عبدالحسین کلانتری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره برنامه های فرهنگی وزارت علوم در دانشگاه ها اظهار داشت: با توجه به حوادث اخیر در دانشگاه ها اصلی ترین برنامه در حال پیگیری این وزارتخانه و معاونت فرهنگی دانشگاه ها، تقویت تشکل های دانشجویی است.
وی برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی را از دیگر برنامه های مورد تاکید وزارت علوم بیان کرد و افزود: برگزاری تعداد کرسی های آزاد اندیشی و مناظرات در میان مجموعه های دانشجویی در حال حاضر نسبت به ماه های گذشته رشد چشمگیر و روند صعودی داشته است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: طبق آمارها در سه ماهه اول سال تحصیلی ۲۸۴ کرسی آزاد اندیشی در قالب مناظره و سخنرانی در دانشگاه ها برگزار شد که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیر ۲.۵ برابر داشته است که یکی از دلایل این رشد شرایط اخیر در دانشگاه ها است که تمایل دانشجویان به گفت و گو را افزایش داد.
کلانتری خاطرنشان کرد: با فروکش کردن هیجانات و ترغیب دانشجویان به این که گفت و گو و عقلانیت محور فعالیت های آنها قرار بگیرد، این نوع برنامه ها بیشتر مورد استقبال قرار گرفت و امیدواریم با فضاسازی خوبی که در دانشگاه ها صورت می گیرد و به نوعی تمایلی که از سوی دانشجویان در این عرصه مشاهده می شود، شاهد شکوفایی هرچه بیشتر این برنامه ها در مراکز آموزش عالی باشیم.
وی درباره همچنین در پاسخ به سوالی درمورد علل اختصاص نیافتن سه درصد از بودجه دانشگاهها به موضوعات فرهنگی گفت: این بودجه را هیات امنای دانشگاه ها باید تصویب می کردند و این که گفته شده تاکنون تحقق پیدا نکرده است، سخن درستی است و می توان گفت میانگین این بودجه به یک درصد هم نرسیده است که امیدواریم این اتفاق تاپایان سال در فرصت باقی مانده محقق شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم درخصوص پیگیری های وزیر علوم برای اختصاص پنج درصد بودجه دانشگاه ها به بخش فرهنگی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: وزیر علوم پیگیر این موضوع است تا اختصاص پنج درصد از بودجه دانشگاه ها در لایحه بودجه ۱۴۰۲ محقق شود. اگر این بودجه در لایحه بودجه سال آینده تصویب شود، هیچ فردی امکان تخطی از آن را ندارد و دیوان محاسبات و سازمان بازرسی امکان ورود به این موضوع را دارند.
کلانتری در ادامه درباره مرکز سامانه رصد فرهنگی اجتماعی آموزش عالی ایران گفت: هر نوع برنامه ریزی در حوزه فرهنگی و اجتماعی به طور عام و به طور خاص در حوزه آموزش عالی باید مبتنی بر شناختی از وضعیت موجود باشد و این سامانه رصدی که در موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی افتتاح شد به شناخت این وضع موجود کمک می کند. قرار است مجموعهای از شاخصها و پژوهشها در این سامانه رصدی مورد استفاده قرار گیرد و در آن ارزیابی صحیح از وضعیت موجود ارایه شود که بر آن مبنا برای عبور از این وضعیت و میل به وضع مطلوب برنامه ریزی کرد.
وی افزود: با توجه به شرایط کنونی و پیچیدگی که در جامعه ایجاد شده ، شاهد تحولات سریع و عمیقی در ساحت فرهنگ و اجتماع در حوزه آموزش عالی هستیم، ضرورت وجود چنین سامانه رصدی دو چندان می کند. مجموعه ای از تحقیقات به صورت نقطه ای و پراکنده درمورد تحولات اجتماعی ، فرهنگی در کشور انجام می شد اما این که به صورت طولی و مداوم براساس تحقیقات روند تحولات ارزیابی شود و بر مبنای تحولات بتوان سیاست گذاری کرد تاکنون وجود نداشته است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ابراز امیدواری کرد که با حمایت هایی که صورت می گیرد و برنامه ریزی های خوبی که در موسسه مطالعات فرهنگی وزارت علوم انجام شده گامهای بلندی در جهت رصد و پایش فضای فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها برداشته شود تا بتوان سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های متعادل تری را در این حوزه داشته باشیم.
نظر شما