پاسخگویی دغدغه‌مند و خبرهای خوش طبیب کابینه

تهران- ایرنا- سعه‌صدر و دقت در شنیدن، نکته‌برداری و تشخیص عامل روندی است که پزشک برای سیر درمان یک بیمار پیش می‌گیرد؛ دقیقاً همان مسیری که وزیرِ طبیب کابینه آیت‌الله رئیسی در پاسخ به تماس‌های مردمی که از بیماری و مشکلات‌ یا درخواست‌شان برای بهبود کارشان حرف زدند، پیش گرفت.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، «بیمار و پزشک» و «دارو و درمان» آنقدر کلمات و مفاهیم مهم و حساسی هستند که نشست پاسخگویی به تماس‌های مردمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری را حساس و هیجان‌انگیر کند؛ نشستی یک ساعته با «بهرام عین اللهی» که سردی روزهای آخر پائیز از هیجان آن نکاست.

دکتر عین‌ اللهی چشم‌پزشک قهاری که اکنون ردای وزارت بهداشت و درمان بر تن دارد، در مقام عضو کابینه دولت مردمی با دقت و حوصله به سخنان تک‌تک تماس‌گیرندگان گوش می‌کند و یادداشت برمی‌دارد و در پایان، نسخه بهبود را نوشته و امضا می‌کند تا آن را به مسئول مربوطه در وزارتخانه متبوعش ارجاع دهد یا با همیاری مسئولان مرکز ارتباطات مردمی دولت آن را پیگیری و حل و فصل کند. معتقد است کارش بی‌نقص نیست اما همه تلاشش را برای بهبود شرایط درمانی و بهداشتی کشور به کار بسته و با مجموعه‌ بزرگی از همکارانش در اقصی نقاط ایران زمین شبانه‌روز در میدان است؛ جمله‌ای که با سخن حجت‌الاسلام والمسلمین «احمد صالحی» رئیس مرکز ارتباطات اینگونه کامل می‌شود: «الحمدلله همه‌ی همکاران دولت پای کار مردم هستند».

دولت پیگیر شرایط بیماران خاص است

شهروندی که خود را مبتلا به «دیستروفی دوشن» معرفی کرد، در تماس تلفنی با وزیر بهداشت، بی‌واسطه درباره مشکلات این گروه از بیماران با عین اللهی سخن گفت. از هم‌صحبتی با وزیر خرسند بود و تلاش کرد صدای مبتلایان به این بیماری‌ نادر باشد. برای عین‌ اللهی توضیح داد که بیماری‌اش در دسته بیماران خاص قرار نمی‌گیرد اما هزینه و مشکلاتش خاص است. آقای وزیر، آماری از تعداد مبتلایان به این بیماری پرسید که شهروند تهرانی تعداد مبتلایان به این بیماری که سالانه به جمعیت آن اضافه هم می‌شوند را ۱۶۴ نفر اعلام کرد و گفت که با توجه به ویژگی‌های نهفته این بیماری، تعداد افراد می‌تواند بین ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر هم باشد.

وزیر از وی خواست قرار گرفتن این بیماری در دسته بیماری‌های خاص را پیگیری و درخواست خود را به هیأت مدیره بیماری‌های خاص و کمیته علمی آن ارائه کند؛ خودش هم قول داد در این زمینه اقدامات لازم را به عمل آورد و از اقدامات پژوهشی و درمانی در حوزه این بیماری حمایت کند.

بیمار دیگری پشت خط آمد که مبتلا با MS بود و نگران شرایط خود. در پاسخ به احوال‌پرسی وزیر گفت که خوب نیست اما هم‌صحبتی با وزیر را به فال نیک می‌گیرد. با همه مشکلات حرکتی‌اش در انتخابات به آیت‌الله رئیسی رأی داده و امیدوار به آینده است. مشکلش هزینه بالای داروها بود و وزیر توصیه کرد از طریق نسخه الکترونیک آن‌ها را تأمین کند و تصریح کرد که دولت و وزارت بهداشت یارانه سلامت را به بیماران خاص اختصاص داده‌ است و او می‌تواند با ثبت اطلاعاتش در صندوق بیماران خاص از مزایای این صندوق بهره‌مند شده و خدمات دیگری هم از انجمن‌های خیریه‌ای که در این عرصه فعالیت دارند دریافت کند و در ادامه از زحمات مسئولان انجمن‌ها هم که آن‌ها را مددکار بیماران خواند، قدردانی کرد. عین اللهی همچنین اعلام کرد که اجرای طرح صندوق بیماری‌های خاص دو ماه است که در کشور آغاز و بودجه آن هم تأمین شده است.

تماس‌ها با محوریت بیماران خاص، با تماس رئیس هیأت مدیره بنیاد بیماران نادر ایران تکمیل شد. «یاسر داودیان» حساسیت‌های رئیس‌جمهور درباره بیماران نادر و شرایط نه‌چندان مطلوب آنها در این برهه زمانی را یادآور شد و از اجرایی نشدن سند ملی بیماری‌های نادر و پوشش بیمه‌ای این بیماران انتقاد کرد. آقای وزیر هم توضیح داد: «تنها بیمه مرتبط و تحت‌پوشش وزارت بهداشت، بیمه سلامت است که تلاش می‌کنیم بیماری‌های نادر را هم تحت‌پوشش قرار ‌داده و بیماران نادر را هم با افزایش اعتبار صندوق بیماران خاص، در فهرست دریافت‌کنندگان تسهیلات این صندوق قرار دهیم».

هرجور شده دارو را تأمین می‌کنیم!

«تشکر می‌کنم از دولت که داروهای این بیماری رو وارد و ما رو امیدوار کردند»؛ این جملات شهروندی بود که به لهجه‌ی زیبای کرمانشاهی با وزیر بهداشت سخن گفت. دخترش مبتلا به بیماری SAM است؛ بیماری نادری که داروهایش هم مثل خودش نادر است. از اینکه رئیس‌جمهور شخصاً با این بیماران دیدار و پیگیر شرایط آنهاست، ابراز خرسندی کرد. اول از وزیر می‌خواهد که داروی این بیماری را برای همه بیماران تخصیص دهند که وزیر بلافاصله خوشحالش می‌کند و می‌گوید که دارو برای همه بیماران بالای ۱۰ سال تخصیص داده می‌شود. بعد هم برای این پدر نگران توضیح داد که چشم‌انتظار اثربخشیِ دارو در مطالعات پژوهشی و بالینی هستیم و به محض اینکه اثربخشی آن ثابت شود، هر طور شده آن را تأمین می‌کنیم و وظیفه ماست.

روایتی از دیدار رئیس‌جمهور با بیماران SAM

پس از پایان تماس، حجت‌الاسلام صالحی به دیدار آیت‌الله رئیسی با خانواده‌ها و نمایندگان بیماران SAM اشاره کرد و گفت که رئیس‌جمهور شخصاً پیگیر مشکلات آنها بود و حتی در این دیدار وقتی اطلاع یافت که یکی از بچه‌ها به‌دلیل مشکلات حرکتی و وجود ویلچر نتوانسته بود در جلسه حاضر شود، دوباره وقت گذاشت و با او و خانواده‌اش هم جداگانه دیدار کرد.

من و شما یکی هستیم!

پرستار جوان از چهارمحال و بختیاری سخنانش را با این پرسش شروع می‌کند که «با آقای وزیر حرف می‌زنم؟». با پاسخ مثبت عین‌ اللهی، دردودل‌هایش آغاز می‌شود و از شرایط سختی که در دوران کرونا گذرانده و شرایط سخت‌تری که اکنون به‌دلیل بلاتکلیفی دارد، سخن گفت.

وزیر بهداشت هم گفت که با تمام وجود شرایط کرونا را درک می‌کند و خودش هم مبتلا و در آی‌سی‌یو بستری شده بود و می‌داند پرستاران چه زحمات طاقت‌فرسایی کشیده‌اند. عین‌ اللهی که مطالبه‌اش را پرسید، جوان گفت که می‌خواهد تبدیل وضعیت شود و از وزیر پاسخ شنید که وزرات بهداشت تلاش دارد مجوز استخدام ۲۹ هزار نفر از پرستارانی که در دوران کرونا فعالیت کردند را از سازمان اداری و استخدامی اخذ کند: «شدیداً پیگیر این موضوع هستیم و امیدواریم بتوانیم مجوز استخدام را از این سازمان بگیریم.»

وزیر به او اطمینان داد که تمایل وزارتخانه هم استخدام آنهاست و از این نظر در یک موضع با پرستار جوان است؛ رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری هم به پرستار جوان قول داد در نشست پاسخگویی رئیس سازمان اداری استخدامی کشور به تماس‌های مردمی، مشکلش را با «میثم لطیفی» در میان بگذارد.

خبر خوش برای دانشجویانی که اوکراین درس خواندند

تماس دیگر از سوی جوان دانشجوی پزشکی بود که در دانشگاه اوکراین درس خوانده و پس از آغاز درگیری‌ها مجبور به ترک آن کشور شده بود. از مشکلات ادامه تحصیلش برای وزیر گفت که مشمول خدمت سربازی بودنش هم شرایط را پیچیده‌تر کرده بود.

عین‌ اللهی در پاسخ به او تصریح کرد که شرایط انتقال دانشجویان خارج از کشور، تابع آیین‌نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است که بر اساس آن باید آزمون داده و به ادامه تحصیلات بپردازند. سپس به جوان یادآور شد که با توجه به این‌که دانشگاه‌های اوکراین برای وزارت علوم معتبر نیست، به‌دلیل شرایط خاص آن کشور، امکان امتحان برای دانشجویان ایرانی مشغول در آن کشور هم فراهم شده است و دانشجویان می‌توانند با دادن آزمون و سپردن تعهد در دانشگاه‌های داخلی درس بخوانند.

وزیر به جوان توصیه کرد که تعهد تحویل مدارک و دانشجو بودنش را به دانشگاه ارائه کند، در آزمون هم شرکت کند و به او باز هم تأکید کرد که حتی وزیر هم خارج از آیین‌نامه مصوب نمی‌تواند کاری انجام دهد. پس از پایان تماس هم نامه درخواستی جوان خطاب به معاون آموزش وزارتخانه، پاراف و دستور لازم را به توصیه حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی همراه با نگاه مساعد صادر کرد.

تولیدکننده دانش‌بنیانی در حوزه لوازم پزشکی، تماس‌گیرنده بعدی بود. دقایقی بیشتر از حد مجاز تماس‌ها و البته با جزئیات دقیق به بیان مشکلات خود پرداخت که مهم‌ترین محور آن گره‌هایی بود که نظام بوروکراسی در مسیر تولیدات وی ایجاد کرده بود.

وزیر با دقت سخنانش را شنید و نکات لازم را یادداشت و به او توصیه کرد که ابتدا به سازمان غذا و دارو مراجعه کند. وزیر همچنین به رئیس اداره بازرسی وزارت بهداشت که همراهش بود مأموریت داد که موضوع را شخصاً بررسی کرده و نتیجه را به وی اعلام کند.

جوسازی‌های رسانه‌ای را جدی نگیرید

در پایان نشست، وزیر پاسخگوی خبرنگاران هم بود و چند خبر خوش را هم به اصحاب رسانه داد.

عین‌ اللهی در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره برخی نگرانی‌ها از مهاجرت پزشکان گفت: موضوع مهاجرت جراحان و پزشکان ایرانی بیشتر فضاسازی رسانه‌ای بوده و آمارها نشان می‌دهد که وضعیت نیروهای ذخیره متخصص و تربیت شده خوب است؛ به‌طوری‌که امسال ۴ هزار دستیار به کار گرفته شده که رقم کمی نیست.

وزیر بهداشت از تسهیل شرایط برای متخصصان قلب هم خبر داد و گفت که درباره جراحان قلب هم ضوابطی ایجاد کردیم که حضور آنها را تسهیل می‌کند. پیش از این پذیرش جراح قلب با داشتن بورد جراحی امکان‌پذیر بود؛ اما امسال در شورای تخصصی اعلام شد که همه جراحان بدون داشتن بورد می‌توانند به شکل تخصصی ادامه تحصیل دهند.

عین اللهی با اشاره به اینکه امسال ظرفیت جراحان قلب چند برابر سال‌های قبل شده است، تصریح کرد: این خبرها مثل دیگر موضوعات علیه کشور در فضای مجازی منتشر می‌شود و واقعیت ندارد. وزیر تصریح کرد که به‌رغم مشکلات موجودِ کشور، وضعیت نیروی انسانی خوب است و هیچ‌گونه مشکلی در خدمت‌رسانی وجود ندارد و بخش درمانی به خوبی کار خود را انجام می‌دهد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه موضوع اشتغال در خارج از ایران هم چندان شرایط خوبی ندارد، گفت: سقف کارانه پزشکان ۲ برابر شده و در مناطق محروم هم این سقف برداشته شده است و تلاش می‌کنیم شرایط بهتر و رسیدگی بیشتری برای پزشکان فراهم کنیم تا خدمت‌گزار بهتری برای بیماران باشیم.

در وزارتخانه بهداشت چه خبر است؟

وزیر درباره شایعات استیضاحش هم ابتدا گفت که باید جلسه‌ای مستقل برای بررسی اقدامات وزارت بهداشت برگزار کنیم. سپس یکی از مهم‌ترین اقدامات وزارتخانه تحت‌مدیریتش را با یک مثال توضیح داد و به خبرنگاران حاضر در جمع گفت که در حال حاضر نه شما ماسک دارید و نه من و این یعنی مهار کرونا که یکی از مهم‌ترین دستاوردهای وزارتخانه در شرایطی‌ست که هنوز در آمریکا و اروپا و شرق آسیا مرگ و میر وجود دارد.

عین‌ اللهی تأکید کرد که سعی کرده در طول این مدت کمتر حرف زده و بیشتر عمل کند. بیمه رایگان ۶ میلیون نفر از سه دهک پایین جامعه، تشکیل و فعالیت قرارگاه جوانی جمعیت و ایجاد مراکز درمان باروری، بیمه رایگان زنان باردار و کودکانشان تا ۵ سال، رشد ۴۳ درصدی در حوزه فعالیت دانش‌بنیان‌های عرصه سلامت و ارتقای مرتبه علمی کشور، افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی به ویژه در مناطق محروم، راه‌اندازی ۸۵۰ مرکز بهداشتی در سال جاری، اضافه شدن ۱۰ هزار و ۶۰۰ تخت بیمارستانی از محورهای مهمی بود که وزیر بهداشت در توصیف عملکرد وزارتخانه مطرح کرد. با این همه اما گفت که سؤال و استیضاح حق نماینده و پاسخگویی وظیفه ماست هرچند هنوز استیضاح بنده اعلام وصول نشده است.

۱۲۰ تن آنتی‌بیوتیک وارد کردیم

وزیر درباره انتقاداتی که از وزارت بهداشت در حوزه تأمین دارو به ویژه آنتی‌بیوتیک مطرح است پرداخت و توضیح داد که به اندازه سه سال گذشته در این هشت ماه در کشور آنتی‌بیوتیک تولید شده است و مصرف آنتی‌بیوتیک به دلیل آنفولانزای زودرسی که در شهریور اتفاق افتاد، افزایش یافت که مشابه این رویه در کشورهای اروپایی و آمریکایی هم روی داد.

عین‌ اللهی از واردات ۱۲۰ تن آنتی‌بیوتیک خبر داد و گفت که مراکز تولید داروی کشور در حال فعالیت سه شیفت هستند و خوشبختانه این داروها و سرم به اندازه کافی و به‌رغم تحریم‌ها تامین شده است. غرب گرچه ادعا می‌کند دارو را تحریم نکرده اما هیچ وقت اعلام هم نمی‌کند که با توجه به تحریم‌های بانکی و پولی، پول واردات این دارو چگونه و از چه مسیری باید توسط ایران پرداخت شود؟

خبر خوش متفاوت آقای وزیر

در پایان نشست، خبرنگاران از وزیر بهداشت و درمان خبر خوش خواستند و در شروع صحبت‌هایش برای اعلام اخبار خوش این حوزه، با اشتیاق گفت «خبر خوش فعالیت انقلابی و شبانه‌روزی مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری و حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی‌ست که شرایط تماس مستقیم ما مسئولان را با مردم فراهم کرده است که از این میزان پیگیری کار مردم درس می‌گیریم».

عین‌ اللهی گفت که در طول این مدت بیش از ۸۰ سفر استانی در ۱۵ ماه گذشته داشتیم و از این شهر به آن شهر و از این روستا به آن روستا رفتیم، به درمانگاه‌ها و مساجد رفتیم و در جای محرومی مانند زیرکوه، فقط ۲۰۰ میلیارد برای بیمارستان آنجا اختصاص دادیم و به این رسیدگی به نیازهای مردم افتخار می‌کنیم.

خبر خوش دوم عین‌ اللهی، تکمیل طرح پزشکی خانواده در مناطق زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت از اول دی بود که وزیر توضیح داد که با تکمیل زیرساخت نسخه الکترونیک که از ۱۰ درصد به ۹۰ درصد رسیده و با اجرای طرح بیمه سلامت همگانی می‌توانیم این طرح را از اول دی اجرایی کنیم.

وزیر بهداشت به خواست شخص رئیس‌جمهور در این زمینه اشاره و ابراز امیدواری کرد که در بودجه سال آینده، منابع مورد نیاز برای اجرای طرح پزشک خانواده تأمین شود تا بتوان این طرح بسیار مهم و پُرمزیت را در کل کشور اجرایی کرد؛ او درباره تبعات اجرای این طرح توضیح داد که در طرح پزشک خانواده، فقط موضوع درمان نیست، بلکه هر پزشک خانواده ۳ هزار نفر را تحت کنترل خود خواهد داشت و هم بحث درمان و هم پیشگیری در آن مدنظر قرار گرفته است.

عین اللهی گفت: حضور در طرح پزشک خانواده کاملاً داوطلبانه بوده و اجباری ندارد اما هرکس وارد این طرح شد، تسهیلاتی برای آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

وزیر بهداشت و درمان با اشاره به تأمین واکسن مورد نیاز برای مقابله با کرونا، در پایان نشست از مردم خواست که حتماً سالی یک نوبت واکسن کرونا را تزریق کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha