۴ دی ۱۴۰۱، ۱۲:۲۹
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84979862
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشدار نسبت به کمبود انرژی در جهان طی چند سال آینده

تهران – ایرنا - «الکساندر نوواک» معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد که جهان طی ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی روبرو خواهد شد، زیرا شرکت های نفت و گاز غربی به اندازه کافی سرمایه گذاری نمی‌کنند و در عوض پول را در پاسخ به اقدامات دولت‌هایشان به سمت سود سهام هدایت می‌کنند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، وی افزود: بسیاری از شرکت های نفت و گاز غربی در حال حاضر نسبت به همه این فرآیندها محتاط هستند و وجوهات مالی را به جای سرمایه گذاری به سمت سود سهام هدایت می کنند. در آینده، آنچه اتفاق خواهد افتاد در نتیجه کاهش حجم سرمایه گذاری است و اتحادیه اروپا منابع انرژی کافی نخواهد داشت و جهان با کمبود و دور جدید بحران روبه رو خواهد شد.

این مقام روس ادامه داد: ظرف ۵ تا ۱۰ سال آینده، جهان با مشکلات جدی مواجه خواهد شد و بیش از همه، اروپا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

نوواک یادآور شد که کشورهای غربی با اعمال تحریم های جدید و اتخاذ اقداماتی برای تنظیم بازارها، براساس عقل سلیم اقتصادی هدایت نمی شوند، بلکه صرفا منطبق با رای دهندگان خود خوب بازی می کنند.

وی افزود: آنها مزایای کوتاه مدت دریافت می کنند که تنها سیاسی است نه اقتصادی. اگر ما درمورد چشم اندازهای بلندمدت صحبت کنیم، با چنین تصمیماتی آنها یک بحران عمیق بلند مدت را رقم می زنند که بی ثباتی در اروپا را به همراه دارد.

سران اروپا به رغم تلاش ها برای صرفه جویی در مصرف انرژی و یافتن راه هایی برای کاهش کاربرد انرژی خانگی هم زمان با اوج گیری مبالغ قبض های برق و گرمایش، می گویند که برای کاهش مصرف گاز طبیعی باید کارهای بیشتری صورت گیرد.

میزان گاز طبیعی موجود در تاسیسات ذخیره سازی اروپا در هفته های اخیر و در پی فرارسیدن نخستین موج واقعی سرما، به سرعت کاهش یافته و پیش بینی می شود که این مشکل در زمستان های آینده که این منطقه دیگر نخواهد توانست روی واردات گاز از روسیه حساب کند، تشدید شود.

تارنمای «انرژی مانیتور» نوشت: تحلیل جدید شبکه ای متشکل از سازمان های مردم نهاد موسوم به «اداره محیط زیست اروپا» (EEB) نشان می دهد که تلاش دولت های اروپایی برای کاهش تقاضای انرژی در اتحادیه اروپا کافی و پایدار نبوده و یک سوم از کشورهای این منطقه نتوانسته اند اقداماتی را برای کاهش تقاضا بکار بندند و از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا، هشت کشور هیچ گونه اقدامی را برای کاهش مصرف گاز و برق انجام نداده اند.

اداره محیط زیست اروپا در تازه ترین تحلیل خود ضمن اعلام این مطلب افزود: تنها ۱۲ کشور اقدامات اجباری را برای کاهش مصرف انرژی بکار بسته اند. کشورهایی که مقادیر زیادی گاز از روسیه وارد می‌کنند، مانند ایتالیا و آلمان، قوی‌ترین اقدامات را برای صرفه‌جویی در مصرف گاز ارائه کرده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha