۲۸ آذر ۱۴۰۱، ۱۵:۳۱
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 84974665
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

توسعه روابط علمی و فناوری با کشورهای اسلامی از اولویت‌های دانشگاه گیلان است

رشت - ایرنا - رئیس دانشگاه گیلان با تشریح برنامه‌های مهم این دانشگاه گفت: توسعه روابط علمی و فناوری با کشورهای اسلامی به منظور تبادل دانشجو و در راستای اجرای پروژه‌های تحقیقاتی از جمله برنامه‌های مهم این دانشگاه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر فرید نجفی روز دوشنبه در نشست خبری با محوریت هفته پژوهش در دانشگاه گیلان در جمع نمایندگان رسانه‌ها با اشاره به برنامه های این دانشگاه در بخش روابط بین الملل اظهار کرد: ۳۰۰ دانشجوی خارجی از جمله از کشورهای روسیه، عراق، اقلیم کردستان و افعانستان در دانشگاه گیلان عموم در دوره های تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به ارتباطات خوب دانشگاه گیلان در حوزه بین الملل بیان کرد: این دانشگاه عضو اتحادیه دانشگاه‌های حاشیه دریای خزر است، دبیرخانه این اتحادیه در دانشگاه گیلان قرار دارد ضمن اینکه ارتباطات خوبی با کشورهای حاشیه دریای خزر، عراق، افغانستان، سوریه و یمن داریم.

وی ایجاد رشته های مشترک با منطقه اوراسیا بیشتر با کشور روسیه و کشورهای اطراف ما را از دیگر برنامه های دانشگاه گیلان عنوان کرد و افزود: برای افزایش همکاری و تعاملات علمی و پژوهشی بین دانشگاه گیلان و دانشگاه های منطقه اوراسیا نیز از دیگر برنامه ها است.

دکتر نجفی در ادامه با بیان اینکه نزدیک ۵۰ سال از قدمت دانشگاه گیلان می گذرد، خاطر نشان کرد: ۱۳۷ رشته گرایش کارشناسی، ۲۵۳ رشته گرایش کارشناسی ارشد، ۱۵۴ رشته گرایش دکتری در مجموع ۵۴۴ رشته گرایش در دانشگاه گیلان فعال است.

وی بیان داشت: دانشگاه گیلان دارای ۱۰ دانشکده شامل ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه، علوم کشاورزی، فنی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، منابع طبیعی، هنر و معماری، علوم ریاضی، مکانیک و دانشکده فنی و مهندسی شرق گیلان در "واجارگاه" و ۲ پژوهشکده گیلان شناسی و حوزه آب خزر است.

دکتر نجفی با بیان اینکه این دانشگاه دارای نزدیک ۶۰۰ عضو هیات علمی بوده که حدود نیمی از آنها دانشیار و استادتمام هستند، اظهار کرد: نزدیک ۱۸ هزار و ۵۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند ضمن اینکه هر ساله چهار هزار و ۵۰۰ دانشجو جدید در این دانشگاه پذیرش می‌شوند.

هیچ دانشجوی اخراجی نداشته‌ایم

وی همچنین با اشاره به جریانات اخیربا تکذیب برخی شایعات مبنی اخراج گسترده دانشجویان دانشگاه گیلان گفت: هیچ دانشجویی از دانشگاه گیلان اخراج نشده و تنها ۲۰ و ۳۰ دانشجویان به دلیل تخلفاتی که داشته یک الی ۲ ترم تعلیق شده اند.

وی تصریح کرد : ما همواره گوش شنوای اعتراضات و مطالبات دانشجویان بوده و هستیم به طوری برگزاری کرسی های آزاداندیشی و تریبون های آزاد از جمله برنامه های این دانشگاه است.

رسیدن به دانشگاه اسلامی و جامعه محور هدف دانشگاه گیلان

رییس دانشگاه گیلان در بخش دیگری از سخنانش در این نشست خبری اظهار کرد: هدف دانشگاه گیلان بر اساس سند راهبردی اعم از اسناد بالادستی، سند دانشگاه اسلامی، نقشه جامع و برنامه های دولت سیزدهم رسیدن به دانشگاه اسلامی و جامعه محور است.

وی با اشاره به رسیدن به دانشگاه نسل چهارم با بیان اینکه برای تحقق آن هر دانشگاه باید بر اساس نیاز جامعه، استان و کشور برنامه های خود را تدوین و اجرا کند، بیان کرد: بر اساس سند راهبردی دانشگاه و برنامه سند تحول آموزش عالی ارایه شده توسط دولت سیزدهم و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رشته های آموزشی دانشگاه باید به سمت حل نیازهای جامعه برود.

وی با بیان اینکه رشته های منسوخ شده و عدم متقاضی دانشگاه گیلان بازنگری خواهد شد، خاطر نشان کرد: رشته های مورد نیاز جامعه و بین رشته ای از جمله مکاترونیک " مهندسی مکانیک، الکترونیک و کامیپوتر"، مدیریت پسماند "محیط زیست، اقتصاد و مدیریت" و دریانوردی را راه اندازی می کنیم.

رییس دانشگاه گیلان با تاکید بر اینکه رشته های مورد نیاز بازار کار را توسعه خواهیم داد، اضافه کرد: تبدیل علم دانشجویان به عمل از اهداف دانشگاه است به این معنی دانشجو در هر رشته ای که تحصیل کرده مرتبط با آن مشغول به کار شود.

انعقاد ۶۶ قرارداد پژوهشی طی یک سال اخیر

دکتر نجفی در ادامه با تشریح برنامه های پژوهشی دانشگاه گیلان بیان کرد: طی یک سال اخیر "هفته پژوهش پارسال تا امسال" ۶۶ قرارداد پژوهشی با سازمان ها و شرکت های مختلف منعقد شده‌ که ۴۷ مورد از قراردادها پایان یافت.

وی با بیان اینکه نزدیک ۱۱۴ سازمان و اداره با دانشگاه گیلان قرارداد دارند و از پژوهش های این دانشگاه حمایت کردند، افزود: ۲۹۰ قرارداد جاری نیز در حوزه پژوهش و ارتباط با صنعت داریم.

دکتر نجفی میزان قراردادهای پژوهشی این دانشگاه را در زمان حاضر نزدیک ۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: کلینیک کشاورزی دانشگاه گیلان به منظور حل مشکلات کشاورزی و کلینک صنعتی را نیز راه اندازی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه دانشگاه گیلان از گذشته در حوزه پژوهش فعال بوده افزود: اساتید این دانشگاه جز یک، ۲ و سه درصد اساتید برتر دنیا هستند که جز افتخارات دانشگاه گیلان، استان و کشور به شمار می روند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha