رییس جهاد کشاورزی مازندران:جابجایی نهال بدون اخذ گواهی بهداشت قرنطینه ای ممنوع است

ساری- ایرنا- رییس جهاد کشاورزی مازندران نسبت به خطر نهال های متفرقه و دارای انواع بیماری به باغداران هشدار داد و گفت:هر گونه جابجایی نهال بدون اخذ گواهی بهداشت قرنطینه ای ممنوع است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران حسن عنایتی کلیجی از ممنوعیت انتقال نهال های فاقد مجوز از استان های گلستان، تهران، البرز، قزوین، خراسان رضوی و شمالی به استان خبر داد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: بر اساس دستورالعمل و ضوابط قرنطینه ای، جابجایی و نقل و انتقال هرگونه نهال، به ویژه نهال های بدون مجوز و گواهی بهداشتی در سطح کشور برای رعایت اصول قرنطینه ای ممنوع است.

وی با اشاره به شروع فصل جابجایی نهال، به ویژه نهال های هلو، شلیل، سیب، گلابی و گردو و احتمال ورود این نهال ها از استان های نامبرده شده به مازندران ،بر لزوم و ضرورت اعمال محدودیت برای پیشگیری از ورود آفات و بیماری های قرنطینه ای به استان تاکید کرد و گفت: از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در خواست می شود تا از ورود نهال های فاقد مجوز (فاقد گواهی بهداشتی نباتی) از مبادی ورودی مازندران توسط عوامل راهداری جلوگیری کند.

کاشت ، اصلاح و نوسازی درختان بویژه مرکبات ،یکی ازفعالیت های مهم کشاورزی در کشور از جمله استان های شمالی است و به همین دلیل هم فروش نهال در هر کوی و برزن در این مناطق ، بازار داغ و سودآوری را رقم می زند که مثل هر بازار دیگر ، خالی از سودجویی و بی مسئولیتی نیست.
استفاده از نهال های شناسنامه دار و کیفی متناسب با اقلیم با هدف رسیدن به تولید و بهره وری پس از انتظار حداقل سه ساله و در بعضی از گونه ها نظیر گردو تا هفت ساله ، نخستین گام در باغداری است ،اما وجود انواع نهال های متفرقه که به راحتی در دسترس قرار می گیرد ، باغداری مازندران را بشدت تهدید می کند.
فعالیت گسترده افراد متفرقه و گاهی ناآشنا برای عرضه نهال های متفرقه و بی توجهی برخی باغداران در انتخاب نهال های سالم و شناسنامه دار در حالی است که فعالیت نسبی کشاورزی مازندران باغبانی است .
سالانه از ۱۶۰ هزار هکتار باغ های مازندران که حدود ۱۱۰هزار هکتار آن فقط باغ مرکبات است ، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع مرکبات و از حدود هفت هزار هکتار باغ کیوی حدود ۱۹۰ هزار تن کیوی برداشت می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha