باید قدردان داشته‌هایمان باشیم

تهران- ایرنا- کارگردان مستند «هنرمند واحد ۵» گفت: در همه زمینه‌ها باید قدردان داشته‌هایمان باشیم و سعی در برندسازی و یا حتی حفظ و تقویت برندهای خودمان کنیم.

محمدصالح حجت الاسلامی پژوهشگر و کارگردان فیلم مستند هنرمند واحد۵ در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره شکل‌گیری و ساخت این فیلم فت: وقتی زنده یاد حبیب الله صادقی از دنیا رفت، ما در حوزه هنری وظیفه خودمان می‌دانستیم که باید به ابعاد کاری و فکری ایشان بپردازیم. از آنجایی که من پیشینه روزنامه‌نگاری و با هنرمندان حشر و نشر داشتم، این وظیفه به من محول شد.

وی با بیان اینکه بسیاری معتقدند حبیب‌الله صادقی از بزرگترین نقاشان انقلاب و هنرمندان موثر چند دهه اخیر کشورمان بوده، تصریح کرد: در ساخت این اثر به دنبال این بودم که نه تنها اثری برای امروز بلکه با نگاهی به نسل‌های آینده داشته باشم و پیوسته این سوال در ذهنم بود که آیا کمکی به شناختن بیشتر این هنرمند مطرح هنرهای تجسمی می‌کند یا نه؟ همانطور که بعد از گذشت قرن‌ها هنوز هم خبرهای جدیدی در مورد آثار هنرمندانی همچون لئوناردو داوینچی شنیده می‌شود و همین خبر سبب می‌شود موجی از علاقمندان برای تماشای آثار مهم این نقاش به موزه لوور بروند ما هم در همه زمینه‌ها باید قدردان داشته‌هایمان باشیم و سعی در برندسازی و یا حتی حفظ و تقویت برندهای خودمان کنیم.

حجت الاسلامی تاکید کرد: ما هنرمندانی امثال حبیب الله صادقی را با ده‌ها، صدها و بعضا هزارها اثر داریم که حتما می‌توانیم چندین اثر شاخص هنری را از بین آثار ایشان انتخاب کنیم و زمانه و زندگی او را در آن اثر ببینیم. بنابراین آن مخاطبی که علاقمند به تاریخ هنر ایران و انقلاب است، باید کنجکاو باشد که در «هنرمند واحد۵» چه گذشته است و چه اطلاعاتی می‌تواند کسب کند.

وی افزود: وقتی وارد ساخت شدیم متوجه شدیم با یک فیلم کوتاه نمی‌توان آنچه را که لازم است را در مورد هنرمندی پرکار، مسلط و چند بعدی بیان کرد برای همین تصمیم گرفته شد در قالب یک کار بلند زندگی هنری و حرفه‌ای او را روایت کنیم.

این فیلمساز درباره حضور طیف قابل توجهی از مصاحبه‌شوندگان در این فیلم توضیح داد: در عین حال که بخشی از روابط خودم نیز در شکل‌گیری بهتر این کار موثر بود اما واقعیت این است که حبیب الله صادقی روابط انسانی گسترده ای داشت و یکی از مهارت‌ها و خصلت‌های ویژه‌اش مردم‌داری این هنرمند بزرگ بود و در عین حال جایگاه خاص هنری‌اش بر همه مسجل بود و هست. همین ویژگی‌ها باعث می‌شد که حتی افرادی که تن به مصاحبه‌های معمول نمی‌دادند نیز همراه ما شوند، یعنی حضور حبیب الله صادقی هنوز بعد از درگذشتش هم امتداد داشته و دارد. رابطه این هنرمند و عشق و محبتی که به ودیعه گذاشته بود، همه در کار تاثیرگذار بود.

باید قدردان داشته‌هایمان باشیم

کارگردان فیلم مستند «هنرمند واحد۵» در ادامه با اشاره به اینکه فیلمش می‌توانست بهتر و غنی‌تر باشد، گفت: حبیب الله صادقی کسی بود که با مشارکت در برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای بزرگی همچون جشنواره جوان، هنر مقاومت، دوسالانه نقاشی جهان اسلام تاثیر خاص خود را در استعدادیابی و تولید آثار باارزش و پرمحتوا گذاشته است. حتی برپایی نمایشگاه «ایران درودی» در موزه هنرهای معاصر تهران سبب شد ایران درودی در کشورش، ایران بماند و من دوست داشتم تصاویر و فیلم‌هایی از این نمایشگاه داشته باشم که به دلیل مرمت موزه هنرهای معاصر تهران و در دسترس نبودن آرشیو این مجموعه میسر نشد. همچنین کاش می‌توانستم با تمام آن جمعی که به عنوان هنرمند انقلاب شناخته می‌شوند و همگی از دوستان و همکارانش بودند، درباره حبیب مصاحبه بگیرم. و کاش بایگانی‌های دقیق تر و بهتری از دهه ۶۰ در اختیار داشتیم تا فیلم غنی‌تری داشته باشیم.

حجت الاسلامی در پایان تاکید کرد: آقای صادقی هنرمندی اصیل بود و عشق به وطن و ایمان با هنرش عجین شده بود و شوریدگی توام با آرامشی که او داشت، نه تنها در آثارش متجلی است بلکه به فیلم هم منتقل شده و به طور قطع این مهمترین میراثی است که به ودیعه گذاشته است.

فیلم مستند «هنرمند واحد ۵» شامگاه یکشنبه ۲۰ آذرماه در اولین روز شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» اکران و رونمایی شد.

مستند «هنرمند واحد ۵» به کارگردانی محمدصالح حجت‌الاسلامی و تهیه کنندگی حسین نشاطی در بخش «خارج از مسابقه» شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» حضور دارد. این فیلم مستند با حضور نزدیک به بیست چهره مطرح هنری از جمله محمدعلی نجفی، کاظم چلیپا، حسین خسروجردی، ناصر پلنگی، مرتضی اسدی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، عبدالحمید قدیریان و … به مرور ابعاد هنری و فعالیت‌های هنرمند مطرح دهه‌های اخیر پرداخته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha