۲۵ آذر ۱۴۰۱، ۱۰:۴۲
کد خبر: 84971537
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تورم مصرف‌کنندگان ژاپنی در ماه نوامبر، رکود چهار دهه گذشته را شکست

تهران- ایرنا- نظرسنجی اخیر خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد افزایش بهای انرژی، مواد غذایی و مواد اولیه شرکت‌های ژاپنی باعث شده تا شاخص قیمت مصرف‌کنندگان ژاپنی در ماه نوامبر، به بالاترین رقم خود طی چهل سال گذشته برسد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، شاخص اصلی قیمت مصرف کننده (CPI) در ژاپن طی ماه نوامبر که شامل قیمت مواد غذایی نشده ولی قیمت حامل‌های انرژی را در بر می‌گیرد، نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این رقم بیش از نرخ شاخص اصلی قیمت مصرف کننده در ماه اکتبر با نرخ ۳.۶ درصد خواهد بود. در ماه دسامبر سال ۱۹۸۱، شاخص قیمت مصرف کنندگان ژاپنی به رقم ۴.۰ درصد رسیده بود.

موسسه تحقیقات اقتصادی لایف دایی-ایچی با بیان اینکه شرکت‌ها بیش از گذشته در حال انتقال افزایش بهای تولید خود به مصرف‌کننده هستند، اعلام کرد: همزمان با آهسته‌تر شدن نرخ افزایش بهای انرژی، دلیلی که همچنان قیمت‌ها را بالا نگاه داشته، جهش قیمت مواد غذایی است.

براساس این گزارش، دولت ژاپن قرار است در روز ۲۲ ماه دسامبر شاخص قیمت مصرف کننده برای ماه نوامبر را اعلام کند.

بانک ژاپن (بانک مرکزی ژاپن) با وجود فشار قیمت‌ها که به طور ویژه افراد با درآمدهای پایین را با چالش مواجه کرده، از پیوستن به روند جهانی برای افزایش نرخ بهره خودداری کرده و کماکان به سیاست تسهیل پولی خود ادامه می‌دهد.

بانک ژاپن قرار است در تاریخ نوزدهم و بیستم شورای سیاستگذاری خود را برگزار کند و درباره نرخ بهره در کوتاه مدت تصمیم بگیرد. در حال حاضر نرخ هدف این بانک منفی ۰.۱ درصد است و تعهد آن برای هدایت بازده اوراق قرضه دولتی ۱۰ ساله در حدود صفر درصد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha