باغداران خراسان‌شمالی از کودهای ازته در فصل سرما استفاده نکنند

بجنورد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه باغداران از کودهای ازته در فصل سرما استفاده نکنند گفت: فصل زمستان دوران خواب درخت است و از آنجایی که کود ازته موجب رشد می شود بنابراین تاثیر معکوسی در مقاوت درخت در برابر سرما ایجاد می کند.

محمد عفتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ازت از عناصر ضروری مورد نیاز برای رشد گیاهان است که نقش حیاتی در رشد رویشی و سبزینگی گیاهان دارد که به منظور افزایش کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی و جلوگیری از کمبود عناصر، کودهای مختلفی از جمله کودهای حاوی نیتروژن (ازت) در فرمولاسیون‌های مختلف و در مراحل رشدی گیاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: کودهای ازته در فصول گرم مورد استفاده قرار می گیرد و کشاورزان استان به صورت سنتی در فصل سرما نیز از این کود استفاده می کنند که تاثیری در روند بهبود درخت ندارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: درختان با شروع سرما در فصل پاییز و زمستان ضعیف می شوند که اگر از ریزمغذی ها و کود دامی استفاده شود، درخت در مقابل سرما مقاوم می شود.

باغداران هرس را به تاخیر بیندازند

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در ادامه افزود: متاسفانه برخی از کشاورزان مناطق مانه و سملقان در فصل سرما اقدام به هرس درخت می کنند و عملیات هرس درختان باید تا رفع تهدید سرما به تعویق انداخته شود و هرس درختان میوه در اوایل بهار انجام دهند.

وی عنوان کرد: هرس درختان رشد گیاه را تحریک می‌کند و در هنگام وقوع یخبندان سبب صدمه به درختان گردو، انگور و انجیر می شود.

عفتی یادآور شد: هر اقدامی از کشاورزان برای رفع سرمازدگی و مقاوم کردن درختان باید قبل از فصل پاییز انجام شود و باغدران در این زمان باید محلول پاشی درختان را انجام دهند چرا که درختان برای فصل سرد تقویت می شوند.

وی اظهار داشت: مرحله دوم محلول پاشی را باید اواخر زمستان و اوایل بهار با کودهای ریز مغذی، اسید فولیک و سولفات روی و ازت انجام دهند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی از کشاورزان خواست تا قبل از پاییز و سرما مدار آبیاری را تنظیم کنند تا اینکه درخت آمادگی سرمای زودرس را نیز داشته باشد و در آخرین آبیاری نیز باید کشاورزان از کودهای اسید آمینه و پتاسه درخت را نسبت به سرما مقاوم کنند.

کنترل آفات با یخ‌آب زمستانه

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در ادامه گفت: یخ آب از آنجایی که موجب کنترل آفات و بیماری ها می شود در فصل سرما توصیه می شود و در این صورت بهار کم آفتی را در سال آینده خواهند داشت.

وی به تمامی باغداران توصیه کرد که در این روزها از یخ آب زمستانه غافل نشوند و بهره برداران دقت کنند تا در یخ آب تنه درخت با آب تماس نداشته باشد تا با این روش تمامی حشرات، لاروها و بیماری ها از بین بروند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در ادامه گفت: گلخانه داران در این فصل مراقب درجه حرارت گلخانه ها باشند و سوخت دوم را نیز تامین کنند تا در صورت قطعی احتمالی گاز و ژنراتورهای اضطراری مشکلی نداشته باشند.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۴۸ هزار و ۴۹۳ هکتار از زمین های کشاورزی استان باغ است که سالانه بیش از ۳۱۵ هزار تن انواع محصول تولید می شود.

سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولیدناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری خراسان شمالی در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha