تشدید نگرانی کارشناسان برای اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۲۳

تهران- ایرنا- نتایج یک نظر سنجی جدید نشان می‌دهد که اقتصاددان‌های آمریکایی احتمال وقوع رکود اقتصادی در این کشور در سال آینده را ۷۰ درصد می‌دانند که این مقدار در مقایسه با ۶ ماه گذشته بیش از ۲ برابر شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای شبکه خبری بلومبرگ، در آخرین نظر سنجی این شبکه خبری میان کارشناسان اقتصادی، آن‌ها احتمال وقوع رکود در اقتصاد آمریکا را ۷ از ۱۰ اعلام کردند.

بر اساس نتایج این نظرسنجی که از ۱۲ تا ۱۶ دسامبر (۲۱ تا ۲۵ آذرماه) میان ۳۸ اقتصاددان آمریکایی صورت گرفت، پیش‌بینی‌ آن‌ها از احتمال وقوع رکود اقتصادی در سال ۲۰۲۳ میلادی در این کشور، در مقایسه با نتایج نظرسنجی ماه گذشته از ۶۵ به ۷۰ درصد افزایش پیدا کرد که این رقم نسبت به ۶ ماه پیش از این، ۲ برابر شده است.

همچنین، میانه پیش‌بینی‌ها رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا (GDP) برای سال آینده را حدود ۰.۳ درصد برآورد می‌کند و برای نرخ هزینه‌کرد مصرف کنندگان که حدود دو سوم تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد، رشد بسیار ناچیزی در نیمه نخست ۲۰۲۳ پیش‌بینی‌می‌شود.

تشدید نگرانی کارشناسان برای اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۲۳

براساس نتایج حاصل از این نظرسنجی، کاهش سرمایه‌گذاری، افزایش هزینه‌ خانوارها و اقتصاد جهانی که در آستانه رکود قرار دارد، به بخش تولید در آمریکا ضربه شدیدی خواهد زد.

بلومبرگ در این گزارش می‌افزاید: در حالی که تورم بالا و مقروض شدن‌ها همچنان به اقتصاد خانوارهای آمریکایی ضربه وارد می‌کند و کسب و کارها نیز در حال عقب نشینی هستند، اقتصاددانان کاهش بیشتری را در بخش سرمایه گذاری بخش خصوصی در ۲۰۲۳ نسبت به نتایج ماه گذشته پیش‌بینی می‌کنند.

بنابر نتایج این نظرسنجی، برآورد اقتصاددانان از نرخ رشد در بخش تولید صنعتی برای هر سه ماهه سال آینده نسبت به نظر سنجی پیشین تغییر کرده است، به طوریکه از پیش‌بینی افزایش ۲ درصدی نرخ تولید، اکنون به میانگین کاهش ۰.۷ درصدی رسیده است.

تشدید نگرانی کارشناسان برای اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۲۳

تارنمای خبری «هیل» نیز در گزارشی نوشت: نتایج یک نظر سنجی نشان می‌دهد که از میان هر ۱۰ آمریکایی نزدیک به ۹ نفر از آن‌ها نگران رکود اقتصادی هستند،‌ درحالی که دو سوم رای دهندگان باور دارند که اقتصاد این کشور وارد رکود شده است.

در این میان، دولت بایدن از پایین بودن نرخ بیکاری و سطح بالای هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان آمریکایی، به عنوان نشانه‌هایی برای رد احتمال ورود اقتصاد این کشور به رکود استفاده می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha