احیای قنات‌های مرند با ۹۰ میلیارد ریال اعتبارات سفر رئیس جمهور

تبریز - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: یکی از دستاوردهای سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی در خرداد ماه امسال تصویب ۹ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و لایروبی قنات‌های شهرستان مرند بود که با تخصیص بخشی از این اعتبار در دست اجراست.

علی صیادی روز چهارشنبه به ایرنا گفت: امسال از این اعتبار ۸۰۰ میلیون تومان به شهرستان تخصیص یافته است که ۵۰۰ میلیون تومان در بخش یامچی و ۳۰۰ میلیون تومان در بخش مرکزی هزینه خواهد شد تا قنات های شهرستان جان تازه ای بگیرند.

وی اظهار کرد: شهرستان مرند دارای ۳۱۱ رشته قنات است که بیشتر این قنات های در بخش یامچی قرار دارد و سالانه حدود ۳۴ میلیون مترمکعب آب از آنها استحصال می شود.

صیادی گفت: میزان آب مورد نیاز بخش کشاورزی شهرستان مرند ۱۸۹میلیون مترمکعب می باشد که به صورت عمده از منابع آبهای زیرزمینی(چاههای عمیق و قناتها و چشمه ها) تامین می شود .

وی با اشاره به آسیب‌پذیر بودن قنات نسبت به چاه‌های عمیق در مقابل سیل و زلزله ، اضافه کرد: بی‌توجهی به مرمت آنها موجب خشک شدنشان می‌شود اما، امروز با توجه به بروز خشکسالی، احیای قنات ها می‌تواند روشی مقرون به صرفه و راهبردی برای تأمین آب باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند با اشاره به اینکه از سایر برنامه های مقابله با خشکسالی در شهرستان طرح تغییر الگوی کشت می باشد، گفت: کشت پسته در بخش یامچی و زعفران در شرق شهرستان مرند و در شهر بناب مرند نتایج خوبی داده و مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است .

وی خاطرنشان کرد: سرعت اجرای سامانه های آبیاری نوین، توسعه کاشت محصول گلخانه‌ای و کم آب بر نظیر کاشت زعفران و پسته از سوی کشاورزان این منطقه به خاطر تداوم خشکسالی افزایش یافته است .

شهرستان مرند در تولید چند محصول از جمله زردآلو ، زعفران و پسته مقام اول استان آذربایجان شرقی را دارد.

رییس جمهور ۱۲ خرداد امسال در قالب بیست و سومین سفر استانی به آذربایجان شرقی سفر کرد.

در این سفر ۲۸۰۰ میلیارد تومان برای بخش کشاورزی استان مصوب شد و قسمتی از اعتبار ۴۰۰۰ میلیارد تومانی برای بخش آب هم در بخش کشاورزی سرمایه گذاری می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha