هواشناسی برای سه ماهه آینده مازندران ۱۸۸ میلی‌متر باران پیش‌بینی کرد

ساری - ایرنا - مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور برای سه ماهه منتهی به اسفندماه سال ۱۴۰۱ استان مازندران، ۱۸۸ میلی‌متر بارندگی پیش‌‍ بینی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مطابق جدول پیش‌بینی فصلی این مرکز که هواشناسی مازندران منتشر کرده است، میانگین کمترین میزان بارندگی در سه ماهه فصل زمستان امسال با ۵۸ میلی متر مربوط به دی ماه و بیشترین میزان نیز با ۶۹ میلی متر مربوط به بهمن ماه است و برای اسفندماه نیز به طور میانگین ۶۱ میلی متر باران پیش بینی شده است

مطابق این جدول نوشهر بعنوان یکی از پربارش ترین شهرهای مازندران در سه ماهه آینده خواهد بود، بگونه ای که مردم این شهرستان از دی تا اسفندماه امسال در مجموع شاهد بارندگی ۲۸۳ میلی متری خواهند بود که از این میزان ۹۸ میلی مترباران مربوط به دی ماه و ۱۰۲ میلی متر بهمن ماه و ۸۳ میلی متر نیز در اسفندماه است.

پس از نوشهر ،بیشترین میزان بارندگی را طی این مدت با ۲۵۴ میلی متر در رامسر شاهد خواهیم بود که از این میزان برای دی ماه ۸۰، بهمن ماه ۸۸ و برای اسفندماه نیز به طور میانگین ۸۶ میلی متر باران پیش‌بینی شده است ،بابلسر سومین شهرستان پر بارش طی سه ماهه آینده در مازندران خواهد که در مجموع ۲۳۶ میلی متر بارندگی پیش بینی شد که از این میزان ۹۰ میلی متر باران مربوط به دی ماه، ۸۴ میلی متر بهمن ماه و ۶۲ میلی متر باران نیز مربوط به اسفندماه است.

وضعیت بارندگی سه ماهه آینده برای ساری مرکز استان مازندران نیز در مجموع ۲۲۵ میلی متر پیش بینی شد که از این میزان ۶۹ میلی متر باران مربوط به دی ماه، ۸۲ میلی متر بهمن ماه و ۷۳ میلیمتر باران نیز مربوط به اسفندماه ماه امسال است.

مطابق جدول پیش بینی فصلی مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور کمترین میزان بارندگی برای سه ماه آینده با ۷۳ میلی متر در کجور پیش بینی شد که از این میزان ۱۹ میلی متر مربوط به دی ماه، ۲۶ میلی متر بهمن ماه و ۲۸ میلی متر نیز مربوط به اسفندماه است و پس از آن بلده با ۸۲ میلی متر خواهد بود که از این میزان ۱۹ میلی متر باران مربوط به دیماه، ۳۱ میلی متر بهمن ماه و ۳۲ میلی متر نیز مربوط به اسفندماه است.

بر اساس خروجی های مدل اقلیمی پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش از نیمه دوم دی تا نیمه بهمن نرمال و در نیمه شرقی با گرایش به کمتر از آن، نیمه بهمن تا نیمه اسفند در محدوده نرمال، نیمه اسفند تا نیمه فروردین ۱۴۰۲ نیمه غربی مازندران بیش از نرمال و در مناطق مرکزی و شرقی استان در محدوده نرماه پیش بینی شده است.

بر اساس گزارش هواشناسی مازندران از مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور میانگین بارش سه ماهه فصل پاییز سال زراعی جاری استان مازندران حدود ۱۳۷ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که حدود ۲۰۵ میلیمتر بوده، حدود ۳۳ درصد کاهش داشته است.

بنابر این گزارش میانگین بارش پاییزی امسال نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۲۲۲ میلیمتر بوده نیز حدود ۳۸ درصد کاهش نشان می دهد.

دوره آماری به میانگین چندین ساله گفته می شود که معمولا برای داده های مختلف هواشناسی در مازندران بین ۱۰ تا ۴۰ سال متغییر است.

داده های هواشناسی مازندران نشان می دهد که میانگین بارش آذر ماه سال جاری حدود ۳۸ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۷۰ میلیمتر بوده، حدود ۴۶ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که حدود ۳۷ میلیمتر بوده، سه درصد افزایش داشته است.

میانگین بارش آبان ماه امسال در مازندران را ۵۱.۲ میلی متر اعلام کرد و گفت که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن که ۱۱۳.۶ میلی متر بود حدود ۵۴ درصد و نسبت به مدت مشابه بلند مدت نیز که ۸۲.۱ میلی‌متر بود حدود ۳۸ درصد کاهش داشته است.

در نخستین ماه از فصل زراعی جاری یعنی در مهرماه امسال نیز ۴۳ میلیمتر باران در مازندران به ثبت رسید که این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۷۲ میلیمتر بوده حدود ۴۰ و در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل آن نیز که حدود ۵۳ میلیمتر بوده حدود ۱۹ درصد کاهش داشته است.

بارندگی بموقع مبنای کشت و کار محصولات پاییزه به خصوص در زمین های دیمزاری استان مازندران است، طبق آمار جهاد کشاورزی کشت پاییزه در سطح ۱۷۰ هزار هکتار از زمین های استان در چهار محصول اصلی کلزا، گندم، جو و علوفه شروع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha