۲۲ آذر ۱۴۰۱، ۱۵:۱۵
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84969220
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سخنگوی کرملین: اوکراین باید با واقعیت‌های موجود کنار آید

تهران – ایرنا – دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین روز سه شنبه اعلام کرد که مسکو پیشنهاد صلح مطرح شده از سوی ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین را که مستلزم خروج نیروهای روسی از قلمروهای اوکراینی است، نمی پذیرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، وی تاکید کرد که کی یف باید واقعیت های ارضی جدید را به رسمیت شناسد.

سخنگوی کرملین یادآور شد که واقعیت های جدید شامل الحاق چهار منطقه اوکراینی به خاک روسیه است.

وی به درخواست زلنسکی از رهبران گروه هفت اشاره داشت که مواردی از جمله تجهیز بیشتر نظامی اوکراین، حمایت از ثبات مالی و انرژی در این کشور و پشتیبانی از راه حل صلحی که مستلزم خروج نیروهای روسی از قلمروهای اوکراینی است را شامل می شد.

پسکوف گفت: سه گام به سوی استمرار خصومت وجود دارد. طرف اوکراینی باید واقعیت هایی را که در طول این مدت به وجود آمده است، در نظر بگیرد.

وی افزود: این واقعیت ها، نشان می دهد که موضوعات جدیدی در فدراسیون روسیه مطرح شده است. این موارد در نتیجه همه پرسی های برگزار شده در این قلمروها نمود یافته است. بدون در نظر گرفتن این واقعیت های جدید، هیچ نوع پیشرفتی ممکن نیست.

سخنگوی کرملین اضافه کرد که مساله آغاز خروج نیروهای روسی از قملرو اوکراین تا پایان سال جاری به طور کلی مطرح نیست.

اوکراین و متحدان غربی اش همه پرسی های برگزار شده در چهار منطقه در جنوب و شرق اوکراین را غیرقانونی خوانده اند.

از زمان الحاق این مناطق به بعد، روسیه بارها از تمایل به برگزاری مذاکرات صلح با اوکراین سخن گفته اما در عین حال تاکید کرده است که از سوی کی یف و غرب برای این مذاکرات عزم و آمادگی لازم را مشاهده نمی کند.

غرب مدعی است که مسکو با طرح مساله مذاکرات دیپلماسی، درصدد خرید زمان برای تجهیز مجدد نیروهایش است، اتهامی که روسیه آن را رد می کند.

اوکراین می گوید روسیه باید حملات را متوقف و از همه قلمروهای اشغالی خارج شود و زلنسکی نیز از رهبران گروه هفت خواسته است از طرح وی برای تشکیل اجلاس ویژه صلح جهانی حمایت کند.

تمرکز این اجلاس بر اجرای طرح صلح ۱۰ ماده ای اوکراین معطوف خواهد بود که علاوه بر موارد دیگر، بر عقب نشینی نیروهای روسی از اوکراین و برخوردار نشدن کی یف از امتیازات ارضی تاکید دارد.

چندی پیش مراسم رسمی الحاق چهار منطقه اوکراین به روسیه با سخنرانی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مسکو برگزار شد که واکنش های منفی آمریکا، کشورهای غربی و اتحادیه اروپا را به همراه داشت.

دولت های غربی و کی یف اعلام کردند که نتایج همه پرسی در مناطق چهارگانه اوکراین را که به تصرف نیروهای روسیه درآمده، نقض قوانین بین المللی و اجباری بوده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha