تجلی عملگرایی در اقدامات دولت سیزدهم برای توسعه استان یزد + فیلم

یزد- ایرنا - دولت سیزدهم با بهره گیری از ظرفیت‌های موجود در استان یزد علاوه بر رفع برخی چالش‌های گذشته، توانست با اقدامات اثرگذار، تحول را در زمینه توسعه این استان رقم بزند تا رشد و شکوفایی اقتصادی در بهشت سرمایه گذاری ایران شتاب بیشتری بگیرد.

به گزارش ایرنا، در شرایطی که به معنای واقعی کلمه اقتصاد کشور حدود چهار سال پیاپی با نرخ رشد اقتصادی منفی مواجه بود و وضعیتی بحرانی را تجربه می کرد، فعالیت دولت سیزدهم آغاز شد و با گذشت حدود یکسال و نیم از فعالیت این دولت که با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد ، اقدامات متعددی برای رفع چالش های اقتصادی در دستور کار قرار گرفت.

گرچه چالش‌ها بسیار زیاد است اما اقدامات دولت سیزدهم، بستر را برای رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و با ریل‌گذاری جدید اقتصادی فراهم ساخته است و رییس جمهور بارها در سخنرانی‌های خود اعلام کرده است: دولت با دست توانای مردم، با قوت و قدرت، اصلاحات اقتصادی را در کشور پیش خواهد برد و بدنبال افزایش بهره وری و رشد اقتصادی خواهد بود.

استان یزد با بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر جمعیت، بیش از سه هزار واحد صنعتی دارد که حدود ۱۰۰ هزار نفر در این واحدها به فعالیت اقتصادی مشغول هستند، دولت سیزدهم در حوزه صنعت و معدن اقدامات موثری را در پیش گرفته است، بطوری که برخی از واحدهای بزرگ که سال ها گرد رکود و تعطیلی بر آنها نشسته بود، به چرخه تولید بازگشته‌اند.

بسیاری از اقداماتی که در دولت سیزدهم در استان یزد رقم خورد از مطالبات جدی شهروندان در سال‌های اخیر بوده استعلاوه بر این در برخی از حوزه ها مانند تولید انرژی خورشیدی، تامین پایدار آب و اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها و توسعه خطوط حمل و نقل هوایی، تحولات قابل توجهی در این دولت در استان یزد صورت گرفته و برخی از طرح های ابتکاری این استان در کشور مورد توجه و قدردانی قرار گرفته است که مبین اهتمام و ریل گذاری مناسب مدیریت استان یزد در اجرای اهداف تعیین شده از سوی دولت برای رونق اقتصادی در سال های آتی است.

بسیاری از اقدامات دولت در استان یزد، از جمله تامین آب شرب از مطالبات اصلی مردم این استان کویری است که در این زمینه به ابتکار مدیران استان و با حمایت دولت طرحی اجرا شده که برای مواقع اضطراری آب شرب شهروندان را تامین می‌کند که این طرح در آینده نزدیک در جریان سفر رییس جمهور به استان بهره برداری می شود.

در این گزارش کارنامه و برخی دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف اقتصادی در استان یزد از دریچه آمار مورد بررسی قرار گرفته است .

جذب بالاترین میزان اعتبار از محل اعتبارات سفر رییس جمهور

رییس جمهور و برخی از اعضای هیات دولت در جریان دوازدهمین سفر استانی در ۲۶ آذرماه ۱۴۰۰ به یزد سفر کردند و سفر فرصت ریل گذاری تازه را برای شتاب بخشی به توسعه و رفع چالش های استان یزد فراهم آورد.

تجلی عملگرایی در اقدامات دولت سیزدهم برای توسعه استان یزد + فیلم

سفر سال گذشته رییس جمهور و هیات دولت رهاوردهای چشمگیر را برای استان یزد به دنبال داشت که ۱۷۷ طرح در قالب مصوبات این سفر در ۲ بخش طرح های اقتصادی و زیرساختی و عمرانی از سوی دولت برای استان به تصویب رسید.

یکی از اقدامات بی سابقه دولت سیزدهم در طول تاریخ استان یزد، پرداخت یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رییس جمهور به این استان بودیکی اقدامات بی سابقه در طول تاریخ استان برای نخستین بار جذب یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر بود، این کمک بیش از ۲ برابر کل بودجه سالانه حدود ۷۰۰ میلیارد تومانی عمرانی استان یزد است که جذب چنین اعتباری در مدت چندماه بعد از سفر، بی سابقه بوده است.

جذب این اعتبار یکسال تکمیل طرح های مهم عمرانی استان را جلو می اندازد و در مجموع در این سفر برای استان بیش از هفت هزار میلیارد ریال اعتبار و ۳۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات مصوب شد که این مصوبات دولت برای تعالی یزد بسیار حیاتی و اثرگذار است و با تکمیل طرح های عمرانی، توسعه اقتصادی استان تحولی بزرگ را شاهد خواهد بود.

بازگشایی یک واحد تولید مواد غذایی در یزد پس از سه سال تعطیلی

فعالیت مجدد یک شرکت تولید مواد غذایی با ۷۵ نوع محصول مطابق استانداردهای جهانی در یزد پس از سه سال تعطیلی یک نمونه از واحدهای تولیدی راکد در بخش صنعت است که سال گذشته به همت سرمایه‌گذار و حمایت مسئولان در استان فعال شد.

گرد و غبار تعطیلی چند ساله بر چهره ماشین آلات خط تولید این شرکت به دلیل کوهی از مشکلات ناشی از بدهی بانکی، معوقه های دارایی و تامین اجتماعی ابتدا منجر به تعدیل نیرو و سپس تعطیلی کارخانه شده بود که سرانجام این واحد تولیدی با همت مسوولان و در دولت سیزدهم با هفت مصوبه برای بازگشایی مجدد که بخشی از آن رفع موانع حقوقی و قضایی بود، به چرخه تولید بازگشت.

مجموع اقدام‌های انجام شده زمینه‌ساز بازگشایی این واحد و اشتغال ۳۰ نفر در مرحله اول و ایجاد اشتغال تا ۷۶ نفر در مرحله دوم شد.

فعالیت مجدد یک واحد تولیدی در میبد بعد از پنج سال تعطیلی

با اهتمام دولت سیزدهم در راستای گره گشایی از مشکلات بخش اقتصادی و رونق تولید بود، یک واحد تولیدی سنگ در شهرستان میبد نیز بعد از پنج سال تعطیلی در تیرماه امسال به چرخه تولید بازگشت، این کارخانه از سال ۱۳۹۵ به دلیل مشکلات مالی و تملک بانک تعطیل شده بود که با ورود دستگاه قضا و مصوبات ستاد استانی اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه، بخشی از این کارخانه به چرخه تولید بازگشت.

این شرکت از تجهیزات و فناوری به روز فراوری سنگ برخوردار است که بخشی از این دستگاه ها تخریب و برخی از تجهیزات آن نیز به سرقت رفته بود، با ورود دستگاه قضایی و واگذاری آن به سرمایه گذاران جدید، فعالیت مجدد آن آغاز شد.

فناوری دستگاه های موجود در شرکت با وجود تحریم ها با تکیه بر توانایی داخلی به روزرسانی و مجدد راه اندازی شده است و می تواند در یک زمان سنگ کوپه را ۳۰ برش بزند، هم اکنون ۱۴ نفر در این شرکت مشغول به کار شده اند که با رفع کامل موانع و فعالیت با تمام ظرفیت، این واحد تولیدی توان جذب ۱۶۴ نفر را دارد.

نظر مدیران واحدهای اقتصادی احیا شده درباره حمایت‌های دولت سیزدهم

مدیر تولیدی یک شرکت تولید کننده پوشاک گفت: این شرکت در سال ۸۴ در یزد مورد بهره برداری قرار گرفت اما در سال ۹۴ به علت مواجه شدن با مشکلات مالی و نقدینگی امکان تداوم فعالیت نیافت و تعطیل شد.

علی لغوی افزود: در سال ۱۴۰۰ با حمایت های دولت سیزدهم و ارائه تسهیلات دوباره شرکت به چرخه تولید بازگشت ،اکنون پس یکسال از راه اندازی مجدد این شرکت، مشغول فعالیت هستیم و تولید در این شرکت جانی تازه یافته است.

وی با بیان اینکه واحد یاد شده در زمینه تولید انواع پوشاک فعالیت می کند، ادامه داد: اکنون ۱۴ نفر نیرو در این واحد مشغول به کار هستند و تلاش می کنیم تا با توجه به حمایت های دولت و مسوولان، فعالیت خود ادامه دهیم تا با مشکلات قبلی که باعث تعطیلی شرکت شد، روبرو نشویم.

علی برزگری مدیر یک کارخانه کاشی و سرامیک نیز گفت: این واحد به مدت هفت سال تعطیل بود تا اینکه در شهریورماه سال گذشته با سرمایه گذاری مجدد به میزان ۴۰ میلیارد تومان و حمایت های دولت سیزدهم فعالیت خود را مجددا آغاز کرد.

وی با بیان اینکه اکنون ۴۰ نفر در سه شیفت کاری در این واحد تولیدی مشغول به کار هستند، افزود: اگر مدیران از ما حمایت کنند و سرمایه در گردش در اختیار ما قرار گیرد ضمن راه اندازی خط تولید جدید، می توانیم تعداد نیرو کار را به ۵۰ نفر افزایش دهیم.

احیاء ۷۲ واحد تولیدی در یزد به همت دولت سیزدهم

احیاء و بازگشایی واحدهای تولیدی که طی سالیان گذشته به دلیل مشکلات مختلف تعطیل شده بودند، از برنامه های مهم دولت سیزدهم در استان یزد بوده است، برخی از واحدهای تولیدی استان به دلیل مشکلات بانکی، تامین اجتماعی، مالیات، کمبود مواد اولیه و بی ثباتی بازار از چرخه فعالیت اقتصادی خارج شده بودند که مشکلات آنها در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید بررسی و برای رفع آنها اقدام شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد در گفت و گو با گزارشگر ایرنا از احیاء و راه‌اندازی ۱۵ واحد صنعتی راکد یا نیمه فعال در سطح استان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: این شرکت با همکاری بخش خصوصی برای ادامه این روند، تمام توان خود را به کار گرفته است.

محمد دهقان افزود: یکی از مهمترین سیاست‌هایی دولت در شرایط حساس امروز کشور احیای صنایع راکد است و یکی از متولیان رونق تولید استان، شرکت شهرک‌های صنعتی است که سعی شده با برنامه ریزی و پیگیری های مستمر گام های اثربخشی برای احیای واحدهای صنعتی راکد برداریم.

تجلی عملگرایی در اقدامات دولت سیزدهم برای توسعه استان یزد + فیلم

با عارضه یابی و اجرای طرح‌های بهبود و همکاری بخش خصوصی در این زمینه از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۷۲واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان یزد دوباره به چرخه تولید بازگشتندوی خاطرنشان کرد: با عارضه یابی و اجرای طرح های بهبود و همکاری خوبی که با بخش خصوصی در این زمینه شد از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون ۷۲ واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان یزد دوباره به چرخه تولید بازگشتند.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد افزود: نکته قابل تامل در بحث احیاء واحدهای تولیدی راکد که باید همواره مدنظر باشد، مسیر سخت و سنگلاخ آن است و این مسیر بعضا به قدری پرپیچ و خم و فرسایشی است که دولت نیز با همه توانش امکان احیای برخی از این واحدهای تولیدی را ندارد و به ناچار مسیرهای دیگری را در پیش می‌گیرد که اتفاقا در این حوزه یک ابتکار عمل هوشمندانه در دستور کار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و به تبع آن شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد قرار گرفته است.

وی با اشاره به تاکید بزرگان نظام بر به کارگیری همه ظرفیت بخش خصوصی در توانمند ساختن اقتصاد و به ویژه تولید عنوان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد با نیت احیاء برخی از واحدهای تولیدی، همکاری با بخش خصوصی را در دستور کار قرار داده است و تلاش دارد از مسیر سرمایه و توان تکنولوژیکی این بخش، نسبت به احیاء واحدهای تولیدی دیگری که اتفاقا آنها هم از بخش خصوصی هستند، اقدام کند.

دهقان خاطرنشان کرد: تمرکز بر همکاری با بخش خصوصی برای احیاء واحدهای راکد از طریق ایجاد ارتباط بین این واحدها با واحدهای توانمند اجرا شده است، برای مثال اگر یک واحد در حوزه محصولات کاشی و سرامیک تعطیل شده، می‌توان از یک واحد فعال موفق در این حوزه برای فعالیت مجدد واحد تعطیلی شده کمک گرفت.

وی با تبیین تاکید استاندار یزد بر احیاء واحدهای راکد و زیرظرفیت تاکید کرد: اهمیت بهره‌گیری از توان بخش خصوصی برای بازگرداندن واحدهای تولیدی راکد به چرخه تولید آنجا نمود بیشتری دارد که بدانیم دولت در چنین فضایی بدون اینکه مجبور باشد بخشی از سرمایه، اعتبار و یا توان تسهیلاتی خود را به این مهم اختصاص دهد، شرایط را برای توانمندتر شدن تولید کشور به کار می گیرد.

افتتاح ۵۵ طرح عمرانی و زیرساختی در شهرک های صنعتی

۵۵ طرح عمرانی و زیرساختی در مردادماه امسال در شهرک ها و نواحی صنعتی استان یزد افتتاح شد که تحولی بزرگ در این حوزه ایجاد کرد، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد در این خصوص گفت: این طرح ها در بخش‌های مختلف زیرساختی اعم از شبکه های آبرسانی، برق ۲۰ کیلوولت، روشنایی، گاز، راه سازی و آسفالت معابر و همچنین شبکه جمع اوری فاضلاب اجرا شده است.

محمد دهقان افزود: طرح های یاد شده با سرمایه‌گذاری بیش از سه هزار و ۵۶۳ میلیارد ریال در منطقه ویژه اقتصادی، شهرک‌ها و نواحی صنعتی فولاد، یزدمهر، بافق، تفت ۲، میبد ۲، صدوق، بهاباد، یزد، جهان آباد و اردکان افتتاح شده است.

وی خاطرنشان کرد: با بهره برداری از این طرح‌ها در بخش‌های عمده‌ای از شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، گام بزرگی به سمت واگذاری حق انتفاع به واحدهای متقاضی و در نهایت توسعه صنعتی استان با توجه به رویکرد دولت سیزدهم برداشته شده است.

راه اندازی نخستین واحد تولید گلوله‌های سرامیکی کشور در میبد

نخستین واحد تولیدی گلوله‌های سرامیکی کشور با سایز ۷۰ میلیمتر در آبانماه سال‌جاری در شهرستان میبد به بهره برداری رسید که این واحد یکی از طرح های مهم اقتصادی و اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم در راستای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال استان است.

معاون وزیر صمت در مراسم افتتاح این واحد تولیدی گفت: این واحد زنجیره ارزش در حوزه کاشی را تکمیل می کند و ما در این حوزه موفقیت های ارزشمندی داشتیم.

به گفته محمدمهدی برادران ، ایران هنوز گلوله های سرامیکی را وارد می کند و تفاوت این واحد با سایر واحدهایی مشابه، تولید محصول با سایز ۷۰ میلیمتر است که بخشی از نیاز کشور را تامین و وابستگی در این زمینه را به حداقل کاهش می دهد.

این واحد تولیدی فعال در زمینه صنعت کاشی با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال مورد بهره برداری قرار گرفت که از این میزان ۱۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه ثابت و ۲ میلیون یورو سرمایه ارزی است. در این واحد تولیدی برای یکصد نفر اشتغال ایجاد شده است و ظرفیت سالانه آن، تولید پنج هزار و ۲۵۰ تن اعلام انواع گلوله های سرامیکی اعلام شده که در صنایع کاشی، سرامیک و پتروشیمی کاربرد دارد.

عملیات ساخت خط فرآوری سنگ‌های کم‌عیار و باطله معدن چغارت بافق

دیگر طرح های مهمی اقتصادی استان یزد که می توان در این بخش از آن یاد کرد، ساخت خط فرآوری سنگ های پرعیار و باطله معدن چغارت شهرستان بافق است که یکی از بهترین معادن ایران محسوب می شود و در خردادماه امسال آغاز به کار کرده است.

میزان سرمایه گذاری برای این پروژه ۸۰۰ میلیارد ریال با ظرفیت تولید سه میلیون تن می باشد که راه اندازی این خط فرآوری، ۱۲۰ نفر را به صورت مستقیم مشغول به کار می کند.

از اهداف اجرای این پروژه ایجاد ارزش افزوده، تامین بخشی از خوارک مورد نیاز کارخانجات کنسانتره سازی و توسعه اشتغال در منطقه است.

اشتغال افزون بر ۱۲ هزار و ۶۰۰ نفر در یزد در دولت سیزدهم

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد نیز اظهار داشت : در دولت سیزدهم ۳۷۶ فقره پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری افزون بر ۷۷ هزار میلیارد ریال زمینه اشتغال ۱۲ هزار و ۶۱۹ نفر را در استان فراهم کرده است.

محمدرضا علمدار یزدی افزود: این واحدهای تولیدی در زمینه های مختلف صنعتی و معدنی مورد بهره برداری قرار گرفته و موجب رونق اقتصادی و کسب و کار در استان شده است.

۷۵۴ مصوبه کارگروه تسهیل در دولت سیزدهم

وی با بیان اینکه از اردیبهشت ماه سال ۹۴ کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در یزد فعالیت خود را آغاز کرد، افزود: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم ۸۶ کارگروه تسهیل، با ۳۶ کمیته تخصصی و ۷۵۴ جلسه کارشناسی تشکیل شد که نتیجه آن ۷۵۴ مصوبه برای ۸۲۱ پرونده بوده است.

حاصل فعالیت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان یزد در دولت سیزدهم ۷۵۴ مصوبه برای ۸۲۱ پرونده بوده استعلمدار یزدی با بیان اینکه ۷۱ درصد پرونده های مورد بررسی در کارگروه تسهیل و رفه موانع تولید مربوط به مباحث بانکی بوده است، افزود: مابقی موارد در ارتباط با تامین اجتماعی، امور مالیاتی، گاز ، برق و سایر بخش ها می باشد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در بین پرونده هایی که در کارگروه بررسی شده، در بخش صنایع شیمیایی سلولزی یکهزار و ۱۲۶ واحد، صنایع معدنی ۹۸ واحد، صنایع نساجی۹۳ واحد، صنایع فلزی ۱۱۳ واحد، صنایع غذایی ۵۹ واحد و مابقی مربوط به حوزه جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی است.

علمدار یزدی ادامه داد: یکی از اهداف کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید این استان، احیاء و راه‌اندازی واحدهای تولیدی راکد و رفع مشکلات و موانع موجود آنها است که در مدت فعالیت در میان کار گروه‌های تشکیل شده در ۳۱ استان کشور، یزد رتبه نخست را به خود اختصاص داد.

ایجاد هشت نیروگاه خورشیدی در یزد در راستای توسعه استان

انرژی خورشیدی از تمیزترین و فراوان‌ترین منبع انرژی تجدیدپذیر است و امروزه فناوری‌های خورشیدی می‌توانند از این انرژی برای مصارف مختلف از جمله تولید برق، تأمین نور و گرم کردن آب برای مصارف خانگی، تجاری یا صنعتی استفاده کند.

تجلی عملگرایی در اقدامات دولت سیزدهم برای توسعه استان یزد + فیلم

استان یزد اگر در زمینه بسیاری از مواهب طبیعی و کوهستانی و آب و باران با کمبودهایی مواجه است اما در بسیاری از زمینه‌ها همچون ذخایر و تنوع معدنی و نیز تابش خورشید نه تنها در ایران بلکه در جهان زبانزد است، متوسط ساعت آفتابی سالانه در یزد سه هزار و ۲۰۰ ساعت است و به همین دلیل ظرفیت زیادی برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در استان فراهم است و همین امر موجب شده تا مسوولان استان توجه ویژه ای به سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشید و جذب سرمایه گذاران خارجی داشته باشند.

دولت مردمی در استان یزد با برنامه ریزی و شناسایی دقیق ظرفیت های استان ضمن قرار دادن انرژی خورشیدی به عنوان یکی از محورهای سند تحول یزد ، گام عملیاتی مهمی را برای توسعه انرژی خورشیدی طی یکسال گذشته در استان برداشته استدر همین راستا در دولت سیزدهم، مدیران استان یزد با برنامه ریزی و شناسایی ظرفیت های استان ضمن قرار دادن انرژی خورشیدی به عنوان یکی از محورهای سند تحول یزد ، گام عملیاتی مهمی را برای توسعه انرژی خورشیدی طی یکسال گذشته در استان برداشته اند.

در این زمینه تولید حداقل ۲ هزار مگاوات برق تا سال ۱۴۰۴ در استان با هدف تبدیل شدن یزد به قطب انرژی خورشیدی در خاورمیانه در دستور کار مدیران قرار گرفته و زیرساخت های سرمایه گذاری در این زمینه نیز در استان فراهم شده است.

واگذاری زمین برای ایجاد هشت نیروگاه خورشیدی در یزد به سرمایه گذاران در شهریورماه امسال از طرح هایی است که در حوزه اقتصادی در این بخش در استان انجام گذاری شده است که این اقدام در کارنامه دولت سیزدهم به ثبت رسید .

قرار است مجموعا ۲۲۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در قالب هشت ساختگاه با سرمایه گذاری ۳۶ هزار میلیارد ریالی در استان یزد ایجاد شود و نیروگاه های یاد شده زمینه اشتغال ۶۶۰ نفر را به طور مستقیم در استان یزد فراهم می کنند.

صرفه جویی سالانه معادل ۶۵۰ هزار بشکه نفت خام، جلوگیری از انتشار سالانه ۲۶۵ هزار تن گاز گلخانه‌ای، تولید سالیانه بیش از ۴۱۵ میلیون کیلووات ساعت برق پاک و کمک به توسعه پایدار استان یزد از جمله نتایج احداث ۲۲۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان است.

افتتاح خط پدافندی آب یزد مهمترین طرح در دولت سیزدهم

استان یزد کم بارش ترین استان کشور است و میانگین بارش سالانه استان حدود ۴۰ درصد کمتر از بارش سالانه کشور است؛ از سوی دیگر تبخیر آب در استان یزد به دلیل شدت گرما سه هزار میلیمتر است و سالانه یک ۱۱۰ سانتی متر از سطح آب های استان کم می شود که این مسئله برای یزد مشکل ایجاد کرده است.

تجلی عملگرایی در اقدامات دولت سیزدهم برای توسعه استان یزد + فیلم

برنامه تحولی "یزد نوین" که به ابتکار استاندار یزد طراحی شده، مسیری را برای توسعه استان یزد در حوزه های مختلف مشخص کرده که یکی از مهمترین سرفصل‌های این برنامه تامین پایدار آب است.

یکی از مطالبات به حق مردم استان تامین پایدار آب شرب است که سال‌ها است که از این موضوع رنج می برند و امید دارند که روزی این مشکل رفع شد که این موضوع در دولت سیزدهم محقق شده است و دغدغه مهم مردم استان برای تامین آب را در صرفا مواقع ضروری رفع می کند.

عملیات اجرایی خط پدافند آب یزد کمتر از ۱۰ ماه با دستور رییس جمهور و تصویب کمیته آب کشور آغاز شد

در این راستا در دولت سیزدهم در کمتر ۱۰ ماه ، با دستور رییس جمهور و تصویب کمیته آب کشور و با ابتکار استان، خط پدافندی انتقال آب از بخش صنعت به آب شرب در کوتاه ترین زمان ممکن اجرا شد.

خط پدافندی یک خط انتقال آب به طول ۳۰ کیلومتر با اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان برای تامین فوری آب شرب مورد نیاز شهروندان است که در شرایط قطع احتمالی آب شرب انتقالی، نیاز آب شرب شهروندان را در این زمینه پاسخ می دهد و قادر به انتقال ۳۰ میلیون متر مکعب آب به استان است که این طرح بزودی با حضور رییس جمهور افتتاح می شود.

اعتبار این خط از محل مسوولیت اجتماعی شرکت صنعتی و معدنی چادرملو تامین شده است، این خط انتقالی آب صنعت را که اخیرا از خلیج فارس به صنایع استان یزد منتقل شده به مخازن آب شحنه یزد متصل و شهرستان های مختلف استان از آن بهره مند می شوند ، البته این طرح صرفا برای مواقع ضروری قابلیت استفاده دارد.

استاندار یزد در این زمینه با بیان تشکیل کمیته آب برای کاهش تنش های آبی چهار استان خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد افزود: جلسات این کمیته به ریاست معاون اول رییس جمهور و وزرای مربوطه با حضور استانداران چهار استان برگزار می شود که حاصل نشست های این کمیته تدوین و تصویب اجرای پروژه های آبی استان ها در قالب برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بوده است.

مهران فاطمی یکی از مهمترین برنامه های کوتاه مدت استان یزد در زمینه تامین پایدار آب شرب را اجرای خط پدافندی بیان و اظهار کرد: این خط با هدف استفاده در مواقع اضطراری و زمان های پیک مصرف در حال اجراست.

وی با تشریح سختی های اجرای این خط از جمله بستر سنگی و دمای طاقت فرسا، گفت: اجرای این خط به صورت معمول ۱۸ ماه به طول می انجامید اما مجموعه آب و فاضلاب استان یزد این پروژه را به صورت جهادی و ظرف مدت ۲ ماه به اتمام رسانده است.

تامین زیر ساخت های آب شرب روستاهای استان یزد

خشکسالی سال‌های اخیر در ابعاد مختلف زندگی شهروندان استان یزد تاثیر گذاشته که در این بین آسیب پذیری مناطق روستای در مقابل خشکسالی بیشتر از بقیه مناطق بوده است، زیرا اغلب فعالیت های اقتصادی آنان وابسته به منابع آب است، همین موضوع باعث مهاجرت و حتی خالی شدن برخی روستاها از جمعیت با وجود زیر ساخت های مناسب مانتد برق ، گاز و تلفن در روستاها شده است.

در این شرایط دولت سیزدهم از آغاز فعالیت با بکارگیری ظرفیت های مختلف سعی کرده است این مشکل را جبران کند تا شور و نشاط به آبادی ها و روستاها بازگردد، یکی از اقدامات مهم دولت مردمی در این حوزه ساخت حدود ۱۶۰ هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب و مصوب شدن منابع مالی آن است و علاوه برآن آب رسانی به روستاها در قالب مجتمع آبرسانی بیش از ۳۵۰ روستای استان را زیرپوشش قرار داده که طرحی عظیم در این زمینه محسوب می شود.

بخشی عمده ای از این طرح با بهره گیری از ظرفیت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در حال انجام است که می تواند کمبود شدید آب شرب در روستاهای استان یزد را برای سال های آینده جبران کند.

ابتکار استاندار یزد در اجرای طرح بورسیه شغلی دانشجویان از سوی بخش صنعت

یکی از مهمترین آسیب های که کشور در سال های اخیر با آن روبرو شده است، فاصله علم تا عمل است، در این زمینه نیز با ابتکار استاندار یزد طرحی عملیاتی برای افزایش ارتباط میان بخش صنعت و دانشگاه و همچنین حمایت از قشر تحصیلکرده استان در قالب طرح بورسیه شغلی دانشجویان از سوی صنایع در دستور کار قرار گرفت.

طرح بورسیه شغلی دانشجویان از سوی صنایع و بخش خصوصی برای اولین بار در کشور در استان یزد اجرایی شده است که در این طرح، صنایع استان یزد، دارندگان رتبه های بالای کنکور را در صنایع بورسیه می کنندبدین ترتیب اجرای طرح بورسیه شغلی دانشجویان از سوی صنایع و بخش خصوصی برای اولین بار در کشور در استان یزد اجرایی شده است که در این طرح، صنایع استان یزد، دارندگان رتبه های بالای کنکور را در صنایع بورسیه می کنند و هزینه های آنها را از آغاز تحصیل متقبل می شوند و جالب آنکه این طرح ابتکاری در دفترچه کنکور دارای کد شده که در نوع خود بی‌سابقه است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری یزد در این زمینه گفت: در این طرح پذیرفته کنندگان آزمون سراسری در ۳۰ شرکت تولیدی در رشته های مورد نیاز صنایع استان جذب می شوند که اولویت با دانشجویان بومی استان است.

محمدعلی شاه حسینی افزود: باتوجه به اینکه رشته های تحصیلی دانش آموختگان دانشگاهی استان با بازار کار و صنایع استان هم خوانی ندارد و تعدادی بسیاری از آنها بیکار هستند، یکی از اهداف این طرح کاهش بیکاری قشر تحصیلکرده استان است.

وی اظهار کرد: مشوق و حمایت های متعددی برای صنایعی که در این طرح همکاری دارند مانند پرداخت تسهیلات، صدور مجوز و بیمه در نظر گرفته شده است و تمام هزینه های این دانشجویان از سوی صنایع پرداخت و پس از فارغ التحصیلی در صنایع استخدام می شوند.

شاه حسینی ادامه داد: همچنین با پیگیری های استان از طریق بنیاد نخبگان ، بورسیه شدگان سربازی را در قالب سرباز صنعت در همان واحد صنعتی طی می کنند.

تملک چهار فروند هواپیما با اعتبار ۹ هزار میلیارد ریال

نارضایتی شهروندان یزدی از خدمات برخی شرکت های هواپیمایی در استان، یکی از مطالبات همیشگی در این استان بوده که با پیگیری های استاندار یزد، مشارکت بخش خصوصی و حمایت دولت زمینه فعالیت یک شرکت هواپیمایی اختصاصی برای یزد فراهم شده است.

تجلی عملگرایی در اقدامات دولت سیزدهم برای توسعه استان یزد + فیلم

این شرکت هواپیمایی با چهار فروند هواپیما در فاز اولیه مسیرهای پرواز داخلی و بین المللی را زیر پوشش قرار می دهد، که این اقدام نیز با ابتکار استان در جهت شکوفایی هرچه بیشتر اقتصادی در دولت سیزدهم اتفاق افتاد.

۳۸ روز همت در دولت سیزدهم برای اجرای طرحی که ۱۶ سال در یزد خاک خورد

طرح احداث تاسیسات تخلیه ریلی انبار نفت شهید صدوقی یزد پس از ۱۶ سال تعطیلی، روز ۲۲ آذرماه امسال در مراسمی با حضور معاون وزیر نفت در یزد به بهره برداری رسید، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه یزد در این زمینه گفت: مصوبه این طرح در سال ۸۵ صادر و پیمانکار آن نیز انتخاب شده بود، اما اجرای این طرح به دلایلی متوقف شد.

عبدالرضا انتظاری افزود: سرانجام پس از برگزاری جلسات و بازدید مسوولان کشوری، تصمیم به ساخت این تاسیسات در استان شد که با بهره گیری از ظرفیت و توانمندی نیروهای داخلی ظرف ۳۸ روز مورد بهره برداری قرار گرفت در حالیکه براورده های اولیه برای تکمیل آن ۶ ماه تعیین شده بود.

وی ادامه داد: عملیات این طرح در ۹ آبان ماه آغاز و در ۱۷ آذر ماه با هزینه ۸۰ میلیارد ریال به اتمام رسید و این طرح برگ زرین دیگری بر افتخارات شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران افزود.

انتظاری خاطرنشان کرد: این طرح به منظور رفع مشکلات عملیاتی، سوخت رسانی، تسهیل و تسریع ارسال فرآورده ها به شمال و شمال شرق کشور از مبادی تامین جنوبی، کاهش هزینه و مخاطرات حمل فرآورده خامی نفتی و به صرفه بودن در مقایسه با حمل و نقل جاده ای احداث شده است.

به گفته وی رفع تنگناهای عملیات سوخت رسانی و انتقال فرآورده های نفتی به شمال شرق کشور و افزایش توان انتقال فرآورده های نفتی ، کاهش خطرات ایمنی و امنیتی در حوادث ناشی از حمل و نقل جاده ای ، کاهش هزینه حمل در صورت بکارگیری ۵۰ دستگاه مخزن دار در روز به میزان سه هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال در سال از دیگر دستاوردهای طرح یاد شده است.

تاسیسات تخلیه ریلی انبار نفت شهید صدوقی یزد در زمینی به مساحت ۴۷ هزار متر مربع ساخته شده و قابلیت تخلیه هشت میلیون لیتر فرآورده در روز و ذخیره سازی نفتی تا ظرفیت ۹۰ لیتر نفت و گاز را دارد.

با انجام این پروژه، از این پس سوخت لکوموتیوها در دپوهای پنج گانه راه آهن یزد از طریق ریلی تامین می شود و این در حالیست که تاکنون از طریق حمل و نقل جاده ای و با قرارداد سالیانه بالغ بر ۷۸ میلیارد ریال تامین می شد.

۱۲۰۰ میلیارد تومان سودآوری با بهره برداری از تاسیسات تخلیه ریلی انبار نفت یزد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در خصوص طرح تاسیسات تخلیه ریلی انبار نفت شهید صدوقی یزد نیز گفت: این طرح از سال ۸۵ مصوب شد و هزینه سرمایه گذاری برای آن ۲.۸ میلیارد تومان تعیین شده بود اما با متوقف شدن این طرح اکنون با ۸۰ میلیارد ریال هزینه به بهره برداری رسیده است که اگر این طرح در همان موقع افتتاح شده قطعا سودآوری زیادی برای کشور در برداشت.

علی‌اکبر نژادعلی اضافه کرد: با بهره برداری از این طرح علاوه بر صرفه جویی در کاهش ناوگان حمل و نقل جاده ای، در کاهش هزینه های پرداخت کرایه حمل و نقل مجموعا ۱۲۰۰ میلیارد تومان سودآوری به همراه دارد.

تکمیل ۷۰ درصد طرح‌های ناتمام میراث دولت‌های قبل

همچنین به گفته مسوولان با توجه به طرح های نیمه تمام زیادی که از دولت‌های قبل وجود داشت، تکمیل این طرح های در اولویت برنامه های استان قرار گرفت به گونه ای که در آغاز به کار دولت سیزدهم ، ۷۰ درصد حجم پروژه های ناتمام در استان یزد تکمیل شده است و اهمیت این اتفاق بزرگ زمانی بیشتر درک می شود که دولت با مشکلات ناشی از تحریم ها و محدودیت های مالی دست به گریبان بوده است.

تعداد زیادی از طرح های مهم اقتصادی در زمینه صنعت و امور زیربنایی در کمتر از یک سال و نیم فعالیت دولت سیزدهم به ثمر نشسته است که آثار چشمگیری بر روند توسعه و سرمایه گذاری در استان دارد.

مسیر توسعه در استان یزد با تلاش مسوولان و اهتمان دولت هموار و ریل گذاری شده بطوریکه ۱۴ گام مهم دولت سیزدهم در استان یزد در اولین سال استقرار در دستور کار قرار گرفت که در این زمینه طرح ابتکاری استاندار یزد در زمینه تدوین برنامه تحولی "یزد نوین"، افق روشنی را پیش روی مسوولان بر اساس اولویت‌ها و نیازهای استان برای توسعه و آبادانی یزد قرار داده است، تا ضمن ترسیم افق آینده، با زمینه های مهمی مانند پشتکار و تلاش وافر و تکیه بر ویژگی‌های ممتاز مردمان متدین، ولایتمدار و سخت کوش یزد به جوشش و حرکت برای آبادانی استان منتج شده و چراغی را در مسیر فعالیت‌های استان به سوی توسعه برافروخته است.

محورهای برنامه تحولی یزد نوین طرح های آب، گردشگری، اقتصاد دانش بنیان، سرمایه انسانی، انرژی خورشیدی، کشاورزی، نساجی ، پوشاک، سامان خانواده و ورزش به عنوان محورهای تحول‌زا است که برای هریک برنامه قابل اجرا، تعریف شده است تا در پرتو آن سال ۱۴۰۱ به سالی درخشان و گامی بلند در رسیدن به اهداف افق یزد نوین تبدیل شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha