۲۲ آذر ۱۴۰۱، ۱۷:۰۳
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84969309
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آنکتاد نسبت به وخامت روند کند تجارت جهانی در سال ۲۰۲۳ هشدار داد

تهران – ایرنا – کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل (آنکتاد) روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد که انتظار می رود روند کند شدن تجارت جهانی در سال ۲۰۲۳ شدت یابد و رو به وخامت گذارد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، در این گزارش آمده است: در حالی که چشم انداز تجارت جهانی نامشخص است، عوامل منفی بر موارد مثبت ارجحیت دارد.

همچنین گفته می شود که ارزش تجارت جهانی احتمالا در سه ماهه چهارم سال جاری هم برای کالاها و هم برای خدمات کاهش یابد، پس از آنکه تجارت خدمات در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار بوده است.

چندی پیش سازمان تجارت جهانی پیش بینی کرد که رشد تجارت جهانی در سال آینده میلادی (۲۰۲۳) به دلیل افزایش شدید قیمت حامل های انرژی، مواد غذایی و افزایش نرخ بهره که واردات را محدود کرده است، کاهش یابد.

این نهاد تجاری مستقر در ژنو نسبت به بدتر شدن رشد تجاری جهان با وخیم شدن جنگ اوکراین هشدار داد.

این سازمان اعلام کرد که تجارت کالاها در سال جاری میلادی ۳.۵ درصد افزایش خواهد یافت. پیش بینی ماه آوریل (فروردین) این سازمان در زمینه تجارت کالاها ۳ درصد بود. با این حال، برای سال ۲۰۲۳، رشد تجاری تنها یک درصدی را پیش بینی کرد.

سازمان تجارت جهانی قبلا پیش بینی کرده بود که رشد تجارت جهانی در سال ۲۰۲۳ میلادی ۳.۴ درصد باشد.

«کریستالینا جورجیوا» رییس صندوق بین المللی پول نیز ماه گذشته با اشاره به وضعیت شکننده اقتصاد جهان و با تاکید بر اینکه نباید اجازه داد تجارت جهانی قربانی سیاست شود، گفت: تکه تکه شدن اقتصاد جهانی به بلوک‌های ژئوپلیتیکی جدا از هم، به طور قابل توجهی به رشد کشورها آسیب می‌زند.

جورجیوا در اجلاس سران گروه ۲۰، گفت: اکنون ۳۴۵ میلیون نفر در جهان از بحران غذایی که نتیجه جنگ روسیه در اوکراین، تورم بالا و بلایای آب و هوایی است، رنج می برند.

وی گفت که کشورهای گروه ۲۰ باید اجازه دهند تجارت جهانی کار خود را انجام دهد و نباید آن را به مسائل سیاسی گره بزنند.

صندوق بین المللی پول محاسبه کرده است که چنین جهان تقسیم شده‌ای سالانه حداقل ۱.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را از دست می دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha