۱ دی ۱۴۰۱، ۸:۲۴
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 84977326
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جمع آوری یک کانون آلاینده ۳۲ ساله  زیست محیطی در البرز آغاز شد

کرج – ایرنا- رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با اشاره به بازه زمانی حدود ۳۲ ساله آلودگی زیست محیطی شیرابه های پسماند استان البرز در منطقه حلقه دره ، اعلام کرد: با همکاری مراکز دانشگاهی تهران جمع آوری این کانون آلاینده به روش تبخیر سازی آغاز شده است.

محمدرضا خسروی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مرکز دفن زباله های استان البرز از اواخر دهه ۶۰ احداث شد اما در طول این سال ها اقدام موثری برای ساماندهی و امحای شیرابه های پسماند در آن انجام نشده است.
وی ادامه داد: همین امر سبب شد تا بیش از ۳۰۰ هزار متر مکعب شیرابه پسماند در جنوب منطقه حلقه دره تجمیع و به یک کانون آلاینده زیست محیطی برای استان البرز تبدیل شود ؛ بوی نامطبوع این شیرابه ها تا چندین کیلومتر دورتر سبب آزردگی خاطر مردم در مناطقی همچون ماهدشت، مهر شهر، شهرک ابریشم و سایر مناطق استان شده است.

خسروی اظهارکرد: بر همین اساس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج تصمیم گرفت تا با همکاری دانشگاه های صنعتی شریف و تربیت مدرس تهران، اقدامات علمی و عملی برای تبخیر سازی شیرابه های پسماند اجرایی کند.
وی افزود: در طول حدود سه دهه گذشته بیش از ۳۰۰ هزار متر مکعب شیرابه پسماند در منطقه حلقه دره تجمیع شده که این شیرابه قابلیت بازچرخانی را از دست داده است.
رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج گفت : تلاش ها براین است تا شیرابه های پسماندی منطقه حلقه دره البرز تا آخر بهار سال آینده به طور کامل تبخیر سازی و رفع اثر شود.

وی یادآور شد: از آنجا که مدت زمان زیادی از تجمیع شیرابه های پسماند حلقه دره می گذرد، خواص بازچرخانی را از دست داده و تنها راه فقط تبخیر سازی آنها است .
خسروی با اشاره به اینکه روزانه بیش از یک هزار و ۲۰۰ زباله شهرها و روستاهای استان البرز از جمله کلانشهر کرج به حلقه دره انتقال می یابد، گفت : با کمک بخش خصوصی و مراکز علمی و دانشگاهی درصدد ساماندهی پسماندها در این منطقه هستیم .
نوسازی کارخانه کمپوست وراه اندازی نیروگاه برق

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با بیان اینکه در سال های گذشته کارخانه کمپوست حلقه دره دچار مشکلاتی از جمله فرسودگی ماشین آلات شده است ، گفت : ۲ برنامه کلی برای اقتصادی شدن پسماندها و مدیریت آنها شامل نوسازی کارخانه کمپوست و راه اندازی نیروگاه برق حلقه دره در دستور کار قرار گرفته است .

خسروی ادامه داد: اکنون نوسازی و راه اندازی کارخانه کمپوست حلقه دره آغاز شده اما نصب دستگاه زباله سوز و تولید برق از پسماندهای البرز به عنوان یک طرح پرهزینه قرار است با کمک بخش خصوصی و دولت عملیاتی شود.

وی بیان کرد : در بحث راه اندازی سیستم زباله سوز و نیروگاه برق موضوع به صورت گسترده پیگیری شده و هزینه ساخت این سیستم بیش از سه هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با اشاره به اینکه تغییر مدوام مدیریت ها طی سال های گذشته آسیب فراوانی به خدمات رسانی سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج وارد کرد، گفت : در هشت سال گذشته ۱۳ مسوول این سازمان با فواصل کوتاه عزل و نصب شده اند.

خسروی افزود: همین امر سبب شد تا طرح ها و پروژه ها برای ساماندهی پسماندها در حلقه دره به سرانجام نرسد و معضل شیرابه ها به قوت خود باقی بماند.

جمع آوری پنج هزار کامیون نخاله در کرج

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج گفت : امسال پنج هزار کامیون نخاله ساختمانی در این کلانشهر جمع آوری و به مکان ویژه انتقال یافته است.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته تخلیه غیر مجاز نخاله در مناطقی از کرج انجام می شد، افزود: اکنون بخش عمده نخاله ها ساماندهی شده و اجازه تخلیه نخاله در محدوده شهری داده نمی شود.

خسروی اظهار کرد: چند مکان انباشت نخاله ساختمانی در مناطق یک ، ۲ ، پنج ، ۶ و هفت کرج طی سال جاری تخلیه شده است.

بازسازی ناوگان زمینگر سازمان مدیرت پسماند کرج
خسروی با بیان اینکه سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج اوایل سال ۱۴۰۰ ، بخش عمده ماشین آلات و تجهیزات سنگین و نیمه سنگین آن زمینگیر شده بود، افزود: از مجموع پنج دستگاه لودر سازمانی تنها ۲ دستگاه ، از هشت گریدر ، هفت دستگاه ، از ۱۹ دستگاه بابکت ۲ دستگاه و از هفت دستگاه کشنده فقط ۲ دستگاه سالم بود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر محدودیت منابع مالی اجازه خرید ماشین آلات را نمی داد که با تصویب اعتبار ۱۲ میلیارد تومانی توسط شورای شهر کرج توانستیم این ناوگان زمینگیر را به چرخه فعالیت بازگردانیم ضمن آنکه تعداد کامیون کمپرسی های سازمان مدیریت پسماند شهرداری را از هشت دستگاه در اوایل سال ۱۴۰۰ به ۱۳ دستگاه در زمان کنونی برسانیم.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج بیان کرد: این سازمان در زمان حاضر با کمبود راننده کامیون حمل زباله وسایر ماشین آلات مواجه است که قرار است در آینده نزدیک نیروی انسانی مورد نیاز این بخش تامین شود.

درآمد ۲۰۰ میلیارد تومانی ضایعات خشک

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با اشاره به طرح جمع آوری ضایعات خشک در این کلانشهر گفت : اجرای این طرح با سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد برای مدیریت شهری و شرکت های پیمانکاری همراه است.
وی همچنین بیان کرد: روزانه ۱۵ تن زباله عفونی در کرج و فردیس پس از بی خطر سازی جمع آوری و به مکان ویژه انتقال می یابد.


اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha