دمی غفلت، عمری پشیمانی

۲۴ دی ۱۴۰۱، ۱۴:۰۴
کد خبر: 84972329
الناز ملکی
دمی غفلت، عمری پشیمانی

سمنان - ایرنا - حادثه رانندگی در کسری از ثانیه رخ می‌دهد و گاه چنان این حوادث تلخ، تیشه بر هستی جان می‌زند که هیچ مرهمی یارای مداوای آن را ندارد و برای جلوگیری از تکرار این تجربیات تلخ باید درس عبرت گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، درست است که نقاط حادثه خیز جاده‌ها یکی از عوامل اصلی تصادف است، اما ای کاش همه رانندگان بدانند که خستگی و خواب آلودگی همتراز با نقاط حادثه خیز جاده حادثه آفرین است.

ای کاش پدرها در هنگام رانندگی شتاب نکنند و هنگام گذر از سرعت مطمئنه و انجام سبقت های غیرمجاز به یاد چشم های منتظر برای خانواده و فرزندان شان بیفتند و با عجله ای بی مورد، چشم‌ها را تا ابد چشم انتظار و خاطره ای تلخ به جا نگذارند.

«دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است» این شعاری است که به گوشمان آشناست ولی ای کاش بیشتر در این شعار تامل کنیم. نباید کمبود وقت را با رانندگی عجولانه و نادیده گرفتن قوانین و جانب احتیاط جبران کرد.

اکنون تعداد خودروها افزایش یافته، اما نقاط حادثه خیز همچنان وجود دارد، البته ناگفته نماند که در کنار ضرورت رعایت قوانین و مقررات، در کنار داشتن احتیاط و مراعات لازم، باید فرهنگ گذشت و بخشش در تردد در مسیرهای پرخطر جاده ها بین رانندگان به منظور کاهش تصادفات تقویت شود.

دمی غفلت، عمری پشیمانی

واژگونی خودرو در نقاط حادثه خیز، با بیش از ۳۸ درصد، پرشمارترین سانحه منجر به فوت در جاده های کشور است که این رقم در استان سمنان به ۶۰ درصد می‌ رسد.بر اساس تحقیقات در اواخر دهه ۹۰ خورشیدی هزینه کشور برای یک فرد ۴۰ ساله دارای تحصیلات عالیه و اثرگذار در جامعه در حدود ۱۰ میلیارد ریال است و متاسفانه میانگین سنی افراد جان‌باخته در سوانح رانندگی ۳۵ تا۵۰ سال است؛ پس رعایت اصل «هر ۲ ساعت رانندگی ۱۵ دقیقه استراحت رانندگان» و رانندگی با سرعت مطمئنه به عنوان راهکار کاهش حوادث دردناک و تلخ را نباید فراموش کرد.

به گفته متخصصان، در هر ۳۳ دقیقه یک هموطن در حوادث جاده ‌ای کشور جان خود را از دست می ‌دهد، واژگونی خودرو در نقاط حادثه خیز، با بیش از ۳۸ درصد، پرشمارترین سانحه منجر به فوت در جاده های کشور است که این رقم در استان سمنان به ۶۰ درصد می‌ رسد.

آمار بالای واژگونی در جاده های استان سمنان

متاسفانه از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان مهرماه شمار جان باختگان حوادث رانندگی در استان سمنان ۶۰ درصد افزایش یافت که بیشترین تعداد جان باختگان در کشور است و این آمار بالا و تامل‌برانگیز است تا جایی که سردار حسن مومنی رییس پلیس راه کشور ماه آذر در سفر به استان سمنان و بازدید از محورهای مواصلاتی این استان، گفت: آمار واژگونی خودرو در استان سمنان بالا است.

سردار مومنی با اشاره به مسیر کویری و بیابانی جاده های استان سمنان، افزود: برای پیشگیری از خواب آلودگی رانندگان، وجود استراحتگاه‌های بین‌راهی ضروری است و از طرفی مشکل دیگر رانندگی در جاده‌های این استان، سرعت زیاد خودروها اعلام شده که از میانگین کشوری ۱۰ کیلومتر بیشتر است.

وی تاکید کرد: موضوع سرعت زیاد خودروها باید با افزایش دوربین‌های جاده‌ای و به‌روزرسانی دوربین‌های موجود رفع شود.

رییس پلیس راه فراجا تاکید کرد: افزایش تابلو و علایم و خط کشی در جاده های استان سمنان و رفع سریع نقاط حادثه‌خیر جاده ای این استان ضروری است.

براساس آمار بیش از ۵۰ درصد از جاده های استان سمنان در بخش شریان اصلی، فرعی و هم چنین شهری و روستایی نیازمند نوسازی است و برای کاهش سوانح رانندگی در محورهای ارتباطی در نظر گرفتن اعتبار و تخصیص به موقع اعتبار اجتناب ناپذیر است.

اکنون بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر آزادراه و بیش از ۱۵ هزار کیلومتر بزرگراه در کشور وجود دارد و در مجموع بیش از ۷۵ درصد ترافیک عبوری در محورهای برون شهری در ۳۴ هزار کیلومتر محورهای شریانی انجام می شود.

سمنان جاده‌هایی به وسعت ۶ استان دارد

استان سمنان بیش از هشت هزار و ۶۱۲ کیلومتر بزرگراه، آزادراه و جاده اصلی و فرعی و راه روستایی دارد، بیش از ۶۰۰ کیلومتر از مسیر بیش از ۹۰۰ کیلومتری محور تهران- مشهد از استان سمنان عبور می‌کند که به دلیل تردد سالانه حدود ۲۰ میلیون نفر از جاده های سمنان، یکی از محورهای پرترافیک کشور به شمار می رود.

گستره جاده های استان سمنان به اندازه جاده‌های ۶ استان کشور است، این استان با ۹۷ هزار و ۴۹۱ کیلومتر مربع به لحاظ وسعت رتبه ششم کشوری را دارد و در هر ۶۰ دقیقه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ وسیله نقلیه از محورهای ارتباطی استان عبور می کند، در زمان اوج سفرها در هر ۶۰ دقیقه به طور متوسط بیش از یکهزار و ۲۰۰ خودرو از محورهای استان سمنان عبور می کند که با این حجم قابل توجه تردد، واژگونی خودرو یکی از رویدادهای تلخ در محورهای سمنان محسوب می شود.

گردنه آهوان، محور آرادان- گرمسار، محور گرمسار- ایوانکی، محور میامی- سبزوار- عباس آباد و محور دامغان- سمنان از محورهای پرتصادف استان سمنان است و محور دامغان- معلمان- جندق، منطقه ری آباد شاهرود، منطقه کالپوش و جاده نظامی از راه های ارتباطی فرعی پرتصادف استان سمنان است و برای کاهش سوانح رانندگی نیازمند بازسازی هستند.

برآیند داده‌ها نشان می‌دهد فرهنگ سازی و رفع مشکلات زیرساختی ارکان اصلی و اساسی کاهش تلفات جاده ای در استان سمنان است و باید در این زمینه بیش از پیش تلاش کرد.

جاده های کویری استان نیازمند توجه ویژه و عزم ملی است و با وجود به تردد میلیونی زائران، محورهای مواصلاتی استان سمنان همچنان مشکلات زیرساختی فراوانی دارد، مشکلات زیرساختی که در حوزه راه استان سمنان وجود دارد تنها به تعریض جاده ها ختم نمی شود و باید با راه اندازی جاذبه‌های طبیعی و مصنوعی، گردشگران و مسافران عبوری در جاده‌ها را برای توقف و استراحتی کوتاه ترغیب کرد.

دمی غفلت، عمری پشیمانی

آمار تکان دهنده تصادف‌های فوتی در محورهای استان سمنان

شمار جان‌باختگان حوادث رانندگی این استان از ابتدای فروردین تا پایان مهر ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۴۹ درصدی داشت و طبق آمار ۲۱۴ نفر به دلیل حوادث رانندگی در استان سمنان در مدت گفته شده براثر تصادفات جان باختند و این در حال است که به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی حتی یک کشته هم در جاده های کشور زیاد است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان چندی پیش گفت: شمار جان‌باختگان حوادث رانندگی این استان از ابتدای فروردین تا پایان مهر ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۴۹ درصدی داشت و این در حالی است که به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی حتی یک کشته هم در جاده های کشور زیاد است.

مهدی نوروزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز داشت: ۲۱۴ نفر به دلیل حوادث رانندگی در استان سمنان از ابتدای فروردین تا پایان مهر امسال جان باختند، در حالی که سال گذشته در بازه زمانی فروردین تا مهر ماه ۱۴۴ جان‌باخته به دلیل حوادث رانندگی در استان سمنان ثبت شده بود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان بیان کرد: از مجموع جان باختگان حوادث رانندگی این استان از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه، ۱۴۴نفر مرد و ۷۰ نفر زن بودند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان تصریح کرد: بیشترین حوادث رانندگی منجر به فوت در استان از ابتدای فروردین تا پایان مهر امسال مربوط به حوادث جاده‌ای با فراوانی ۱۹۲ مورد بود.

وی یادآور شد: از ابتدای فروردین تا پایان مهر امسال ۱۳ مورد تصادف منجر به فوت در مسیرهای درون شهری و ۹ مورد در جاده‌های روستایی استان سمنان رخ داد.

نوروزی خاطرنشان کرد: سه هزار و ۸۸۵ مصدوم به دلیل حوادث رانندگی از ابتدای فروردین تا پایان مهر امسال به مراکز پزشکی قانونی استان سمنان مراجعه کردند که از این تعداد ۲ هزار و ۵۱۴ نفر مرد و یکهزار و ۳۶۹ نفر زن بودند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان گفت: شمار مصدومان حوادث رانندگی در استان طی نیمه نخست سال ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ افزایش ۳۴ درصدی داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برای کاهش تصادف‌های رانندگی در محورهای مواصلاتی استان سمنان ضرورت دارد در گام اول برنامه‌ریزی اساسی، کارشناسی و کاربردی شکل بگیرد و همزمان هشدارهای ترافیکی به معنی واقعی از سوی رانندگان وسایل نقلیه اجرایی شود و پلیس به تنهایی قادر به کاهش سوانح جاده ای نیست و حمایت ویژه دولت برای افزایش تعداد اقامتگاه‌های بین راهی می تواند در کاهش سوانح رانندگی در جاده های استان بسیار موثر باشد و در یک کلام، کاهش سوانح رانندگی در جاده های استان سمنان نیازمند عزم ملی و مشارکت همگانی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha