مرحوم قره‌باغی در همگامی با آرمان‌های انقلاب آثار تأثیرگذاری خلق کرد

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درگذشت اسفندیار قره‌باغی هنرمند پیشکسوت را در پیام‌هایی تسلیت گفته و نوشتند: مرحوم قره‌باغی در همسویی با خواست مردم و همگامی با آرمان‌های انقلاب به زبان هنر، آثار قابل توجه و تأثیرگذاری را خلق کرد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله‌یاری در پیامی درگذشت اسفندیار قره‌باغی هنرمند پیشکسوت را تسلیت گفت.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام نوشته است: «خبر درگذشت خالق سرودهای حماسی و انقلابی، زنده‌یاد استاد اسفندیار قره‌باغی جامعه فرهنگی و هنری ایران اسلامی را به سوگ نشاند.

نام استاد اسفندیار قره‌باغی در نیم قرن فعالیت هنری‌اش با هنر جهادی گره خورده و آنچه را در طبق اخلاص داشت برای انقلاب گذاشت و «نغمه‌خوان انقلاب» نام گرفت.

مرحوم قره‌باغی در همسویی با خواست مردم و همگامی با آرمان‌های انقلاب به زبان هنر، آثار قابل توجه و تأثیرگذاری را خلق کرد که برخی از این آثار در ذهن و یاد اهالی عرصه هنر و پویندگان مسیر پرنور انقلاب فرهنگی ایران اسلامی ماندگار شده است.

اله یاری در این پیام درگذشت هنرمند متعهد استاد قره‌باغی را به جامعه هنری، دوستداران و خانواده آن مرحوم تسلیت گفت و برای آن چهره ماندگار کشور، رحمت و مغرفت و برای بازماندگان صبر و شکیبایی از درگاه خداوند مسئلت کرد.

معاون امور هنری درگذشت اسفندیار قره باغی را تسلیت گفت

محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیامی در گذشت اسفندیار قره باغی ملقب به «صدای انقلاب» را تسلیت گفت.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور هنری، در متن پیام معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چنین آمده است: «درگذشت هنرمند فرهیخته انقلابی و خواننده آثار ماندگار سرودهای انقلابی مرحوم استاد اسفندیار قره باغی را تسلیت عرض می‌کنم.

بی شک«صدای انقلاب» زیبنده ایشان بود و آثار ماندگار آن مرحوم از جمله " آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو" در ذهن و یاد هنردوستان و علاقه‌مندان موسیقی و انقلاب باقی خواهد ماند.

تعهد، وارستگی و بینش انقلابی مرحوم اسفندیار قره باغی با تربیت هنرمندان فراوان، جمع علاقه مندان به ایشان را در طول عمر  فعالیت هنری شان افزود و فقدان ایشان دل اصحاب فرهنگ و هنر را جریحه دار ساخت و اهالی هنر متعهد را داغدار کرد.

اینجانب ضمن ابراز همدردی با خانواده ایشان، از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت و مغفرت مسئلت می‌کنم.»

اسفندیار قره‌باغی خواننده پیشکسوت آذری‌زبان ملقب به «صدای انقلاب» ۱۷ آذر بعد از تحمل یک دوره بیماری، در سن ۷۹ سالگی در تبریز دار فانی را وداع گفت. مرحوم قره‌باغی، متولد اول بهمن سال ۱۳۲۲ شمسی در شهر تبریز و دارای مدرک معادل دکترای آواز کلاسیک؛ درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

وی سال ۱۳۳۸ وارد هنرستان موسیقی شد و بعد از فارغ التحصیلی به عنوان معلم موسیقی در مدارس کرمانشاه به استخدام وزارت فرهنگ درآمد. این هنرمند پیشکسوت پس از انقلاب اسلامی، در سازمان صدا و سیما به همکاری با واحد موسیقی سازمان درآمد و در زمینه آهنگ‌هایی با مضمون دفاع‌مقدس و سرودهای حماسی فعالیت کرد.

مرحوم قره‌باغی در سال‌های اخیر قطعاتی حماسی با عنوان‌های «سمفونی ارس» و «سمفونی خلیج فارس» را آهنگ سازی کرده و رهبری گروه کُر تالار وحدت، رهبری گروه کُر صدا و سیما، مسئول موسیقی رادیو و نایب رئیس کانون هنرمندان ایران از جمله سوابق او محسوب می‌شود. سرود «آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو» از معروف ترین آثار با صدای مرحوم قره‌باغی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha