۲۲ آذر ۱۴۰۱، ۹:۴۲
کد خبر: 84968696
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قطرگیت؛ رئیس پارلمان اروپا وعده اصلاح و شفافیت داد

تهران- ایرنا- رئیس پارلمان اروپا وعده داد در این نهاد که با رسوایی مالی به لرزه درآمده است، اصلاحات اجرا شود و شفافیت در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از رادیو فرانسه، روبرتا متسولا رئیس پارلمان اروپا در اظهارات دیشب (دوشنبه) با ابراز «خشم، عصبانیت و ناراحتی» از آنچه در این نهاد در پرونده موسوم به «قطرگیت» رخ داد، از آغاز «تحقیقات داخلی» برای بررسی تمام حقایق مربوط به پارلمان اروپا خبر داد.

این مقام اروپایی اطمینان داد که برخی رویه‌ها در این نهاد بهبود می‌یابند و افزود: هیچ مصونیتی وجود نخواهد داشت (...) هیچ چیز پنهان نخواهد شد.

متسولا وعده داد: یک روند اصلاحی را راه اندازی خواهیم کرد تا ببینیم چه کسانی به دفاتر مرتبط با ما دسترسی دارند، این سازمان ها، سازمان های غیردولتی و افراد مرتبط چگونه تامین مالی می شوند و چه ارتباطی با کشورهای ثالث دارند.

رئیس پارلمان اروپا در استراسبورگ گفت: ما شفافیت بیشتر را به ویژه در مورد جلسات با بازیگران خارجی درخواست خواهیم کرد.

پلیس بلژیک روز دوشنبه پس از زندانی شدن اوا کایلی نماینده منتخب یونان در بروکسل، به ساختمان پارلمان اروپا در بروکسل یورش برد. این نماینده سوسیالیست پارلمان اروپا، که یکی از ۱۴ معاونت ریاست پارلمان را در اختیار دارد، مظنون است که از دوحه برای دفاع از منافع این کشور که در حال حاضر میزبان جام جهانی است، رشوه دریافت کرده است. در این تحقیقات چهار نفر دیگر نیز زندانی شدند.

قطرگیت؛ رئیس پارلمان اروپا وعده اصلاح و شفافیت داد

در جریان ۲۰ مورد تفتیش صورت گرفته توسط پلیس، ۶۰۰ هزار یورو در خانه یکی از مظنونان، چند صد هزار یورو در یک چمدان در یک اتاق هتلی در بروکسل و حدود ۱۵۰ هزار یورو دیگر در آپارتمان متعلق به یک نماینده پارلمان اروپا کشف و ضبط شد.

در پی بازداشت کایلی، رئیس پارلمان اروپا او را از سمت نایب رئیسی این نهاد تعلیق و در پی آن فراکسیون سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها در پارلمان نیز اعلام کرد که عضویت این نماینده یونانی ۴۴ ساله را به حالت تعلیق در آورده‌ است. در واکنشی دیگر حزب سوسیالیست یونان اعلام کرد که اوا کایلی را از این حزب اخراج کرده است. همچنین دیشب اخباری مبی بر مسدود شدن اموال وی در رسانه ها منتشر شد.

این پرونده «فساد» و «پولشویی» در یک باند سازمان یافته، سازمان‌های غیردولتی و منتخبان پارلمان اروپا را بر آن داشت تا بر لزوم اجرای برخی از «اصلاحات عمیق» در این نهاد به‌ویژه در مورد مصونیت نمایندگان از مجازات تاکید کنند.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان که دریافت کمک های اروپایی برای کشورش به تکمیل اقدامات دولتی در مبارزه با فساد مشروط شده است، دیروز در توئیتی کنایه آمیز نوشت: سلام به پارلمان اروپا. نمایندگان پارلمان اروپا می گویند که عمیقا نگران فساد در مجارستان هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha