علی محبی امروز در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره پژوهشگری آموزی دانشآموزان اظهار کرد: دانشآموز باید مهارت پژوهشگری را بیاموزد، ما توقع نداریم که دانشآموز پژوهشی برای حل مسائل کشور ارائه کند.
وی افزود: هر چند که ممکن است از دل پژوهشهای دانشآموزان و دانشجویان مطلبی کاربردی و کارآمد هم بدست آید اما پژوهش کارآمد دانشآموزان و دانشجویان نمیتواند هدف باشد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره تعداد دانشآموزان پژوهشگر گفت: بیش از ۱۲ میلیون و ۷۸۰ هزار دانشآموز پژوهشگر در جشنواره پژوهشی شرکت کردهاند که از این میان ۹۳ نفر آنها توانسته اند در مرحله کشوری برگزیده شوند.
فرآیند پژوهش در اعمال تغییرات کتاب درسی
محبی همچنین درباره روند پژوهش بر تغییرات کتابهای درسی عنوان کرد: پژوهشهای مربوط به تغییرات کتابهای درسی در یک بخش مبتنی بر ارزشیابی و اثربخشی کتاب و محتواست.
وی افزود: وقتی کتابها ارزشیابی و اشکالات آنها مشخص میشود، به سازمان پژوهش اعلام میکنیم و سازمان هم در گروههای علمی این نتایج را مطرح و بررسی میکند و مواردی که قابل قبول و مبتنی بر برنامههای درسی است را تغییر میدهند.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره فرآیند زمانی این پژوهشها، یادآورشد: فرآیند زمانی برای پژوهش درباره کتابهای درسی متفاوت است، نمی توان برای همه موارد یک زمان خاصی را تعیین کرد، پژوهش درباره یک موضوعی ممکن است که سریع و در سه ماه و پژوهشی دیگر در مدت ۲ سال حتی انجام شود.
محبی ادامه داد: در دورههای مختلف آموزش و پرورش هزار عنوان کتاب داریم بنابراین نه میتوان نه ضروری است که هر سال در خصوص محتوا پژوهش انجام شود، کتاب هنگام انتشار ارزشیابی میشود و پس از ایجاد یک فاصله، از نظر مخاطبان هم استفاده میکنیم.
فعالیت ۴۰ پژوهشگردر پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
وی همچنین درباره پژوهشگران در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش توضیح داد: پژوهشگران مختلف هستند، ۴۰ نفر عضو هیات علمی و کارشناس پژوهی در پژوهشگاه مشغول فعالیت هستند، همچنین اعضای هیات علمی دانشگاههای کشور و معلمان پژوهشگری که صلاحت لازم را دارند در کنار اعضای هیات علمی قرار میگیرند.
نتایج پژوهش درباره نسل زد به زودی نهایی میشود
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره پژوهشهای صورت گرفته در این پژوهشگاه درباره جوانان نسل زد اظهار کرد: پژوهشهای میدانی خاصی درباره این موضوع صورت گرفته و در آینده نه چندان دوری نتیجه این پژوهشها نهایی میشود.
محبی اظهار کرد: برای پایش برنامه و اصلاح آنها براساس نتایج پژوهشها به زودی اقدام میشود.
به گزارش ایرنا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه، روز ۲۵ آذر از سوی «شورای فرهنگ عمومی کشور» به نام روز پژوهش نامگذاری شد.
در این راستا، وزارت آموزش و پرورش برنامههایی را برای هفته ملی پژوهش (۱۹ تا ۲۵ آذر) اعلام کرد: در روز ملی پژوهش همایشی با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری برگزار و از برگزیدگان جشنوارههای پژوهشی تقدیر خواهد شد. در این همایش از ۳ دانشآموز پژوهنده منتخب، ۳ معلم برتر پژوهشگر و دو پایاننامه منتخب تجلیل میشود.
همچنین به گفته رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بیش از۹۰ دانشآموز پژوهشگر و فناور در این همایش تقدیر خواهند شد. همچنین معلمان پژوهنده، دانشجومعلمان و پژوهشگران برتر تقدیر میشوند. در این همایش همچنین از یک رساله کارشناس ارشد و یک رساله دوره دکترا و سه مدیر پژوهشسرای برتر نیز تجلیل به عمل خواهد آمد.
همچنین در هفته پژوهش، از اولویتهای پژوهشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش هم رونمایی میشود. بازدید دانشآموزان از مراکز علمی، دانشگاهها، پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانشبنیان در یکی از روزهای هفته پژوهش برنامهریزی شده است. همچنین بازدیدها و برنامههای مختلف دیگری برای مدیران و معلمان نیز تدارک دیده شده است.
نظر شما