واگویه‌های نخبگان جامعه شاهد در سرزمین نخل و آفتاب و دریا

بوشهر - ایرنا - در یکی دیگر از پنجشنبه های کاری دولتمردان دولت سیزدهم؛ بوشهر سرزمین نخل و آفتاب و دریا میزبان معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بود تا فرصتی پیش آید و نخبگان جامعه هدف این سازمان دغدغه ها و مشکلات خود را با خادم شهدا واگویه کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان بوشهر ۲ هزار و ۱۲۱ شهید، ۶ هزار و ۶۰۰ جانباز و ۴۵۳ آزاده دارد که ۳۵۳ نفر از آزادگان این استان در قید حیات هستند و در زمان حاضر بنیاد شهید و امور ایثارگران این استان به حدود ۵۰ هزار نفر بعنوان جامعه هدف خدمت رسانی می‌کند.

امروز و در قالب سفری استانی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران وارد استان بوشهر شد تا براساس برنامه ریزی‌های انجام شده بعد از شرکت در یادواره شهید صادق گنجی در شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان، در جمع نخبگان جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثاگران در بوشهر حضور یابد.

جلسه راس ساعت تعیین شده و با نظمی مثال زدنی آغاز شد. در ابتدا، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان بوشهر سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: هرچه برای خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران خدمت کنیم، کم است و این قشر از جامعه لایق بهترین‌ها و بیشترین‌ها هستند.

به گفته نعمت‌الله غلامپور همه آحاد جامعه از جمله ما مسئولان در مقابل شهدا، ایثارگران،جانبازان و خانواده‌های آنها مسئول هستیم و باید هرچه در توان داریم بکار بگیریم تا بتوانیم تا حدودی دین خود را به آنها پرداخت کنیم.

در ادامه این نشست فرصت صحبت به نخبگان جامعه امور ایثارگران استان بوشهر داده می‌شود تا بدون واسطه مشکلات خود را با خادم شهدا در میان بگذارند.

۸۰ نفر از فرزندان شهدا در استان بوشهر بیکار هستند

عرفان زاده از فرزندان شهدای این استان است و معتقد است امروز مهمترین مشکل فرزندان شهدا و ایثارگران همانند سایر آحاد جامعه داشتن شغل مناسب و مسکن است که باید چاره ای مناسب برای این مشکل قدیمی اندیشیده شود.

او ادامه می‌دهد: در زمان حاضر براساس آمار اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ۸۰ نفر از فرزندان شهدا و ایثارگران فاقد شغل هستند هرچند قرار بود که امسال این افراد تعیین تکلیف شوند اما همچنان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گفته عرفان زاده در استانی مانند بوشهر با آن همه ظرفیت‌های اقتصادی و منابع نباید مهمترین مشکل فرزندان کسانی که روزی برای اقتدار، امنیت و پیشرفت و توسعه این نظام جان خود را کف دست گرفتند و در مقابل دشمن قرار گرفتند نداشتن شغل مناسب باشد.

آنطوری که عرفان زاده می‌گوید: هرچند براساس قانون، فرزندان شهدا و ایثارگران دارای سهمیه ۲۵ درصدی در استخدام‌ها هستند اما این امر نه تنها محقق نمی شود بلکه شاهد هستیم که به شکل‌های مختلف از آقازاده ها در برخی پست‌ها استفاده می‌شود و اگر اعتراضی شود می‌گویند" فرزندان شهدا و ایثارگران باید در آزمون استخدامی شرکت کنند و تا کی باید همه حق و حقوق به فرزندان شهدا داده شود".

این فرزند شهید از معاون رئیس جمهوری درخواست کرد: دولت راهکاری در خصوص اشتغال فرزندان شهدا و امور ایثارگران بیندیشد و دستگاه های اجرایی نیاز خود به بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام و به این صورت از ظرفیت فرزندان شهدا و ایثارگران بیشتر استفاده شود.

او تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران را نیز مورد اشاره قرار داد و خواست این مشکل فرزندان شهدا و ایثارگران را حل کند.

البته مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان بوشهر نیز حل مشکل اشتغال این جامعه را بعنوان یک چالش‌ معرفی کرد و توضیح داد که در این راستا کارگروه اشتغال در بنیاد شهید استان بوشهر ایجاد شده و تاکنون نیز در زمینه‌های کاریابی و کارآفرینی پیشرفت خوبی داشته است.

اما عرفان زاده دیگر دغدغه فرزندان شاهد و ایثارگر استان بوشهر را مسکن عنوان کرد که به دلیل کمبود زمین در شهر بوشهر امروز یک قطعه زمین را به چهار نفر می دهند و این امر باعث بروز مشکلاتی شده است.

این در حالی است که به گفته عرفان زده زمین دولتی (به وسعت ۴۰ هکتار )در شهر بوشهر وجود دارد که اگر الحاق شود این مشکل برطرف می‌شود.

فرزند شهید دیگری نیز در ادامه سخن عرفان زاده اینگونه ادامه داد که با وجود آزاد سازی اراضی از سوی پایگاه های نظامی و تغییر کاربری داده شده ، حاضر نیستند این زمین ها به خانواده شهدا بدهند و می گویند امکان واگذاری نیست اما همین زمین ها پس از چندی به کارکنان برخی دستگاه‌های اجرایی واگذار شده است.

کارآفرینی راهکاری برای حل مشکل اشتغال

هادی عدالت یکی دیگر از فرزندان شهدا است که امروز بعنوان یکی از کارآفرینان موفق معرفی شد.

عدالت توانسته در یک زمین هفت هکتاری یک گلخانه احداث کند و همچنین افزون براین نیز یکهزار اصله نخل کاشته که ۸۰۰ اصله آن به بار رسیده و توصیه ای کرد که جوانان با توان و فکر و اندیشه به فکر کارآفرینی باشند تا هم زمینه کار برای خود و هم برای جوانان هم سن و سال خود فراهم کنند.

توجه به فرهنگ دیگر خواسته خانواده شهدای استان بوشهر

اما خانواده شهدا و امور ایثارگران استان بوشهر موضوع فرهنگ را از دغدغه های رهبر معظم انقلاب دانسته و از توجه به این مساله مهم غلفت نکرده اند.

علی فریدونی از آزادگان استان بوشهر می گوید: یقین بدانید هرگونه صرف اعتبار در بخش فرهنگی بعنوان سرمایه گذاری تلقی می شود و می طلبد مسئولان توجه بیشتری به زیرساختهای فرهنگی داشته باشند.

اما در ادامه این آزاده بوشهر باز هم مهمترین دغدغه خانواده ایثارگران، آزادگان و شهدا را بیکاری فرزندان خود عنوان کرد و این مشکل را در استانی مانند بوشهر که دارای صنایع بزرگ نفت، گاز و پتروشیمی است را غیر قابل قبول توصیف کرد.

درصد جانبازی آزادگان پرداخت شود

محراب بنافی نماینده شورای مشورتی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان بوشهر می گوید: آزادگان سختی‌های زیادی کشیده اند و نیازمند توجه هستند در همین راستا باید درصد جانبازی آنها که سالهاست پرداخت نشده پرداخت شود.

اما قبل از شنیدن سخنان میهمان ویژه این برنامه تفاهم‌نامه پارک علم و فناوری استان بوشهر با بنیاد شهید و امور ایثارگران برای سهولت در تبدیل ایده به محصول و حمایت از ایده‌پردازان، نخبگان و فناوران منعقد شد.

با انعقاد این تفاهم نامه بارقه امیدی برای جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران استان بوشهر فراهم شد تا به این صورت گام جدیدی در ایده پردازی و تبدیل آنها به محصول فراهم شود.

اما امیرحسین قاضی زاده هاشمی آخرین سخنران این نشست بود و سخنان خود را با این بیان که استان بوشهر نماد مقاومت در عرصه مبارزه با استعمار و استکبار است آغاز کرد و گفت: استان بوشهر در عرصه ایستادگی در مقابل استعمار و استکبار دارای تاریخ چند صد ساله است چراکه مردم استان بوشهر به‌صورت مستقیم با استعمارگر انگلیس و استکبار جهانی آمریکای جهانخوار درگیر شدند.

رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه دشمنان با ترفندهای گوناگون اهداف خود را دنبال می‌کنند گفت: وقایع اخیر در کشور نشان داد که دشمنان انقلاب اسلامی و نظام اسلامی نگاه ویژه‌ای برای تحقق اهدافشان دارند.

او ابزار رسانه فارسی زبان را از مهمترین تهاجم دشمنان در مقطع اخیر علیه نظام اسلامی خواند و بیان کرد: لندن پایگاه سازماندهی اقدامات ضد امنیتی علیه جمهوری اسلامی شده و کسانی که در تلویزیون بی بی سی، اینترنشنال، من و تو و یا شبکه‌های دیگر با زبان فارسی با ملت ایران سخن می‌گویند از این طریق ضمن هدایت اغتشاشات، آشوب و فتنه، اهداف خود را با دروغ و تحریف دنبال می‌کنند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه در ۴۳ سال پیروزی انقلاب اسلامی توطئه‌های گوناگون از سوی دشمنان علیه ایران اسلامی اجرا شده، نوع نگاه سلطه‌گران به ایران را جهانخوارنه توصیف کرد و گفت: می‌خواهند ضمن نفوذ در اذهان مردم، از منابع آن به‌صورت رایگان استفاده کنند.

وی ادامه داد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از ۱۰۰ سال نفت این کشور را به غارت می‌بردند ولی مردم از این منابع بی‌بهره بودند.

معاون رئیس جمهوری جزیره خارگ را به‌عنوان بزرگترین پایانه صادراتی ایران مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در این جزیره قبل از پیروزی انقلاب، هیچ خدماتی از مسیر صادرات نفت به خارگ وجود نداشت و امروز اگر بیمارستان، دانشگاه و زیرساخت‌ها و شخصیت‌های تحصیل کرده وجود دارد به برکت انقلاب اسلامی است و جمهوری اسلامی این منابع که قبلاً به غارت برده می‌شد اکنون در خدمت مردم قرار می‌دهد و دیگر به بیگانگان داده نمی‌شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه بازخوانی تاریخ و افزایش آگاهی مردم در این زمینه یک ضرورت است، یادآور شد: بازخوانی تاریخ تنها نباید مختص مقطع ۴۳ سال پیروزی انقلاب اسلامی باشد بلکه باید عمق و ریشه‌های دشمنان ایران در تاریخ جستجو و به درستی بیان شود.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه فراموش کردن تاریخ گذشته محکوم به شکست است گفت: باید تاریخ ایران در ابعاد گوناگون و نقش استعمارگران، سلطه‌گران و استکبار جهانی در قالب جهاد تبیین بازخوانی شود.

او جایگاه و شان خانواده ایثارگران را بسیار والا و مهم دانست و بیان کرد: ایثارگران در عرصه فرهنگ جامعه باید نقش خود را ایفا کنند چراکه فرهنگ سازی تنها رسالت رسانه ملی نیست بلکه هر فرد به عنوان رسانه اثرگذار، می‌تواند نقش آفرینی کند.

معاون رئیس جمهوری پاسداری از خط سرخ شهادت و ایثارگران را یک ضرورت دانست و با تأکید بر ادامه مسیر شهدا، گفت: در عرصه فرهنگ‌سازی باید «انسان رسانه» نقش آفرینی و میدان‌داری کند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران استخدام سالانه در همه عرصه‌های دولتی بین ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر دانست و بیان کرد: هر چند سهمیه برای خانواده ایثارگران تعیین شده ولی برخی مواقع امکان تحقق آن برای استخدام همه ایثارگران وجود ندارد، از این نظر کارآفرینی یک ظرفیت مهم در تحقق اشتغال است که مورد حمایت ویژه قرار می‌گیرند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha