۲۸ آذر ۱۴۰۱، ۹:۵۱
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 84974160
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تداوم حمایت‌های جنگ‌طلبانه انگلیس از اوکراین

تهران- ایرنا- انگلیس به عنوان دومین تامین‌کننده سلاح اوکراین در راستای سیاست‌های جنگ‌افروزانه خود همچنان بر تداوم حمایت‌های مالی و نظامی از کی‌یف اصرار دارد و چشم‌انداز پایان درگیری را مبهم‌تر از گذشته می کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روزنامه بریتانیایی گاردین، ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس در ادامه سیاست‌های جنگ طلبانه این کشور، با سران کشورهای شمال اروپا و بالتیک در استونی دیدار می‌کند. دیداری که موضوع اصلی آن تداوم و گسترش حمایت‌های نظامی و سیاسی از اوکراین اعلام می شود.

انگلیس از زمان آغاز درگیری‌های میان روسیه و اوکراین علاوه بر ارسال کمک‌های تسلیحاتی و مالی به کی‌یف و اعمال تحریم‌ها علیه روسیه، سربازان اوکراینی را نیز در خاک این کشور آموزش داده است.

لندن دومین تامین کننده سلاح به اوکراین پس از واشنگتن بشمار می‌رود و تاکنون ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون پوند تجهیزات نظامی به این کشور ارسال کرده است. این کشور همچنین برای سربازان اوکراینی برنامه آموزشی تدارک دیده و قصد دارد تا هر ۱۲۰ روز ۱۰ هزار سرباز آموزش دیده را آماده نبرد کند.

نخست وزیر انگلیس پیشتر نیز اعلام کرده بود که در سال ۲۰۲۳ میلادی ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین را به میزان فعلی ادامه و یا افزایش می‌دهد.

بنا بر این گزارش، کمک‌های نظامی جدید انگلیس به اوکراین صدها هزار گلوله و مهمات توپخانه‌ای را در یک قرارداد ۲۵۰ میلیون پوندی شامل می‌شود که بخشی از یک بسته کمکی نظامی است. این بسته در حال حاضر سامانه‌های موشکی و ضد هوایی را نیز شامل می‌شود.

سوناک درباره نشست پیش روی رهبران کشورهای حامی اوکراین (Joint Expeditionary Force) در لتونی نیز گفته بود که ما و متحدانمان در اروپا بار دیگر در اهتمام خود برای برقراری صلح در این قاره ثابت قدم می‌مانیم. در راه برقراری صلح باید به ادامه حمایت ‌از اوکراین ادامه دهیم.

در مقابل، کرملین بارها تاکید کرده است که انتقال سلاح کشورهای غربی به اوکراین تنها به تاخیر در مذاکره و دستیابی به راه‌حلی برای بحران اوکراین می‌انجامد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

کشورهای غربی از جمله انگلیس در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha