پسکوف: روسیه برای مذاکره تنها از شرایط خودش پیروی می‌کند

تهران- ایرنا- دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت که روسیه هرگز از شروط تعیین شده توسط دیگران برای مذاکرات با اوکراین پیروی نمی‌کند بلکه همیشه از شرایط خودش پیروی خواهد کرد.

به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا از نشریه ریانووستی، پسکوف در پاسخ به این پرسش که آیا مسکو آماده مذاکره تحت شرایط تعیین شده از سوی اوکراین است یا خیر؟، گفت: مسکو تنها بر شرایط خود و بر عقل سلیم تمرکز می‌کند.

اظهارات این مقام روس در حالی بیان می‌شود که کی‌یف روز دوشنبه خواستار برگزاری نشست صلح تا پایان فوریه و حمایت سازمان ملل متحد شد و اعلام کرد: هر جنگی به روش دیپلماتیک پایان خواهد پذیرفت.

همچنین دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین هم با بیان اینکه کی‌یف قصد دارد تا اوایل اسفند یک نشست صلح، ترجیحا در سازمان ملل با میانجیگری آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان برگزار کند، گفت: دیپلماسی همیشه نقش مهمی ایفا می‌کند و هر جنگی با دیپلماسی به پایان می‌رسد.

وزیرامورخارجه اوکراین در خصوص برگزاری نشست صلح در اسفند ماه اضافه کرد: سازمان ملل می‌تواند بهترین مکان برای برگزاری این نشست باشد، زیرا این به معنای لطف به کشور خاصی نیست.

به گزارش ایرنا، میخاییل گلاوزین معاون وزیر خارجه روسیه هم بامداد دوشنبه گفت که مسکو گزینه راه‌حل سیاسی برای حل درگیری‌های اوکراین را رد نمی‌کند اما بر اساس پیش‌شرط‌های کی‌یف مذاکره نمی‌کند.

گلاوزین افزود: ضعف تصمیم‌گیری و اقدامات رژیم فعلی کی‌یف که سیاستمدارانش به بی‌دقتی و ناتوانی در مذاکره و روس‌هراسی معروف هستند، آشکار است.

او گفت: اگر چه روسیه گزینه مذاکره و راه‌حل سیاسی برای حل مناقشه را رد نمی‌کند اما ما قصد نداریم بر اساس پیش‌شرط‌هایی که مقام‌های کی‌یف مطرح می‌کنند، مذاکره کنیم.

این دیپلمات ارشد روس تاکید کرد: حالا همه چیز فقط به آمادگی کی‌یف و اربابان غربی‌اش برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک بستگی دارد.

گلاوزین با اشاره به «ابتکار صلح» ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت: پیشنهاد رهبر اوکراین برای گرفتن ژست حسن نیت و عقب‌نشینی نیروهای روسی از قلمرو اوکراین در کریسمس، بیهوده است.

هفته گذشته رسانه‌های آمریکایی از طرح ۱۰ ماده‌ای زلنسکی برای صلح خبر داده بودند که قرار است اواخر فوریه ارائه و در سالگرد شروع جنگ اوکراین رونمایی شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha