افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی، دستاورد مهم دولت برای زنجانی‌ها + فیلم

زنجان – ایرنا –نیروگاه سیکل ترکیبی معروف به آریان ۲ در دولت سیزدهم در کمتر از یکسال به بهره برداری رسید تا عزم جزم دولت مردمی را در خدمت به مردم دیار پایتخت شور و شعور حسینی به نمایش بگذارد.

به گزارش ایرنا، افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی در شرایطی که کشور با کمبود شدید اعتبارات و چالش های اقتصادی مواجه است نشان داد هیچ عاملی مانع تحقق اهداف دولت که خدمت به مردم است نخواهد شد.

این پروژه از چنان اهمیتی برخوردار بود که آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور دولت مردمی شخصا برای افتتاح آن به استان زنجان سفر کرد درحالیکه کمتر از یکسال از دهمین سفر استانی هیات دولت به پایتخت شور و شعور حسینی می گذشت.

نیروگاه سیکل ترکیبی آریان ۲ که در ۸۲ کیلومتری غرب شهر زنجان واقع شده شامل ۲ واحد گازی با ظرفیت تولید ۳۶۶ مگاوات برق است که بهره برداری از آن به صورت رسمی با حضور رییس جمهور در پنجم آبان ماه سال جاری آغاز شد.

برای تکمیل و افتتاح این طرح ۲۹۰ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی هزینه و برای ۲۴۰ نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم اشتغال پایدار ایجاد شده که نشانگر عزم جزم دولت در خدمت به مردم و شکست تحریم های ظالمانه و یکجانبه دشمنان و استکبار جهانی علیه ملت مظلوم ایران است.

واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی آریان (زنجان۲) نیز سال آینده به مرحله بهره برداری خواهد رسید که نقش مهمی در تامین انرژی برق مورد نیاز کشور و اشتغالزایی برای جوانان این مرز و بوم خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

زنجان از مستعدترین استان‌ها برای احداث نیروگاه خورشیدی است

وزیر نیرو: ضریب آمادگی نیروگاه‌های کشور تابستان امسال ۹۸ درصد بود

بیش از ۷۰ درصد انرژی برق زنجان در بخش صنعت و کشاورزی مصرف می‌شود

خبرنگار ایرنا برای بررسی ابعاد مهم اقتصادی و اجتماعی این طرح با چند تن از مسوولان و کارشناسان مرتبط گفت و گو کرده است.

همراهی با سرمایه گذار و پشتیبانی های اداری عامل مهم تسریع در اجرای این پروژه

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: امسال ۶ هزار مگاوات برق به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده که بیش از هزار مگاوات آن در زنجان محقق شده است.

خلیل قاسملو افزود: نیروگاه برق آریان ۲ جزو نیروگاه هایی است که با فناوری روز دنیا احداث شده و بخش حرارتی آن در فاصله کوتاهی حتی جلوتر از زمان بندی تعیین شده به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه کمک های نهادی و پشتیبانی های اداری در سرعت بخشی به پروژه تاثیر مهمی داشت، اظهار داشت: در راستای حساس سازی سازمان ها و دستگاه های متولی و همراهی با سرمایه گذار، استاندار زنجان چندین مرتبه رایزنی های مختلفی را در وزارت نیرو و بانک مرکزی دنبال کرد.

افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی، دستاورد مهم دولت برای زنجانی‌ها + فیلم

قاسملو گفت: اجرای پروژه این نیروگاه چندین سال بود که مسکوت مانده بود ولی با ورود سرمایه گذار در دولت سیزدهم دوباره وارد مدار شد و در کمترین زمان با حمایت های انجام شده از سوی دولت به مرحله بهره برداری رسید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: زیرساخت های راه اندازی فاز ترکیبی این نیروگاه نیز مهیاست و تامین یک سری تجهیزات آماده سازی می شود که امیدواریم هرچه سریعتر شاهد بهره برداری از آن باشیم.

افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی آریان ۲ منجر به توسعه اقتصادی استان و منطقه می شود

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای زنجان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره تکمیل و راه اندازی این نیروگاه به عنوان طرح مهم اقتصادی دولت، افزود: لازمه توسعه پایدار اقتصادی کشور و استان در بخش های مختلف کشاورزی، صنعتی و خدمات، وجود زیرساخت های لازم به خصوص انرژی برق است و از آنجایی که کشور در بخش تولید انرژی برق دچار مشکل است، احداث پروژه هایی از این قبیل می تواند وقفه های ناخواسته در بخش تولید را کاهش دهد.

علی خلجی اظهار داشت: دولت تمامی تلاش خود را جهت رفع موانع سرمایه گذاری در این بخش به کار می گیرد که از این اقدامات می توان به تخصیص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی، اختصاص زمین برای احداث نیروگاه و تسهیل در امر بروکراسی اداری در بخش احداث نیروگاه اشاره کرد.

وی تصریح کرد: کمک به کاهش ناترازی انرژی مصرفی در سطح کشور و استان، راندمان بهتر به دلیل کاهش تلفات با نزدیک شدن محل تولید و مصرف و رونق اقتصادی مستقیم و غیر مستقیم با وارد مدار شدن نیروگاه از جمله اثرات تامین برق در چرخه اقتصادی استان و کشور است.

افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی، دستاورد مهم دولت برای زنجانی‌ها + فیلم

خلجی یادآور شد: نیروگاه آریان ۲ قسمتی از نیاز مصرف فعلی و آتی شبکه تحت مدیریت استان را تامین کرده و علاوه بر آن بر بهبود شاخص های بهره برداری سیستم از جمله بهبود پروفیل ولتاژ شبکه ۲۳۰ کیلوولت منطقه تاثیرگذار است.

وی تاکید کرد: احداث این نیروگاه در منطقه شمالغرب استان باعث ایجاد زیرساخت مناسب برق در این منطقه برای استقرار صنایع دیماند بالا بوده و در نتیجه منجر به توسعه اقتصادی استان و به خصوص منطقه مذکور خواهد شد.

خلجی با اشاره به مزیت و زیرساخت های استان برای ایجاد نیروگاه های برق، افزود: وجود صنایع مادر و زیرساختهای صنایع فولاد، سرب و روی و صنایع ریخته گری و قطب برق و الکترونیک کشور در استان، نیاز به تامین برق با قابلیت اطمینان بالاتر، قرارگیری استان زنجان در گذرگاه انرژی برق شمال غرب کشور، موقعیت استراتژیک زنجان، ارتباط با استان های مجاور، همسایگی با هفت استان جهت ارتباط و تبادل انرژی، کاهش تلفات انتقالی از نیروگاه های مجاور به مراکز مصرف به واسطه نیروگاه آریان با توجه به دسترسی به خطوط مجاور ۴۰۰ و ۲۳۰ ولت، نزدیکی به مراکز بار و نیز شهرکهای صنعتی مجاور در دست احداث و هدفگذاری در جهت استقرار منطقه ویژه اقتصادی در استان زنجان از جمله ضرورت های تکمیل و راه اندازی این نیروگاه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت نیروگاه آریان ۲، منجر به کاهش تراز تولید منفی در برق منطقه ای زنجان شده است که این امر باعث کاهش اعمال مدیریت مصرف برای صنایع در ایام اوج مصرف می‌شود.

راه اندازی کامل نیروگاه آریان، نقش بسزایی در کاهش خاموشی سراسری دارد

یک استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با بیان اینکه نیروگاه آریان با ظرفیت حداکثری ۳۶۶ مگاوات به صورت سیکل ترکیبی ۲ واحد گازی با ظرفیت حرارتی ۱۸۳ مگاوات و یک واحد بخار با ظرفیت ۱۸۰ مگاوات است، گفت: در زمان حاضر ۲ واحد گازی به صورت آزمایشی در مدار قرار گرفته است.

سید حمیدرضا موسوی اظهار داشت: این نیروگاه از کل ۶۰ هزار مگاوات برق مورد نیاز کشور می تواند با ظرفیت ۳۶۶ مگاوات به طور تقریبی ۹ درصد، تامین برق را انجام دهد.

وی با بیان اینکه تعداد نیروگاه های سیکل ترکیبی استان ۲ مورد است، اضافه کرد: نیروگاه سلطانیه و نیروگاه آریان در کل می تواند یک هزار مگاوات برق کشور را تامین کند و با همین مقدار، نیاز مصرف استان زنجان مرتفع شود.

موسوی با بیان اینکه این پروژه می تواند در تابستان سال آینده به طور کامل در مدار قرار بگیرد، افزود: این مهم می تواند تاثیر بسزایی در کاهش خاموشی سراسری داشته باشد.

افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی، دستاورد مهم دولت برای زنجانی‌ها + فیلم

وی افزود: دولت به علت نیاز شدید به تولید برق و کاهش خاموشی های سراسری از این نوع طرح های اقتصادی بسیار استقبال می کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان خاطر نشان کرد: زنجان به علت قرار گرفتن در مسیر شبکه سراسری به آذربایجان و خطوط تبادل ترکیه و ارمنستان از لحاظ انتقال و افزایش تولید بسیار اهمیت دارد و دولت مردمی نیز به این موضوع توجه لازم را داشته است.

برآیند:

در استان زنجان در یکسال از استقرار دولت مردمی، طرح های مهم و موثری در حوزه های مختلف اقتصادی و اشتغالزایی به مرحله اجرا درآمده که یکی از مهمترین آنها افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی آریان ۲ است که در کمتر از یکسال با سرعت وصف ناپذیر تکمیل و بهره برداری شد.

این طرح که هم برای استان زنجان و هم در چرخه تامین برق مورد نیاز سراسر کشور نقش آفرینی موثری دارد با سرمایه گذاری قابل توجه یورویی افتتاح شده و نمایانگر عزم جزم دولت سیزدهم برای خدمت به مردم و گره گشایی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی از قبیل کمبود انرژی برق است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha