وضعیت ذخیره آب سدهای مشهد بحرانی است

۳ دی ۱۴۰۱، ۱۳:۲۰
کد خبر: 84978827
وضعیت ذخیره آب سدهای مشهد بحرانی است

مشهد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: تنها ۱۷ درصد حجم ذخیره آب سدهای مشهد پُر است که این رقم در مدت مشابه پارسال ۳۵ درصد بود و این امر نشان دهنده وضعیت بحرانی تامین آب مشهد است.

حسین اسماعیلیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سد دوستی مهمترین منبع تامین آب مشهد است که در سالهای گذشته ۷۰ درصد از آب شرب مشهد از محل این سد تامین می شد اما هم اینک این رقم به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: امسال با توجه به کاهش ۲ ساله بارندگی ها، حجم ذخیره این سد به کمترین حد رسیده و بارندگی های اخیر نیز تاثیری در آبگیری سد نداشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: در سال ۹۹ میزان برداشت از منابع آبی چاه ها ۴۲ درصد بود اما با توجه به کاهش بارندگی ها و خشکسالی، میزان برداشت از چاه ها در سال گذشته به ۶۳ درصد رسید و از ابتدای سال جاری تا کنون نیز حدود ۶۰ درصد از چاه ها برداشت شده است.

اسماعیلیان افزود: این وضعیت، زنگ خطر بزرگی است و علاوه بر مدیریت مصرف باید پروژه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اجرایی شود.

منابع آبی مشهد شامل دریاچه‌های پشت چهار سد "طرق، ارداک، دوستی و کارده" چندین حلقه چاه و ۲ رشته قنات است.

خراسان رضوی دارای ۳۲ سد در حال بهره‌برداری در شهرستانهای تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، جغتای، جوین، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان است.

ظرفیت ذخایر آب سدهای استان خراسان رضوی یک میلیارد و ۵۱۲ میلیون متر مکعب است که یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب آن مربوط به سد دوستی به عنوان بزرگترین سد استان است که به صورت مشترک و با سهم مساوی بین ایران و کشور ترکمنستان تقسیم می شود.

سرزمین خراسان رضوی نیز با اقلیم خشک و کویری، وضعیت بحرانی‌تری دارد و هم اینک از ۳۷ دشت استان، وضعیت ۳۴ دشت بحرانی است و سطح آب زیرزمینی آن افت کرده است.

به ازای هر نفر در شبانه روز ۱۲۰ لیتر آب در خراسان رضوی تولید می شود، ولی میزان مصرف در شهرها ۱۷۳ و روستاها ۱۹۹ لیتر در شبانه‌روز است که بخشی از مصارف آب شرب روستایی برای دام و کشاورزی استفاده می شود و منجر به کسری آب در سایر روستاها می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha