بیش از یک میلیون و هشتاد هزار دانش آموز در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند

تهران- ایرنا - معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: هنرستان ها با بیش از ۲۰۰ رشته مشغول به آموزش به بیش از یک میلیون و هشتاد هزار دانش آموز ایرانی است.

به گزارش ایرنا از وزارت آموزش و پرورش ، نشست کارگروه همکاری های آموزشی و پرورشی ایران و ونزوئلا با حضور خوزه رافائل سیلوا آپونته سفیر ونزوئلا در ایران، رودریگز دستیار سفیر ونزوئلا، مهدی فیاضی رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور، الهام یاوری رئیس سازمان پرورش استعدادهای درخشان، محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه و مهاجر نماینده معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

کاظمی معاون متوسطه آموزش و پرورش در این نشست اظهار داشت: در کشور ایران مقطع متوسطه از پایه هفتم الی پایه دوازدهم است که مشتمل بر دو پایه متوسطه اول و متوسطه دوم می باشد. دوره متوسط دوم شامل آموزش های نظری و فنی حرفه ای است.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۱۱۳ سال است که آموزش های رسمی فنی حرفه ای در ایران در هنرستان ها ارائه می شود، گفت: در سال‌های گذشته با بازنگری های متعدد پیشرفت های شگرفی در این حوزه رخ داده است و در حال حاضر هنرستان ها با بیش از ۲۰۰ رشته مشغول به آموزش به بیش از یک میلیون و هشتاد هزار دانش آموز ایرانی هستند.

در ادامه مراسم، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تجربیات بسیار مناسبی در تدوین و اجرای برنامه های آموزش فنی حرفه ای دارا هستیم و امکان اشتراک این تجربیات وجود دارد.

کاظمی ادامه داد: اخیراً برنامه های تحت عنوان دیپلماسی مهارتی با هدف مشارکت رشته های فنی حرفه‌ای با کشورهای همسایه برنامه‌ریزی شده است که به دلیل اشتراکات زیادی که در آموزش های فنی حرفه ای در دنیاوجود دارد امکان برقراری ارتباط با کشور ونزوئلا در این حوزه مقدور است.

وی افزود: یکی از اقداماتی که در خصوص تقویت روحیه پژوهشگری، نوآوری و خلاقیت دانش آموزان صورت گرفته راه اندازی پژوهش سرا ها است. این پژوهش سرا ها در رشته های نجوم، زیست فناوری، نانو، سلول های بنیادی و رباتیک با بیش از ۲۰ سال قدمت در راستای تقویت روحیه پژوهشگری دانش آموزان در حال خدمت هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد:‌همچنین به منظور توسعه عدالت آموزشی مراکز شبانه روزی در مناطق کم برخوردار کشور ایجاد شده است.

کاظمی تصریح کرد: در هنرستان‌ها، دانشگاهی تحت عنوان دانشگاه فنی حرفه ای به منظور تربیت معلمین و نیروی انسانی ایجاد شده است.

یاوری رئیس سازمان پرورش استعدادهای درخشان آموزش و پرورش هم در این نشست گفت: امکان همکاری در سه محور اصلی با وزارت آموزش و نزوئلا را خواهیم داشت. سازمان ملی استعدادهای درخشان با تجربه‌ای بیش از ۴۰ سال در تربیت، شناسایی، هدایت و جهت دهی به استعدادهای درخشان در کشور پرداخته است، این سازمان در خصوص نحوه پذیرش دانش آموزان، ساختار سازمان و نحوه اداره سازمان آمادگی ارائه تجربه به کشور ونزوئلا را دارد.

وی ادامه داد: در محور المپیادهای جهانی که ایران با دستاوردهای قابل قبولی در سالهای گذشته در این خصوص داشته است امکان آموزش به دانش آموزان ونزوئلایی را دارد. در صورت استقبال کشور ونزوئلا امکان فراهم آوردن بستر های حقیقی و مجازی به منظور آموزش دانش آموزان المپیادی ونزوئلا توسط کشور ایران وجود دارد.

رئیس سازمان پرورش استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: فضایی به منظور تربیت معلمانی که برنامه های علمی و فرهنگی برای دانش آموزان المپیادی دارند پدید خواهیم آورد تا این مهم به سرانجام رسد.

یاوری افزود در مقابل، وزارت آموزش و پرورش ایران پذیرای تجربیات کشور ونزوئلا در خصوص ارزش های فرهنگی مردم در حوزه مقاومت در ارتباط با دانش آموزان خواهد بود.کاظمی

مهاجر نماینده معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش ابراز داشت: معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در کنار معاونت آموزشی در دو حوزه رسمی و غیررسمی برنامه هایی در خدمت دانش آموزان جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی تصریح کرد: در آموزش و پرورش سند تحول بنیادینی با ۶ ساحت تربیتی برای دانش آموزان تنظیم شده است. ساحت تربیتی اعتقادی، اخلاقی، ساحت تربیتی اجتماعی، سیاسی، ،ساحت تربیتی هنری و زیبایی شناختی ،ساحت تربیتی زیستی و بدنی ، ساحت اقتصادی و حرفه ای ۶-ساحت علمی و فناورانه، در بخش رسمی، معاونت پرورشی و فرهنگی برنامه هایی برای مشارکت، جذابیت و با نشاط شدن آموزش در کل کشور دارد.

نماینده معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: شورای دانش آموزی برنامه‌ای است برای تمرین مشارکت و مسئولیت پذیری دانش آموزان ایران که دانش آموزان در هر مدرسه پنج الی نه نفر را انتخاب نموده تا در اداره محل تحصیل خویش نقش فعالی داشته باشند.

مهاجر خاطرنشان کرد: در زمینه ساحت تربیتی هنری و زیبایی شناختی به دنبال استفاده از ابزار هنر که زبان مشترک همه مردم سراسر دنیاست، تئاتر درسی برای دانش آموزان ایجاد گردیده است در این برنامه چند دانش آموز با انتخاب یک موضوع درسی و نمایش آن برای دانش آموزان دیگر امکانی جهت یادگیری برای دوستان خود را ایجاد می نمایند.

وی تصریح کرد: در حوزه غیر رسمی به منظور پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان فضاهایی با نام کانون های فرهنگی و تربیتی و اردوگاه های دانش آموزی پدید آمده است .

ونزوئلا مجدانه به حمایت های ایران در خصوص آموزش به دانش آموزان ونزوئلایی نیازمند است

سفیر ونزوئلا در ایران هم در ادامه این نشست گفتکرد: دیدار رئیس جمهور ونزوئلا با ایران نتایج بسیار مفیدی را به همراه داشت که یکی از آنان برگزاری نهمین دوره کمیسیون مشترک ونزوئلا بود که در این کمیسیون معاون رئیس جمهور برنامه هایی را در جهت دیدار ها و حمایت های جمهوری اسلامی ایران از ونزوئلا تدوین کرده‌ است.

وی با تاکید بر آموزش که محور اصلی ملت و کشور است، گفت: کشور ونزوئلا در موضوع آموزش خواهان ارتقاء است.

سفیر ونزوئلا در ایران خاطرنشان کرد همانطور که رهبر آزادیبخش سیمون بولیوار گفته است اخلاقیات از نیازهای اساسی یک ملت است ، چاوز نیز تاکید ویژه‌ای به آموزش دانش آموزان خصوصاً دانش آموزان مقطع ابتدایی داشتند زیرا مقطع ابتدایی پایه ای برای دوره های آتی است.

سیلوا ادامه داد: فرهنگ یکی از اساسی ترین محورهای اصلی یک ملت است و از فرهنگ مردم هر کشور می توان اقدامات مثبت یک دولت را متوجه شد. در کشور ونزوئلا سازمان بولیواری دانش آموزی به نام OBE تاسیس شده است که در این مرکز نمایندگان مجلس و رهبران بزرگی پرورش یافته اند.

وی ابراز داشت: در کمال فروتنی ونزوئلا امکان اشتراک موضوعات متعددی در حوزه آموزش با ایران دارد.

سیلوا خاطرنشان کرد: ونزوئلا مجدانه به حمایت های ایران در خصوص آموزش به دانش آموزان ونزوئلایی نیازمند است. بدون آموزش کشوری وجود ندارد و صلح در آموزش نهفته است.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش ایران برای پیشبرد این اهداف چند راهکار عملی را ارائه می دهد تا در صورت تایید کشور ونزوئلا اقدامات لازم را انجام دهد شامل در صورت ایجاد بسترهای اینترنتی مناسب با حضور همکاران ونزوئلایی و ایرانی برگزاری وبینار های تخصصی در این سه محور امکان پذیر است، امکان سفر تعدادی از اساتید ایرانی به منظور پیشبرد سه محور ذکر شده به کشور ونزوئلا به منظور انتقال تجربیات نوآوری‌ها و OBE دو کشور به وجود خواهد آمد، ، بخش‌های خصوصی دو کشور به صورت مشترک مدارس تیزهوشان و فنی حرفه ای به عنوان الگو در کشور ونزوئلا تاسیس کنند، مهدی فیاضی تاکید کرد: یکی از نکات قابل توجه برای کشورهای مقاومت سواد رسانه ای است، تربیت در حوزه سواد رسانه‌ای برای دانش آموزان ونزوئلا باید انجام شود.

در پایان سفیر ونزوئلا در ایران بیان کرد به صورت رسمی از وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و اساتید خبره ایرانی جهت حضور در کشور ونزوئلا دعوت می شود.

فیاضی اظهار داشت: در بازدید گذشته وزیر آموزش ونزوئلا و هیات دانش آموزی از ایران، برنامه های بسیار مفیدی انجام پذیرفت و در جلسه ای که وزرای آموزش و پرورش دو کشور داشتند مقرر شد کار گروهی به منظور همکاری هایی در حوزه قرار های عملیاتی، اجرایی و کاری در راستای همکاری های آموزشی و دانش آموزی نوجوانان دو کشور تشکیل شود که این جلسه بدین منظور تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا معاونین وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران موضوعات همکاری های آموزشی و پرورشی را بیان خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha