افغانستان دستور داد که فوراً کارمندان زن را تا اطلاع ثانوی از آمدن سر کار منع کنند.

به گزارش ایرنا از تارنمای شبکه تلویزیونی افغانستانی آمو، این اقدام چهار روز پس از ممنوعیت حضور زنان در دانشگاه‌ها توسط طالبان انجام شد؛ اقدامی که اعتراض جهانی را برانگیخت.

وزارت مالیه طالبان در نامه‌ای رسمی هشدار داد که مجوزهای کاری سازمان‌هایی که این فرمان را اجرا نکنند، لغو خواهد شد.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان، درهای مدارس در مقطع بالاتر از پایه ششم را نیز بر روی دختران بستند.

رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند، ایالات متحده گفته است که به دنبال اتخاذ تدابیر اضافی برای فشار آوردن به طالبان و منزوی کردن بیشتر حاکمان رادیکال این گروه به دلیل تصمیم "وحشتناک" آنها برای تعلیق شرکت زنان افغان در تحصیلات دانشگاهی است. واشنگتن همچنین هرگونه تخفیف در تحریم‌های موجود، از جمله ممنوعیت سفر خارجی، دیپلمات‌های طالبان را رد کرده است.

طالبان با وجود وعده‌های مکرر در گذشته مبنی بر اینکه به حقوق اساسی همه افغان‌ها احترام خواهند گذاشت، به طور فزاینده‌ زنان را از حق زندگی عمومی محروم کرده‌اند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha