۱۹ آذر ۱۴۰۱، ۱۵:۴۴
کد خبر: 84966349
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کارگردان موج نوی سینمای ژاپن بر اثر ذات‌الریه درگذشت

تهران- ایرنا- یوشیدا کیجو کارگردان موج نوی سینمای ژاپن بر اثر بیماری ذات‌الریه درگذشت.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا به نقل از منابع رسانه‌ای ژاپن، یوشیدا کیجو (یوشیدا یوشیشیگه سابق) روز پنجشنبه در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

این کارگردان ژاپنی به همراه اوشیما ناگیسا و شینودا ماساهیرو، بخشی از موج نوی سینمای ژاپن با حمایت استودیو شوچیکو در اواخر دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶۰ بود که تأثیر زیادی بر سینمای ژاپن در آن زمان و دهه‌های بعدی داشت.

یوشیدا دانش آموخته ادبیات فرانسه از دانشگاه توکیو در سال ۱۹۵۵ به استودیو شوچیکو پیوست و به عنوان دستیار کارگردان یاسوجیرو اوزو و کینوشیتا کیسوکه مشغول به فعالیت شد.

او در سال ۱۹۶۰ نخستین کارگردانی خود را با درام جوانی به هیچ وجه خوب نیست انجام داد. این فیلم و فیلم‌های بعدی یوشیدا مانند خون خشک است در سال ۱۹۶۰ و پایان تلخ یک شب شیرین، با نشان دادن تصاویری از مشکلات اجتماعی ژاپن معاصر، یوشیدا را به همراه دیگر همتایانش مانند اوشیما و شینودا به عنوان شورشیان سینما معرفی کردند. برخلاف قرارداد استودیویی، این سه نفر با عنوان Shochiku Nouvelle Vague که اشاره‌ای به موج نو فرانسه که تأثیر و الهام بخش آن‌ها بود دارد، گروه‌بندی شدند.

یوشیدا در سال ۱۹۶۲ اوکادا ماریکو ستاره نوظهور سینمای ژاپن را در درام عاشقانه آکیتسو اسپرینگز کارگردانی و البته در سال ۱۹۶۴ با این بازیگر ازدواج کرد.

او در سال ۱۹۶۶ استودیوی شوچیکو را ترک کرد و شرکت تولیدی خود به نام گندای ایگاشا را با همراهی اوکادا به عنوان ستاره فیلم‌هایش تأسیس کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha