۴ دی ۱۴۰۱، ۲۱:۵۳
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 84980474
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

واکنش ترکیه به حوادث فرانسه  / آکار : مارهای پرورش یافته پاریس را نیش زدند

تهران- ایرنا-خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه یکشنبه شب در واکنش به ناآرامی های خیابانی در پاریس که در پی کشته شدن سه فرد مرتبط با سازمان پ ک ک به راه افتاده، انتقاد کرد و خطاب به مقامات فرانسوی گفت: مارهایی که فرانسه آنها را پرورش داده بود، شروع به نیش زدن خود پاریس کرده‌اند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری "اسپوتنیک" روسیه، آکار این سخنان را درحالی بیان کرده است که آنکارا مانند حوادث دیگر، هواداران حزب کارگردان کردستان (پ. ک.ک) را مسؤول این حوادث فرانسه اعلام کرده است.

آکار در این باره گفت: [فرانسوی‌ها] با چشمان خودشان میزان خطرناک بودن حمایت و حفاظت از تروریست‌ها [کردها] را مشاهده کردند، این همان افعی هایی است که فرانسه از آن حمایت کرد و الان خودش را نیش می زنند.

وزیر دفاع ترکیه با تکرار ادعاهای مقامات ترکیه درخصوص حمایت غرب از گروه های کرد در سوریه و عراق گفت: متحدان غربی ما آن زمان دچار اشتباه بزرگی شدند که با گروهک (پ. ک.ک) و ی. پ. گ (یگان های مدافع خلق) برای نابودن کردن گروه تروریستی دیگری [داعش] همکاری کردند.

ساعاتی پیش نیز ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری و مشاور سیاست خارجی رجب طیب اردوغان ترکیه نیز در این خصوص گفت: همان پ ک ک که هزاران ترک، کرد و نیروهای امنیتی را طی ۴۰ سال گذشته به کشتن داده است. اکنون آنها خیابان های پاریس را به آتش می کشند. آیا همچنان ساکت خواهید ماند؟

اعتراض های خیابانی در پاریس پس از آن آغاز شد که یک مرد مسلح فرانسوی در یک مرکز فرهنگی به روی مردم آتش گشود و منجر به کشته شدن سه نفر شد.

هزاران نفر از جمله حامیان پ ک ک در اعتراض به این مساله در مرکز پاریس تجمع کردند.

پس از شروع درگیری ها، پلیس برای متفرق کردن معترضان به طرف آنها گاز اشک آور شلیک کرد. دستکم چهار خودرو واژگون و یک خودرو به آتش کشیده شد.

بیش از یک هزار نفر نیز تظاهرات مشابهی را در شهر بندری مارسی در جنوب فرانسه برپا کردند که در نهایت به درگیری میان معترضان و ماموران پلیس منتهی شد و دستکم دو خودروی پلیس نیز در آتش سوخت.

یک منبع مطلع به خبرگزاری فرانسه گفت که فرد مسلح اعتراف کرد که نژادپرست است.

دادستان های این پرونده گفتند که فرد مظنون به تیراندازی دلایل جسمانی از حبس خارج و به یک مرکز روانپزشکی پلیس انتقال داده شد.

این فرد که دارای سوء سابقه در اعمال خشونت نژادپرستانه است، ابتدا مرکز فرهنگی را هدف قرار داد و سپس وارد سالن آرایشگری و در آنجا بازداشت شد.

هنوز علت و انگیزه عامل این حمله مشخص نشده، اما گزارش‌ها حاکی است که مظنون تبعه فرانسه بوده و پلیس وی را به جرم اقدام به قتل دستگیر کرده است.

شاهدان این حادثه از شنیده شدن صدای شلیک هفت یا هشت گلوله سخن گفتند و پلیس حال دو مجروح را وخیم گزارش کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha