به گزارش ایرنا از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، همزمان با برگزاری آیین پایانی چهاردهمین ویژهبرنامه هفته پژوهش، برگزیدگان این رویداد در بخشهای مقاله، پایاننامه و رساله، گزارش اقدامپژوهی، تحلیل آثار اقدامپژوهی، پژوهش اعضا و جستارنویسی معرفی شدند.
بر همین اساس در بخش مقاله ۶۰ اثر، پایاننامه و رساله ۲۸ اثر، گزارش اقدامپژوهی ۱۰۵ اثر، تحلیل آثار اقدامپژوهی ۴ اثر، پژوهش اعضا ۱۱۲ اثر و جستارنویسی ۲۶ اثر به دبیرخانه هفته پژوهش کانون ارسال شده بود.
از مجموع آثار ارسال شده، دو اثر برگزیده و یک اثر شایسته تقدیر در بخش «مقاله»، سه اثر برگزیده در بخش «پایاننامه و رساله»، سه اثر برگزیده در بخش «گزارش اقدامپژوهی»، یک اثر برگزیده در بخش «تحلیل آثار اقدامپژوهی»، شش اثر برگزیده و هشت اثر شایسته تقدیر در بخش «پژوهش اعضا» و سه اثر برگزیده در بخش «جستارنویسی» معرفی شدند.
پژوهش نیاز به استمرار دارد
مدیرعامل کانون پرورش فرکری کودکان و نوجوانان نیز در این برنامه با قدردانی از برگزارکنندگان چهاردهمین ویژهبرنامه هفته پژوهش کانون گفت: این برنامه نباید تنها مختص هفته پژوهش باشد بلکه نیاز به استمرار دارد.
حامد علامتی با بیان اینکه باید فرزندان خود را با پشتوانه پژوهش بزرگ کنیم، ادامه داد: دو نوع پژوهش وجود دارد؛ اول پژوهش برای کودک و نوجوان که کار ما و مسئولان است و دوم کاری که خود بچهها انجام میدهند و نمونهاش کارهای شماست.
وی سپس با اشاره به حدیث حضرت علی (ع) که در کتاب پایه نهم آمده است و فرمودند «هیچ کاری به ارزش و اهمیت تحقیق و پژوهش نیست، اضافه کرد: این حدیث در فضای خداشناسی مطرح شده اما در فضای عمومی هم میتوانیم برای اهمیت تحقیق و پژوهش به کار ببریم.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: چه زمانی میخواهیم یک تحقیق را شروع کنیم؟ وقتی سوالی در ذهن ما ایجاد شد سمت تحقیق میرویم؛ یعنی اولین موردی که به ذهن ما میرسد و منجر به تحقیق میشود سوال است. سوال زمانی پیش میآید که فکر کنیم. بنابراین هروقت خوب فکر کردید به سوالهایی میرسید که باعث میشود تحقیق کنید. در این مسیر رسیدن به پاسخ، کنجکاوی هم وجود دارد.
وی افزود: از اتفاقات اطرافمان نباید به راحتی عبور کنیم، اینها باعث میشود فکر کنیم. وقتی با دقت به مسائل نگاه کنیم پرسشگری ایجاد میشود و امروز هدف کانون پرورش فکری فراهمسازی این مسیر برای کودکان و نوجوانان است.
علامتی خطاب به نوجوانان حاضر در مراسم گفت: پیشنهاد دارم برای اینکه سوال ایجاد شود دفتری داشته باشید تا هروقت در ذهنتان سوالی پیش آمد بنویسید. سپس درباره سوال، مطالعه و از اهل فن پرسش کنید. این تحقیق و پژوهش نوجوانانه میشود و با بزرگتر شدن شما این پژوهش تخصصیتر خواهد شد.
سازمان پویا به پژوهش نیاز دارد
همچنین معاون فرهنگی کانون در ادامه این مراسم با تشکر از همکاران در بخشهای ستادی و استانی که در هفته پژوهش فعالیت کردند، گفت: پژوهش مهم است و هفته پژوهش فرصتی است تا تلنگری به خود بزنیم.
محمود مروج اظهار داشت: پژوهش یک اثر تشریفاتی و درجه چندم نیست بلکه امری بسیار ضروری است که هر سازمان زنده و پویایی به آن نیاز دارد. در واقع پژوهش مسیر را روشن میکند و چشم بینای هر سازمان و جریان پژوهشی است.
وی ادامه داد: هفته پژوهش فرصتی است تا یادآوری کنیم پژوهش برای هر سازمان زنده به ویژه سازمان فرهنگی ضروری و لازمه کار است. پژوهش الزاماتی دارد و بدون آن نمیشود آینده روشنی برای سازمان درنظر گرفت.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه در سازمانها لازم است ابتدا فرهنگ استفاده از پژوهش جا بیافتد، افزود: باید به نتایج پژوهش پایبند باشیم و فرهنگ استفاده از نتایج پژوهش نهادینه شود. پژوهش ابزاری است که وضعیت مطلوب را نشان میدهد و شناخت وضعیت موجود به کمک آن اتفاق میافتد.
کانون، پیشرو جریان ادبیات کودک است
در بخشی دیگر از این مراسم، مدیرکل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کانون پرورش فکری در سابقهای بیش از نیم قرن برای شکلدهی جریانهای موثر در حوزه فرهنگ و ادبیات کودک پیشرو بوده است و برگزاری برنامههای پژوهشی و نتایج پژوهشهای علمی بیتردید در تداوم و تعمیق این جریان بسیار اثربخش است.
سیده نسرین سجادیان ادامه داد: برهمین اساس موضوع محوری در برگزاری برنامه امسال، موضوع مسألهشناسی در حوزه کودک و نوجوان انتخاب شد.
چهاردهمین ویژه برنامههای هفته پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۱۹ تا ۲۳ آذر سال ۱۴۰۱ با شعار «مسالهشناسی کودک و نوجوان، افق روشن آینده» برگزار شد.
اسامی برگزیدگان بخشهای مختلف این ویژهبرنامه در سایت خبری کانون به نشانی www.kanoonnews.ir اعلام شده است.
نظر شما