به گزارش ایرنا بهروز آقایی سه شنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: راه اندازی بنادر خشک یک مدل موفق در حوزه تجاری کشورهای مختلف محسوب می شود.
وی ادامه داد: این مدل موفق نیز در ایران با چشم انداز روشنی در حال اجرا است که می تواند به بهبود عملکرد بنادر متصل به آب منجر شود و به رشد مبادلات تجاری کشورمان بخصوص درزمینه تراتزیت کالا کمک کند.
آقایی با تاکید براینکه بنادر خشک می توانند در تکمیل زنجیره ارزش تولید محصولات صادراتی نقش پر اهمیتی داشته باشند بیان کرد: بنادر خشک در فاصله های مختلفی نزدیک، متوسط و دور از بنادر متصل به دریا احداث می شوند که نمونه های موفقی در دنیا حتی تا فاصله ۴۰۰ کیلومتری از بنادر اصلی احداث شدهاند.
به گفته آقایی، در این بنادر اقدامات فرآوری و پردازش کالا انجام می شود؛ بنابراین روند خروج کالا از بنادر متصل به آب، سرعت بیشتری می یابد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان افزود: بندر خشک به عنوان یک بندر درون سرزمینی چند منظوره بطور مستقیم توسط جاده یا راه آهن به بندر دریایی وصل است که از مزایای اقتصادی آن، کمک به توسعه اقتصادی منطقه ساحلی و بهبود زنجیزه تامین، تدارکات و کاهش هزینه حمل و نقل است.
وی کاهش تقاضای نیاز به استفاده از اراضی حاشیه ساحل را نیز به عنوان یکی از اهداف اجرای بنادر خشک در کشور عنوان کرد و گفت: انتقال کانتینر بین گونه های مختلف حمل شامل ریلی، جاده ای از جمله کارکردها و محورهای کلیدی بنادر خشک هستند که قطعا به تسریع در فرآیندهای تجاری کشور منجر خواهد شد.
خوزستان دارای هفت بندر مهم تجاری است.
نظر شما