سفیر مسکو: سیاست آمریکا در قبال روسیه هنوز براساس منطق جنگ سرد است

تهران- ایرنا- آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا با انتقاد از ذهنیت «جنگ سرد» در ایالات متحده گفت، به نظر می‌رسد که شبح اتحاد جماهیر شوری هنوز در دالان‌های قدرت در واشنگتن جولان می‌دهد.

به گزارش ایرنا، آنتونوف در مصاحبه‌ای با نیوزویک که بامداد یکشنبه منتشر شد، اظهار کرد: به نظر می‌رسد واشنگتن نیاز دارد که همواره در رقابت با روسیه ابراز وجود کند. گویی شبح اتحاد جماهیر شوروی هنوز در دالان‌های قدرت پایتخت آمریکا جولان می‌دهد و جنگ سرد هنوز تمام نشده است.

وی آمریکا را متهم کرد که می‌خواهد منطقه‌ای از ناامنی در مرزهای روسیه ایجاد کند و بسیاری از سیاستمدارانش همچنان مطابق ذهنیت جنگ سرد عمل می‌کنند و برایشان سخت است که «احیای وجهه بین‌المللی روسیه» در دوره ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین را بپذیرند.

سفیر روس در واشنگتن بیان کرد: همه همیشه فدراسیون روسیه را مقصر مشکلات و ارزیابی‌های اشتباه می‌دانند و از مسکو برای توجیه هزینه‌های نظامی بی‌سابقه خود استفاده می‌کنند.

وی افزود: علاوه بر این، دولت آمریکا به بهانه تحولات اوکراین روابط سودمند دوجانبه میان روسیه و اروپا را تخریب کرده و اروپا را کاملا به واشنگتن وابسته کرده است.

آنتونوف تاکید کرد، آمریکا هر چند تلاش می‌کند که از طریق حمایت از اوکراین رهبری جهانی خود را اعمال کند اما نظم جهانی نوینی در حال شکل‌گیری است که اگر ایالات متحده خود را با آن تطبیق ندهد در بلندمدت در موضع باخت قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به این که «ما در آغاز گذاری طولانی و پیچیده بسوی دنیایی چند قطبی هستیم» افزود: بحران اوکراین، بدون اغراق، به نقطه عطفی در تاریخ روابط بین‌الملل تبدیل شده است.

آنتونوف گفت: سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا برای واشنگتن آنقدر مهم است تا یک منطقه‌ای از بی‌ثباتی در مرزهای ما ایجاد کند؟ این در حالی است که روسیه در نتیجه رخدادهای سال ۱۹۹۱ بشدت ضعیف شده بود و دوره‌های سختی را پشت سر می‌گذاشت و نمی‌توانست با آمریکا رقابت کند.

در حالی که گزارش‌ها حاکی از آمادگی آمریکا برای ارسال سامانه پاتریوت به اوکراین است، آنتونوف هشدار داد: تبعات ارسال تسلیحات بیشتر به جنایت‌کاران کی‌یف واقعا غیرقابل پیش‌بینی است.

وی افزود: دولت آمریکا نگرانی‌های ما را که از همه کانال‌های موجود ابراز کرده‌ایم، نادیده می‌گیرد. رویکرد عملی کاخ سفید آن است که همواره با ارسال سلاح‌های قدرتمند بیشتر و بیشتر مخاطرات را افزایش داده است. این مساله تنها یک چیز را نشان می‌دهد: واشنگتن بدنبال تشدید درگیری است.

سفیر روسیه گفت: مسکو مشتاق است گف‌توگو درباره مقابله با اولویت‌های دیگری از قبیل مبارزه جهانی با تروریسم، تغییرات جوی، بیماری‌های همه‌گیر و تضمین ثبات در منطقه قطب شمال را گسترش دهد. ما نباید مبارزه مشترک علیه فاشیسم را از یاد ببریم.

او در پایان ابراز امیدواری کرد که «واشنگتن به استدلال‌های ما اعتنا کرده و رویکرد سازنده‌ای در قبال بحران اوکراین و مخاطرات آن اتخاذ کند.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha